آبگرفتگی آرشیو ملی و آسیب وارده به اوراق امحایی/برنامه‌های سلبریتی‌محور کتابخانه ملی در هفته کتاب
کد خبر: 3857596
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
بروجردی تشریح کرد:

آبگرفتگی آرشیو ملی و آسیب وارده به اوراق امحایی/برنامه‌های سلبریتی‌محور کتابخانه ملی در هفته کتاب

گروه ادب ــ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: طبقه منفی پنج آرشیو ملی در بارندگی‌های اخیر دچار آبگرفتگی شده و آسیبی به اسناد وارد نشده است، زیرا در این مکان اوراقی نگهداری می‌شد که در زمان مناسب برای امحا به کارخانه منتقل می‌شوند.

آبگرفتگی آرشیو ملی و آسیب وارده به اوراق امحایی/برنامه‌های سلبریتی‌محور کتابخانه ملی در هفته کتاببه گزارش خبرنگار ایکنا؛ اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی عصر امروز ۲۵ آبان با حضور معاونانش به تشریح برنامه‌های هفته کتاب پرداخت.

بروجردی در این نشست گفت: همه دغدغه اصحاب فرهنگ به این است که کتابخوانی را توسعه دهند و جامعه به عنوان یک گزینه الگوی زندگی بتواند از منابع کتاب استفاده کند و آن را در سبد مصرفی خود قرار دهد. این رسالت به عهده نهاد‌های اجرایی است و کتابخانه ملی شأن سیاستگذاری دارد، اما، چون این مقوله به نحوی با سیاستگذاری مرتبط است، از این رو کتابخانه ملی باید آن را در مباحث کتاب در نظر بگیرد و طوری سیاستگذاری کنیم که خریدار داشته باشد، در غیر این صورت این امر رسالت ما را به انجام نخواهد رساند.

وی افزود: این اقدام‌ها نمی‌تواند منحصر به هفته کتاب باشد؛ اگر چه بحث‌های آن در هفته کتاب است، اما این برنامه‌ها باید ادامه و استمرار داشته باشد. از این رو همواره از ما بخواهید که در حوزه ترویج کتابخوانی چه طرح‌های در حال انجام است.

بروجردی با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما «کتاب برای همه است» است، زیرا معتقدیم که همه افراد باید از کتاب بهره‌مند شوند و از آن استفاده کنند و بحث خواندن کتاب در همه جا اتفاق بیفتد. اگر چه فضای مجازی در ذهن و وقت افراد توسعه بیشتری پیدا کرده است، اما تمرکز ما این است که شرایط برای خواندن کتاب چه فیزیکی و چه مجازی فراهم شود.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح تبادل کتاب نیز مکان‌هایی در میادین اصلی مناطق ۲۲ گانه تهران در قالب اتوبوس‌هایی وجود دارد که افراد می‌توانند کتاب‌های خود را در آنجا مبادله کنند. علاوه بر این ۱۰ فرهنگسرا نیز در زمینه مبادله و مباحثه کتاب آماده دریافت کتاب‌ها هستند و این کتاب‌ها در نهایت به مناطق محروم انتقال می‌یابد.

تجلیل از محمدجواد ظریف

بروجردی در ادامه به برنامه‌های درازمدت این سازمان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های کتابخانه ملی، معرفی کتاب‌های پرمخاطب است و ما می‌خواهیم این موضوع به اطلاع مردم رسانده شود. برای همین هفته آینده رضا امیرخانی درباره «رهش» برنامه‌ای خواهد داشت و سپس عادل فرودسی‌پور درباه کتاب‌هایش با مخاطبانش گفت‌وگو خواهد کرد که هدف ما از این برنامه‌ها توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

وی در ادامه به طرح‌های «این فصل با من بخوان» و «چهره‌خوانی کتاب» اشاره کرد و گفت: در این برنامه افراد مشهور درباره این‌که چگونه کتاب می‌خوانند سخن خواهند گفت. از جمله این افراد سروش صحت و رامبد جوان هستند. همچنین طرح «این فصل را با من بخوان» نیز یکی دیگر از برنامه‌های کتابخانه ملی است که امکان روخوانی، مطالعه گروهی و یا نقد و بررسی کتاب مورد نظر فراهم می‌شود.

وی در ادامه از اجرای برنامه هفته کتاب از فردا ۲۶ آبان خبر داد و گفت: در روز‌های آتی برنامه‌ای را در کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا (س) خواهیم داشت. علاوه بر این روز دوشنبه همایش «حفظ هویت ایرانی» با تجلیل از محمدجواد ظریف برگزار می‌شود.

پردازش خودکار؛ سامانه‌ای برای فهرست‌نویسی

وی از رونمایی از سامانه «پردازش خودکار» خبر داد و بیان کرد: این سامانه جدید که در سال‌های آینده به کار گرفته می‌شود، وظیفه فهرست‌نویسی را برعهده دارد و با قراردادن فایل کتاب در سامانه مشخصات کتاب را پردازش و فهرست‌نویسی خواهد کرد. اما ممکن است این سؤال مطرح شود که وظیفه کتابدار در این راستا چیست که کتابدار باید بر صحت و دقت این امر نظارت کند تا فهرست‌نویسی با سرعت بیشتری انجام شود، زیرا کتاب‌های بسیاری هنوز فهرست‌نویسی نشده‌اند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره «پنجره واحد» نیز گفت: این طرح در رابطه با پروسه چاپ کتاب بوده و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی و همکاری وزارت ارشاد و خانه کتاب انجام خواهد شد و به عبارتی تمام پروسه‌های دریافت مجوز برای چاپ و نشر کتاب تجمیع شده و دیگر نیازی به مراجعه به سازمان‌های و نهاد‌های مختلف نخواهد بود که این برنامه در هفته جاری با حضور وزیر ارشاد کلید می‌خورد.

بروجردی در پاسخ به سوالی درباره پروژه «تاریخ شفاهی» و توقف آن گفت: این‌طور نیست که این پروژه تعطیل شده باشد. ما همچنان تولید داریم. چند سال پیش قراردادی بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حسین دهباشی و سازمان صدا و سیما درباره این پروژه بسته شده بود که هر کدام کار خود را انجام دهند. این موضوع فراتر از تاریخ شفاهی‌ای بود که آقای دهباشی پیگیری می‌کرد. ما هنوز برای این موضوع مرتب برنامه می‌گذاریم و منحصر به ۵۰ شخصیت با تمرکز بر دوره پهلوی نیست. صداوسیما نیز کار‌های خود را انجام داده و با توجه به رویکردی که دارد بخش‌های گوناگونی از آن را به مرور استفاده کرده است. ما توافق کرده بودیم که ۵۰ جلد را آرم آرام منتشر کنیم که چهار جلد آن در گذشته منتشر شده بود و سه جلد آن نیز به تازگی منتشر شده است.

رطوبت فعلی آرشیو ملی بیشتر از حالت طبیعی 

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آسیب وارده به اسناد در ساختمان آرشیو ملی گفت: در زمان احداث ساختمان آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در ضلع شمالی اتوبان حقانی واقع شده، دقت کافی نشده است. این ساختمان در جایی بنا شده که مردم به اصطلاح به آن «چاله هرز» می‌گفتند و آب اضافی در این مکان جمع می‌شد. از طرفی نیز در کنار رودخانه قرار دارد. زمانی هم که تونل خط یک مترو حفر شد، یک‌بار آب گرفت و شروع به تخلیه آن کردند. آن زمان جهت‌گیری کانال‌های آب تغییر پیدا کرد و ساختمان آرشیو ملی که شامل ۱۶ طبقه است، پنج طبقه آن زیر زمین و ۱۱ طبقه آن بالای زمین ساخته شد که احتمال نفوذ آب در این ساختمان بسیار زیاد است و در ادوار گذشته نیز این خطر وجود داشته است. همین موضوع باعث شده ما نسبت به بحث اسناد حساس باشیم و اجازه ندهیم اسناد آرشیوی در جایی که احتمال نفوذ آب وجود دارد، قرار داشته باشند. از این رو هیچ آسیبی به اسناد وارد نشده است؛ بنابراین سند قابل استفاده معتبر ملی در آنجا نگهداری نمی‌شود.

بروجردی ادامه داد: در طبقه منفی پنج نفوذ آب به حدی نبوده که امکان ورود به آن وجود نداشته باشد و نفوذ در حد مچ پا بود؛ بنابراین سند‌های تفکیکی قابل نگهداری از سند‌های امحایی جداسازی می‌شود و در زمان مناسب به کارخانه منتقل و امحا می‌شود. با انتشار این اخبار همه دستگاه‌های مختلف از سازمان بازرسی کشور و نهاد‌های دیگر نسبت به این موضوع حساس شده‌اند. ما گفته‌ایم که همه می‌توانند از این اسناد بازدید کنند. باید تأکید کنیم اسنادی که قابلیت نگهداری داشته به هیچ وجه از دست نرفته و آسیب ندیده‌اند. آسیبی که ما در نظر داریم به معنای رطوبت بالایی است که به آن‌ها منتقل می‌شود. در واقع حد عادی رطوبت برای نگهداری اسناد به هم می‌خورد. ما اقدامات اولیه را انجام داده‌ایم و فن‌ها در آن‌جا روشن هستند تا رطوبت را کامل از بین ببریم.

مظفر پاسدار، معاون منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در پاسخ به اینکه اسناد از طریق ۱۶ کامیون توسط یکی از شرکت‌های بخش خصوصی با نام لطیف تصریح کرد: این شرکت که نام بردید با ما قرارداد ندارد. مناقصه‌ها هر ۶ ماه یک بار برگزار می‌شود و بسیار شفاف است. در حال حاضر هم شرکت مقوای مطلق موسوی طرف قرارداد ماست.

بعد از برگزاری نشست خبری اشرف بروجردی، گالری هنری در طبقه دوم کتابخانه ملی افتتاح شد و پس از آن خبرنگاران از اسنادی که از طبقه منفی پنج ساختمان آرشیو ملی به طبقه منفی سه ساختمان کتابخانه ملی منتقل شده بود، بازدید کردند.

انتهای پیام
captcha