حمایت سه میلیاردی وزارت ارشاد/ فعالیت 3000 موسسه قرآنی/ مدیریت 70 درصدی بانوان
کد خبر: 3860689
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
در برنامه افق رادیو قرآن مطرح شد؛

حمایت سه میلیاردی وزارت ارشاد/ فعالیت 3000 موسسه قرآنی/ مدیریت 70 درصدی بانوان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت با اشاره به حمایت بیش از سه میلیاردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مؤسسات، گفت: از مجموع 3000 مؤسسه دارای مجوز از وزارت ارشاد، بیش از 90 درصد فعال هستند.

حمایت سه میلیاردی وزارت ارشاد / فعالیت 3000 موسسه قرآنی / مدیریت 70 درصدی بانوان

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق رادیو قرآن امروز، نهم آذرماه، که به موضوع مؤسسات قرآنی پرداخت با حضور حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با اجرای جواد نصیری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

شیخ‌ویسی در ابتدای این گفت‌وگو به بیان وضعیت فعلی مؤسسات قرآنی از نظر تعداد و حوزه فعالیت پرداخت و گفت: با احتساب شعب مؤسسات در سطح کشور حدود 3000 مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند. در سنوات گذشته و طی سال‌های 96 و 97 یک ارزیابی تحلیلی صورت گرفت و اطلاعات خوبی از وضعیت مؤسسات به دست آمد که نتایج آن برای وزیر ارشاد، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دیگر مسئولان مربوطه ارسال شد.

مدیریت 70 درصدی بانوان در مؤسسات

وی افزود: در این گزارش تحلیلی مشخص شد 70 درصد اعضای هیئت مدیره مؤسسات از بین بانوان هستند که دارای مدارک تحصیلی در رشته‌های مرتبط سطح دو حوزه یا در مقطع کارشناسی هستند. همچنین مشخص شد که بیشتر مؤسسات در رشته آموزشی عمومی و حفظ در حال آموزش هستند.

وضعیت مؤسسات در استان‌ها

دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه به معرفی استان‌های دارای بیشترین و کمترین تعداد مؤسسه اشاره و اظهار کرد: از حیث تعداد مؤسسات استان تهران با 131 مؤسسه دارای بیشترین تعداد مؤسسه است و استان‌های خراسان رضوی با 92 مؤسسه و کرمان با 80 مؤسسه در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. همچنین استان‌های کردستان با هفت مؤسسه، گیلان با 12 مؤسسه و گلستان با 13 مؤسسه نیز کمترین تعداد مؤسسات را دارند که لازم است در این استان‌ها تلاش بیشتری از سوی همکاران صورت بگیرد.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه در چهار شاخه به متقاضیان دریافت مجوز تأسیس مؤسسه اجازه فعالیت داده‌ می‌شود، گفت: آموزش عمومی، آموزش تخصصی، فعالیت تبلیغی و ترویجی و مشاوره چهار حوزه فعالیت مؤسسات که برخی مؤسسات در یک یا چند حوزه فعالیت می‌کنند. بحث آموزش عمومی که بالغ بر 90 درصد مؤسسات در این شاخه فعالیت می‌کنند، عمدتاً شامل روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم است. فعالیت تخصصی مؤسسات نیز بیشتر به تربیت مربی قرآنی، معلم قرآنی، داور قرآنی، مدیر قرآنی و ... مربوط می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که اگر شخصی در حال حاضر قصد راه‌اندازی یک مؤسسه داشته باشد، چه اقداماتی باید انجام دهد، گفت: اعطای مجوز فعالیت برای یک مؤسسه تابع یک سری شرایط عمومی و تخصصی است. برخی از این شرایط عمومی که بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم مشترک است شامل داشتن حداقل مدرک لیسانس یا سطح دو حوزوی، داشتن پایان خدمت یا برگ معافیت دائم برای آقایان، عدم سوءپیشینه، تکمیل پرسشنامه و ... است. معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در دور جدید که از نیمه دوم سال 97 با مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کار خود را آغاز کرد روند ثبت‌نام را در سامانه مراکز به صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌دهد. در این بحث با توجه به تخصصی بودن حوزه قرآن گروه‌های مصاحبه سه نفره‌ای را در سطح 32 استان و دو منطقه آزاد تجاری تشکیل داده‌ایم تا صلاحیت علمی، تخصصی و مدیریتی متقاضیان مجوز تأسیس مؤسسه را مورد ارزیابی قرار دهند. بر همین اساس پرونده مؤسسه و مصاحبه‌های تخصصی در استان‌ها تشکیل می‌شود و در ادامه برای بررسی بیشتر به هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت ارجاع داده می‌شود.

برگزاری 11 جلسه هیئت رسیدگی در دور جدید

شیخ‌ویسی در ادامه این گفت‌وگو به راه‌اندازی دوره جدید هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اشاره و اظهار کرد: این هیئت از بهمن ماه سال 97 آغاز شده و تا به امروز 11 جلسه برگزار کرده است، این هیئت مسئولیت صدور، نظارت، حمایت، تدوین ضوابط، آیین‌نامه‌ها و مواردی از این دست در مورد مؤسسات را برعهده دارد. اعضای این هیئت هم که با اطلاع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده‌اند، شامل «عبدالهادی فقهی‌زاده»، رئیس هیئت، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدعلی خسروی»، نایب رئیس هیئت، «عباس سلیمی»، عضو حقیقی،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمصطفی حسینی»، عضو حقیقی، «محمدعلی خواجه پیری» عضو حقیقی و «اصغر امیرنیا» مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآنی وزارت ارشاد نیز از دیگر اعضای این هیئت هستند که دبیر آن را حمیدرضا شیخ ویسی بر عهده دارد.

دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سابقه شکل‌گیری این هیئت نیز اشاره و تصریح کرد: طبق مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از تاریخ ابلاغ مصوبه که نیمه دوم سال 97 است، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که در آن مقرر شد، هر یک از دو دستگاه نسبت به اعطای مجوز به مؤسسات اقدام کنند. همچنین مقرر شد اگر یک مؤسسه از وزارت ارشاد مجوز دریافت کند، حق استفاده از مجوز سازمان تبلیغات اسلامی و بالعکس را نخواهد داشت. همچنین مقرر شد تا مؤسساتی که قبلاً از هر دو دستگاه مجوز دریافت کرده‌اند، به صورت کتبی خواهان تحت پوشش قرار گرفتن یکی از این دو دستگاه شوند. بر همین اساس از سال گذشته بخشی از مؤسسات برای تمدید ادامه فعالیت مراجعه کرده‌اند، این تعداد از ابتدای تشکیل هیئت تاکنون به حدود 700 پروانه فعالیت رسیده است.

حمایت‌های وزارت ارشاد از مؤسسات

معاون امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بسته‌های تشویقی برای جذب مؤسسات به سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اشاره و اظهار کرد: طبیعتاً هم وزارت ارشاد و هم سازمان تبلیغات در حوزه توسعه فعالیت‌های قرآنی اعتباراتی را درنظر دارند. وزارت ارشاد در نیمه نخست سال 98 نزدیک به یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان کمک به 880 مؤسسه اعطا کرده است. همچنین از طریق آزمون سراسری قرآن و عترت و قبول‌شدگان در این آزمون نیز بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان حمایت در نظر گرفته است. در کنار آن، مؤسساتی که دارای برنامه‌های نو، بدیع و خلاقانه باشند، با ارائه طرح و برنامه به معاونت می‌توانند از کمک‌های موردی معاونت هم بهره‌مند شوند.

شیخ‌ویسی در ادامه با اشاره به اینکه از مجموع 3000 مؤسسه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از 90 درصد فعال هستند، گفت: طبق گزارش تحلیلی که در سال‌های 96 و 97 تهیه شد، بالغ بر 90 درصد مؤسسات فعال بوده و 10 درصد نیز نیمه‌فعال یا غیرفعال هستند. البته تمامی اطلاعات مربوط به مؤسسات در سامانه جامع قرآنیان که در آینده فاز دوم آن به بهره‌برداری خواهد رسید، به صورت آنلاین قابل دریافت خواهد بود. در این سامانه به صورت روزانه تعداد مؤسسات فعال در هر استان، تعداد کلاس‌های آموزشی در همان استان، نوع آموزش‌ها و بسیاری اطلاعات دیگر ارائه خواهد شد. در این سامانه به هر کدام از مدیران مؤسسات رمز کاربری داده خواهد شد تا اطلاعات مربوط به مؤسسه خود را به‌روزرسانی کنند.

ابلاغ شیوه نامه نظارت برای جلوگیری از تخلفات

وی در مورد شیوه نظارت بر عملکرد مؤسسات نیز به تدوین شیوه‌نامه نظارت به مؤسسات قرآنی اشاره و با تأکید بر اینکه تا کنون شیوه‌نامه نظارتی در حیطه مؤسسات در هیچ دستگاهی تهیه نشده است، بیان کرد: به منظور انجام بهتر نظارت بر مؤسسات و رسیدگی به تخلفات احتمالی این شیوه‌نامه تنظیم شده است. تخلفات هر مؤسسه ممکن است در یکی از حوزه‌های تبلیغاتی، اداری، آموزشی یا مالی را شامل شود. مصادیق تخلفات که بعضاً مؤسسات به دلیل عدم‌اطلاع رعایت نمی‌کنند از طریق این شیوه‌نامه اطلاع‌رسانی شده است.

دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت وزارت ارشاد در بخش پایانی صحبت‌های خود در مورد برنامه‌ها برای توانمندسازی مؤسسات نیز اظهار کرد: یکی از رویکردهای مدیریت جدید معاونت که با روی کار آمدن عبدالهادی فقهی‌زاده صورت گرفت، رویکرد علمی و تخصصی است که به تمامی امور مرتبط با حوزه قرآن و عترت از جمله مؤسسات سرایت کرده است. در همین راستا دوره توانمندسازی مدیران مؤسسات آذر و دی‌ماه سال گذشته با حضور بیش از 600 مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت در قم به صورت حضوری برگزار شد. همچنین پیش از این دوره حضوری،‌ یک دوره غیرحضوری دو ماهه که به صورت مجازی و غیرحضوری بود نیز برگزار شد. فاز دوم این دوره نیز امسال برای دیگر مؤسسات برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha