علم اصول می‌تواند سبب تحول در تفسیر قرآن می‌شود/ نام‌گذاری روزی به نام علم اصول
کد خبر: 3857902
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
رئیس انجمن اصول حوزه:

علم اصول می‌تواند سبب تحول در تفسیر قرآن می‌شود/ نام‌گذاری روزی به نام علم اصول

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس انجمن اصول حوزه با بیان اینکه اصول علم بین‌المللی و دارای کاربرد در علوم متن‌محور است و در تلاشیم تا روزی به نام اصول فقه با تأیید شش مرجع تقلید تصویب شود، اظهار کرد: انجمن اصول فقه در دو سال اخیر در نظر دارد که علم اصول را فراتر از فقه به معنای خاص خود مورد استفاده قرار دهد که یکی از این عرصه‌ها تفسیر قرآن است که می‌تواند سبب تحول در تفسیر قرآن شود.

سیدصادق محمدی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه، 27 آبان‌ماه، در نشستی خبری با بیان اینکه حوزه متشکل از انجمن‌های علمی متعددی است که همانند سمن‌ها در عرصه‌های مختلف علمی کار می‌کند، اظهار کرد: انجمن اصول فقه هم یکی از آن‌ها محسوب می‌شود که دارای 5 حلقه علمی است که از بدو تأسیس تاکنون فعالیت داشته است؛ یکی حلقه علمی نقد و بررسی علم اصول، دوم، تاریخ علم اصول، سوم، اصول مقارن، چهارم، فلسفه علم اصول و پنجم تطبیقات علم اصول است.

وی افزود: اصول مقارن مباحث مقایسه‌ای میان شیعه و سنی را دنبال کرده و به دنبال نشان دادن ارجمندی و قوت اصول فقه شیعه است، البته آشنایی با متدهای فقهی اهل تسنن هم یکی از اهداف مهم اصول مقارن است.

اصول؛ علم بین‌المللی

رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه با بیان اینکه کارآیی علم اصول فراتر از فقه سنتی خاص است، تصریح کرد: اصول فقه روش استنباط فقه سنتی است که برای آن تدوین شده است، ولی می‌تواند یک گام جلوتر برود؛ یعنی روش استنباط فقه در علم کلام و برخی علوم دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرد.

محمدی با بیان اینکه علم اصول می‌تواند حتی در تفسیر قرآن دخیل باشد، بیان کرد: البته ظرفیت علم اصول منحصر به علوم حوزوی موجود نیست و می‌تواند فراتر از آن جلو برود؛ یعنی منطق فهم متون اعم از حوزوی و غیر آن را در برمی‌گیرد؛ لذا می‌تواند در مباحث هرمنوتیک که در فضای بین‌المللی مطرح است مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین هم عالم تشیع، هم اهل سنت و هم مراکز آکادمیکی جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

تألیف تفسیر با رویکرد اصولی

رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه ادامه داد: انجمن اصول فقه در دو سال اخیر در نظر دارد که علم اصول را فراتر از فقه به معنای خاص خود مورد استفاده قرار دهد که یکی از این عرصه‌ها تفسیر قرآن است که می‌تواند سبب تحول در تفسیر قرآن شود؛ زیرا تفسیری با صبغه علم اصول قابل نوشتن است که متفاوت از تفاسیر موجود است.

محمدی تصریح کرد: در این راستا همایشی روز چهارشنبه شب، 29 آبان‌ماه، در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با حضور استادان و صاحب‌نظران حوزه برگزار خواهد شد.

رئیس انجمن فقه حوزه با بیان اینکه این همایش با عنوان «نقش اصول فقه در تفسیر قرآن» است که با محوریت تفسیر المیزان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این همایش با سخنرانی آیت‌الله جعفر سبحانی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار خواهد شد و یکی از برنامه‌های ابتکاری ما در این زمینه معرفی یک روز به نام «علم اصول» است؛ همین طور که علوم مختلف روزهایی برای خود تعیین کرده‌اند.

تعیین روزی به نام علم اصول

محمدی با بیان اینکه علم اصول، علمی بین‌المللی است و در تمامی علوم بشری مبتنی بر متن کاربرد دارد، تصریح کرد: با تأیید شش مرجع تقلید روزی به نام اصول فقه تصویب خواهد شد و فواید متعددی دارد؛ از جمله اینکه در این روز می‌توانیم شخصیت‌های مهم اصولی و آثار و نوآوری‌های آنان را معرفی کنیم.

رئیس انجمن اصول فقه اظهار کرد: قصد داریم نقش اصول فقه در تفسیر را نشان دهیم. در زمینه اصول فقه در المیزان مقالات فراوانی به انجمن اصول فقه رسیده و سه مقاله نیز با همین محوریت المیزان در همایش ارائه می‌شود.

محمدی تصریح کرد: عرصه مغفول‌مانده در شخصیت علمی علامه، توانمندی ایشان در اصول و فقه است که انجمن اصول فقه تصمیم دارد که این چهره علمی متفاوت علامه طباطبایی را معرفی کند و همایش نامبرده نیز در این زمینه است. «شرحی بر کتاب حاشیه‌ای بر کفایة الاصول» علامه طباطبایی تألیف شده و همایشی هم در همین زمینه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha