آغاز فرایند بزرگ‌ترین آزمون قرآنی کشور
کد خبر: 3858667
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

آغاز فرایند بزرگ‌ترین آزمون قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، ثبت نام برای حضور در آزمون سراسری قرآن و عترت آغاز شد، همچنین در این هفته شاهد موضع‌گیری نهادها و شخصیت‌ها در مورد هتک حرمت قرآن در اغتشاشات اخیر بودیم.

جمعه /////// آغاز فرایند بزرگ‌ترین آزمون قرآنی کشور و هتک حرمت قرآن در اغتشاشات اخیر

به گزارش ایکنا؛ آخرین هفته آبان‌ماه 98 پس از اعلام سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین، بستر حوادثی بود که بیش از هر چیز امنیت شهروندان را نشانه رفته بود، در این حوادث در موردی شاهد هتک حرمت قرآن کریم از سوی فرد یا افرادی از آشوبگران بودیم، موضوعی که البته از سوی مردم و نهادها با محکومیت همراه شد. هرچند حوادث این هفته تمام رسانه‌های خبری را معطوف به خود کرد، اما در گوشه و کنار ایران رخدادهای قرآنی مختلفی در جریان بود. رویدادهای این هفته با آغاز ثبت‌ نام هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت آغاز شد، آزمونی که هر ساله به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود که تا پیش از آغاز ثبت نام در روز ۲۵ آبان‌ماه، دو بار و در تاریخ‌های ۱۲ و ۲۰ این ماه به تعویق افتاده بود. در نشست خبری این آزمون که یک روز بعد از آغاز ثبت‌ نام برگزار شد نیز هیچ توضیحی در مورد این تعویق داده نشد. همچنین در این هفته شاهد خبرهایی همچون سفر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به استان قم و دیدار با قرآنیان این استان، دیدارهای رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با مدیران و صاحب‌نظران این عرصه، برگزاری اولین نشست شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه قرآن، برگزاری مرحله نهایی جشنواره قرآنی الحافظون و ... بودیم که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.

آغاز ثبت‌ نام آزمون قرآن و عترت 
ثبت‌ نام برای حضور در هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت روز ۲۵ آبان‌ماه در سامانه این آزمون به نشانی www.quranedu.ir آغاز شده و تا روز ۱۵ آذرماه ادامه خواهد داشت. ثبت‌ نام در هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت که هر ساله به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، در حالی آغاز شد که این زمان در دو نوبت به تعویق افتاده بود، ابتدا روز ۱۲ آبان‌ماه به عنوان زمان آغاز ثبت‌ نام اعلام شده بود و در ادامه این زمان به ۲۰ آبان‌ماه موکول شد، اما در آن زمان نیز خبری از آغاز ثبت‌ نام نبود تا اینکه سرانجام روز ۲۵ آبان ماه ثبت‌ نام آغاز شد.

جمعه /////// آغاز فرایند بزرگ‌ترین آزمون قرآنی کشور و هتک حرمت قرآن در اغتشاشات اخیر
تشریح جزئیات بزرگ‌ترین آزمون قرآنی کشور
نشست خبری هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت صبح روز ۲۶ آبان‌ماه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد طی سخنان کوتاهی در این نشست خبری، گفت: هدف اصلی این رویداد، جریا‌ن‌سازی در سطوح مختلف مردمی است که امیدواریم این مهم تحقق یابد. امسال بر اساس مطالعات صورت گرفته، رشته‌ها محدودتر شد. همچنین در بخش منابع نیز تغییراتی ایجاد شد. با توجه به اینکه سال‌های قبل برخی منابع خاص به عنوان منبع آزمون معرفی شد، شاهد شائبه‌هایی در مورد توجه ویژه به برخی منابع بودیم. لذا تصمیم گرفته شد تا امسال منابع را عمومی‌تر کنیم. البته از انسجام لازم نیز برخوردار هستند. ضمن اینکه همین موضوع باعث شده تا وضعیت مخاطبان برای دستیابی به منابع بیشتر شود.

رونمایی و قرعه‌کشی در حاشیه یک نشست
در حاشیه نشست خبری آزمون سراسری قرآن و عترت از پوستر این دوره از آزمون رونمایی شد. همچنین در حاشیه این نشست مراسم قرعه‌کشی و معرفی نفرات برگزیده مسابقه «اشک‌ها و عبرت‌ها» که ایام اربعین امسال به همت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شده بود، انجام و ۴۰ نفر از افرادی که نمره کامل این مسابقه را کسب کرده بودند، مشخص شدند. از مجموع حدود شش هزار نفر داوطلب در این مسابقه بیش از ۵۲ درصد نمره قبولی را کسب کردند. از مجموع حدود ۵۲ درصد قبولی، ۵۳۴ نفر نمره کامل امتحان را با وجود استاندارد بودن آزمون کسب کردند و از مجموع ۵۳۴ نفر که تمام امتیازات لازم را کسب کرده بودند، قرعه‌کشی به عمل آمد و ۴۰ نفر به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند که کمک‌هزینه ۵۰۰ هزار تومانی سفر به عتبات عالیات اهداء خواهد شد.

کمبود بودجه و لغو یک جشنواره قرآنی
مرحله کشوری چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن وزارت ورزش و جوانان که مقرر بود اسفندماه ۹۷ برپا شود، با وجود انتظار نفرات برتر مرحله استانی، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و سرنوشت نامشخصی پیدا کرده است. مراحل مقدماتی این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق قرآن، حفظ جزء اول، حفظ ۱۰ جزء، حفظ کل قرآن و فهم زبان قرآن به‌ صورت شفاهی و کتبی در دو بخش بانوان و آقایان در بهمن ماه سال ۹۷ برگزار شده و مقرر بود تا مرحله کشوری و مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه ورزشکاران، جوانان و کارکنان وزارت ورزش و جوانان به میزبانی استان آذربایجان شرقی در اسفند‌ماه سال گذشته برپا شود، اما با گذشت چندین ماه، برپایی این مسابقه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. پس از پیگیری‌های خبرنگار ایکنا، دلیل برپا نشدن این مرحله از مسابقات، نبود اعتبارات اعلام شد.

هتک حرمت قرآن در آشوب‌های اخیر
مهم‌ترین خبر این هفته که کشور را برای جند روز صحنه اغتشاشات خیابانی کرده بود، اعلام خبر سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین بود. خبری که به اغتشاشگران و فرصت طلبان جرئت داد تا چندروزی خیابان‌های شهرهای مختلف را به آشوب بکشانند. آشوبگران طی این روزها با حمله به دفاتر امام‌جمعه برخی شهرها از جمله شهر قدس در استان تهران، اقدام به آتش زدن قرآن‌های مصلا کردند که این اقدام شنیع موجبات انزجار عمومی از این فتنه‌گران و آشوبگران را فراهم کرد. محکومیت هتک حرمت قرآن اقدام خرابکاران در حمله به مصلاهای برخی شهرها و هتک‌حرمت قرآن کریم به خصوص در شهر قدس باعث شد تا مردم و نهادهای دولتی اعلام موضع کنند.

محکومیت هتک حرمت قرآن
سازمان دارالقرآن الکریم و دارالقرآن بسیج مستضعفین و همچنین احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور در صف اول موضع‌گیری بودند. همچنین سازمان دارالقرآن الکریم صد جلد قرآن کریم را به مصلای شهر قدس اهدا کرد. فرماندار شهرستان قدس از شناسایی عاملان اصلی حمله به مصلی و هتک حرمت قرآن خبر داد و امام‌جمعه این شهرستان نیز گفت: درصدد تدارک و برنامه‌ریزی برای راهپیمایی مردمی علیه حرکت مذبوحانه و وحشیانه آشوبگران و هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم هستیم.

جمعه /////// آغاز فرایند بزرگ‌ترین آزمون قرآنی کشور و هتک حرمت قرآن در اغتشاشات اخیر
بازدید حجت الاسلام محمدی از دو مرکز سازمان قرآنی دانشگاهیان
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، روز ۲۶ آبان‌ماه از مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی و همچنین مرکز آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان بازدید به عمل آورد تا از نزدیک در جریان فعالیت این دو مرکز قرار گیرد. محمدی در بخشی از بازدید خود از این مرکز در سخنانی با تأکید بر اینکه آینده برای افرادی است که در حوزه کارهای فناورانه کار می‌کنند، گفت: کسانی می‌توانند آینده را تصاحب کنند که بتوانند با ایده‌های جدید و نو در دنیا ظهور و بروز داشته باشند. قطعاً با بستری که فراهم شده و کاری که جهاد دانشگاهی انجام داده است، اینجا می‌تواند محلی برای بروز این خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها و محلی برای رقم زدن آینده خیلی خوب و درخشان برای مجموعه نظام، جهان اسلام و مجموعه بشریت باشد.

امکان استفاده ۱۰۷ هزار مدرسه از رادیو قرآن
در این هفته همچنین احمد فراهانی، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن از پخش برنامه مشارکتی «زنگ آسمانی» خبر داد و گفت: زنگ‌آسمانی یک برنامه مشارکتی رادیو قرآن با اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش است که ۱۰۷ هزار مدرسه در سراسر کشور می‌توانند به صورت اختیاری از آن استفاده کنند. این برنامه با اهداف پرداختن به حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم در راستای طرح قرآن؛ کتاب زندگی(بشارت ۱۴۵۳) تولید و پخش می‌شود.

جمعه /////// آغاز فرایند بزرگ‌ترین آزمون قرآنی کشور و هتک حرمت قرآن در اغتشاشات اخیر
دیدارهای رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با مدیران قرآنی
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در هفته نخست مسئولیت خود در این سازمان، دیدارها و جلسات متعددی با مسئولان و شخصیت‌های مختلف قرآنی و فرهنگی همچون حجج اسلام سعید عابدین و سعید دسمی، مهدی قره‌شیخلو و سیدمیعاد صالحی از اعضای هیئت‌ امنای سازمان و حجت‌الاسلام باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی انجام داد. حضور در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیدار با عبدالهادی فقهی‌زاده و محمد انجم‌شعاع، مسئول دارالقرآن شهدای سوریه و رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی، مردمی قرآن و عترت کشور بخش دیگری از این دیدارها بوده است.

نشست سیاستگذاران نمایشگاه قرآن
اولین نشست شورای سیاست‌گذاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به ریاست عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورا و اعضای شورای سیاست‌گذاری برگزار شد. معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در این نشست مطالبی را درباره بررسی‌های کلی، راهبردها و اقدامات اساسی سیاست‌گذاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ساختار سازمانی، شعار نمایشگاه، زمان و مکان برگزاری نمایشگاه و ... مطرح کرد. همچنین در این نشست گزارشی از دوره گذشته نمایشگاه قرآن توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید محمودزاده‌حسینی، قائم‌مقام بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ارائه شد. اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن هفته گذشته از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند.

جمعه /////// آغاز فرایند بزرگ‌ترین آزمون قرآنی کشور و هتک حرمت قرآن در اغتشاشات اخیر
نشست رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف با قرآنیان قم
مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه روز سه‌شنبه ۲۸ آبان‌ماه در سفر به استان قم علاوه بر دیدار با جامعه قرآنی این استان و شنیدن نظرات آنها در مورد مسابقات و دیگر فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف، از پیشکسوت قرآنی کشورمان که این روزها در بستر بیماری است، عیادت کرد. دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، بازدید از ستاد حفظ و مرکز آموزش مجازی، دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نقدی، مدیرعامل موسسه ترجمان وحی و بازدید از امکانات این موسسه و عیادت از حجت‌السلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، داور مسابقات کشوری و بین المللی از دیگر برنامه‌های این سفر بوده است.

تجلیل از برگزیدگان مسابقات قرآن ارتش
آیین اختتامیه مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات کارکنان پایور و دانشجویان نیروی راهبری ارتش جمهوری اسلامی، روز، ۲۹ آبا‌ن‌ماه با حضور امیردریادار حسین خانزاده، فرمانده نداجا و حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و دیگر مسئولان و فرمانده‌هان نداجا برگزار شد. در این مراسم ۴۸ منتخب که موفق به راهیابی به مرحله سراسری مسابقات قرآن کارکنان پایور و دانشجویان ارتش شدند تجلیل به عمل آمد. این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و کل قرآن کریم، اذان و مفاهیم در دو سطح یک و دو برگزار شد.

پایان مرحله نهایی جشنواره قرآنی الحافظون
مرحله نهایی هفتمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون که هر ساله به همت سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ می‌شود، این روزها در مرکز حفظ تخصصی این سازمان در حال برگزاری است. این مسابقات که در بخش بانوان هفته گذشته به کار خود پایان داده بود، در این هفته در بخش آقایان، پیگیری شد و روز جمعه اول آذرماه با برگزاری رقابت‌ها در رشته حفظ کل قرآن کریم پایان یافت. رقابت‌های این دوره در سه گروه سنی تا ۷ سال، از ۸ تا ۱۶ سال و بالای ۱۷ سال برگزار شد. در این مرحله از جشنواره و در هر دو گروه بانوان و آقایان نزدیک به ۵۰۰ نفر از برگزیدگان مرحله ناحیه‌ای حضور داشتند. همچنین در مرحله اول این جشنواره بیش از چهار هزار شرکت‌کننده حضور داشته‌اند.

دومین دوره آموزشی قاریان ممتاز کشور آغاز شد

حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن در راستای ارتقای سطح دانش نظری و مهارتی قاریان ممتاز، «دومین دوره آموزش عالی قاریان ممتاز قرآن کریم» را در چارچوب اجرای طرح ارزیابی قاریان و مدرسان برگزار کرد. شرکت‌کنندگان در این دوره، پس از پشت سر گذاشتن موفق مراحل پیش‌بینی شده، موفق به دریافت گواهینامه درجه یک قاریان خواهند شد. افتتاحیه این دوره، روز پنجشنبه ۳۰ آبان ماه با حضور سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی و علی قاسم‌آبادی، معاون نظارت شورا برگزار شد و پس از آن جلسات کارگاهی با حضور غلامرضا شاهمیوه و سیدجواد سادات‌فاطمی آغاز شد.

انتهای پیام
captcha