تقدیر از 30 دانشجو و گروه فداکار/ گلایه از قطع همکاری برخی نهادها
کد خبر: 3860826
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
عیسی علیزاده بیان کرد:

تقدیر از 30 دانشجو و گروه فداکار/ گلایه از قطع همکاری برخی نهادها

گروه دانشگاه - معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در نشست خبری نهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان با بیان اینکه برای شناسایی دانشجویان و گروه‌های فداکار نیازمند همکاری نهادها و سازمان‌ها هستیم و به تنهایی نمی‌توانیم همه را شناسایی کنیم، گفت: در طول این سال‌ها شاهد افزایش یا کاهش برخی حمایت‌ها بوده‌ایم.

همه افراد فداکار را نمی‌توان شناسایی کرد/ از قطع همکاری برخی نهادها گله‌مندیم/ تقدیر از 30 دانشجو و گروه فداکاربه گزارش ایکنا؛ نشست خبری نهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، امروز یکشنبه،‌ 10 آذرماه،‌ با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمال رحیمیان، دبیر نهمین آیین تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران، در ساختمان اصلی این نهاد برگزار شد.

علیزاده در آغاز این نشست با بیان اینکه اگر بگوییم اساس تأسیس جهاددانشگاهی در سال ۵۹، فعالیت فرهنگی بوده، ادعای گزافی نیست، اظهار کرد: شاید یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های جهاد در عین توجه به ساختار‌های فرهنگی، تعریف رویداد‌های متعدد فرهنگی در حوزه‌های متعدد است. راه‌اندازی آیین تندیس ملی فداکاری که طی هشت دوره برگزار شده، با توجه به نیازی بوده که در این عرصه در کشور احساس می‌شده است. فداکاری و ایثار در تمامی ملل و ادوار تاریخی، مورد احترام بوده که پایین‌ترین مرتبه آن فداکاری و گذشتن از مال و بالاترین مراتب آن گذشتن از جان است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: در نظرسنجی‌هایی که انجام شده، عمده برنامه‌هایی که در دانشگاه مورد توجه دانشجویان است، حول موضوعات اجتماعی است. این آیین نیز پرداخت به این موضوع و به منظور تکریم، احترام و ارج نهادن به فداکاری دانشجویانی است که بدون حمایت از سوی نهاد و سازمان خاصی دست به ایثار زده‌اند. طی دوره‌های گذشته این آیین از سوی نهاد‌ها و سازمان‌های مختلفی حمایت شده است. در طول این سال‌ها به فراخور حمایتی که نهاد‌ها انجام می‌داده‌اند، شاهد افزایش و یا کاهش حمایت نهادها بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه آئین اهدای تندیس فداکاری یکی از برنامه‌های برخاسته از نیاز دانشجویان است، گفت: در تعالیم دینی ما به نوعی به این موضوع که همه انسان‌ها از نفس واحده تشکیل شده‌اند و نباید نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت باشند، اشاره شده است؛ «وَهُوَ الَّذِی أَنْشَأَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ» (آیه ۹۸ سوره مبارکه انعام). همچنین در اشعار شاعران، بر ایثار و فداکاری اشاره شده است، از جمله این سه بیت معروف سعدی شیرازی که از ماندگارترین ابیات اوست: (بنی آدم اعضای یک‌ پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضو‌ها را نماند قرار/ تو کز محنت دیگران بی‌غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی)
 
مستندسازی فعالیت‌های فداکارانه
علیزاده با تأکید بر این موضوع که نقش رسانه‌ها در این رویداد حائز اهمیت است چرا که ما نیاز داریم این رویداد شناخته و شناسانده شود، افزود: واقعیت این است که آیین تندیس فداکاری این ادعا را ندارد که همه افرادی که اقدامات فداکارانه و ایثارگرانه داشته‌اند را شناسایی و تجلیل می‌کند؛ حتی معتقدیم عنوان تجلیل نیز مناسب نیست. عموم افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، علاقه‌ای ندارند نامی از آن‌ها برده شود، گمنامی خصلت اصلی فعالیت‌های ایثارگرانه است؛ لذا تلاش برای مستندسازی بسیاری از فعالیت‌های فداکارانه در طول سال و مدت زمان برگزاری این آیین، می‌تواند در ترویج این‌گونه اقدامات و همچنین ترویج مشارکت در این آیین، مؤثر باشد و الگوسازی خوبی برای قشر جوان و دانشجو انجام پذیرد. پیشنهاد‌هایی برای برگزاری این آیین ارائه شده، از جمله آنکه این آیین را می‌توان با حضور اساتید و یا در شاخه‌های مختلف برگزار کرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به لزوم توجه به آموزش در فعالیت‌های اجتماعی خودجوش دانشجویی، بیان کرد: ضرورت ارائه آموزش‌های لازم به دانشجویان برای شناخت فعالیت‌های گسترده اجتماعی می‌تواند منجر به گسترش بیشتر این فعالیت‌ها شود. معتقدیم اگر بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی تعریف شود، دانشجویان علاقه‌مندی بیشتری خواهند داشت تا در کنار تحصیل در رشته تخصصی خود، در موضوعات جانبی و اجتماعی، فعالیت خودجوش داشته باشند.

وی با ابراز گله‌مندی از برخی نهاد‌ها که بنا به دلایلی در برخی دوره‌ها حضور داشتند و این دوره همکاری خود را با دبیرخانه آیین تندیس فداکاری قطع کردند، گفت: این آیین، در جهت فرهنگ‌سازی فعالیت‌های اجتماعی است. هر چقدر نهاد‌ها و سازمان‌ها مشارکت بیشتری در برگزاری این رویداد داشته باشند، می‌توان به فرهنگ‌سازی بیشتر در موضوع ایثار و فداکاری کمک کرد. افراد فداکار بسیاری در کشور وجود دارند که ناشناخته هستند. با کمک نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توان به شناخت این افراد دست یافت.
 
باشگاه دانشجویان فداکار تأسیس می‌شود
علیزاده همچنین افزود: در حال بررسی هستیم که آیین تندیس ملی فداکاری، در دوره‌هایی به صورت بین‌المللی برگزار شود. همچنین تلاش‌های ما برای تأسیس باشگاه دانشجویان فداکار به ثمر نشسته و مجوز راه‌اندازی این باشگاه صادر شده و مراحل اجرای آن در حال سپری شدن است.

در ادامه این نشست خبری، جمال رحیمیان، دبیر آیین اعطای تندیس ملی فداکاری، نیز ضمن تشریح روند برگزاری دوره نهم، اظهار کرد: برگزاری آیین تندیس فداکاری دانشجویان، شنا کردن بر خلاف جریان آب است. وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور بر خلاف جهت ایثار و فداکاری است. اگرچه بلند کردن پرچم فداکاری در این شرایط، دشوار محسوب می‌شود اما جهاددانشگاهی این علم را برافراشته است؛ البته بدون همکاری متولیان عرصه فرهنگ، ادامه فعالیت در این حوزه سخت‌تر خواهد بود. تا کنون سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی از جمله سازمان انتقال و اهدای خون، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج دانشجویی، دانشگاه‌های کشور، سازمان بهزیستی، جمعیت هلال‌احمر، دو وزارت علوم و بهداشت و بسیج سازندگی با دبیرخانه این آیین همکاری داشته‌اند.
 
آمار 8 دوره برگزاری آیین تندیس فداکاری دانشجویان
وی ادامه داد: در طی هشت دوره برگزاری این آیین، تعداد ۳۰۶ برگزیده معرفی و تقدیر شده‌اند. از این تعداد، ۲۶۶ برگزیده، دانشجوی فداکار و ۴۰ برگزیده از گروه‌های دانشجویی فداکار بوده‌اند. همچنین از میان این تعداد برگزیده، ۲۲۴ نفر برگزیده دانشگاه‌های دولتی و ۸۳ نفر برگزیده دانشگاه‌های آزاد بوده‌اند. ۱۶۰ نفر از مجموع ۳۰۶ برگزیده، مربوط به استان تهران و ۱۳۹ نفر از دانشگاه‌های سایر استان‌ها بوده‌اند. از تعداد ۲۶۶ نفر دانشجوی برگزیده، ۲۳۴ نفر دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی و ۳۲ نفر از رشته‌های پزشکی بوده‌اند. در تقسیم‌بندی جنسیتی هم، تعداد ۲۰۸ نفر از میان آقایان و ۵۸ نفر از میان بانوان بوده‌اند.
 
تقدیر از 30 دانشجو و گروه فداکار/ گلایه از قطع همکاری برخی نهادها

رحیمیان افزود: دوره نهم آیین تندیس فداکاری دانشجویان، از فروردین‌ماه امسال آغاز شد و در این مدت، ۹ جلسه شورای سیاستگذاری این آیین تشکیل شد. انتخاب برگزیدگان فداکار بر عهده کمیته‌ای موسوم به کمیته انتخاب دانشجوی فداکار بوده است. سه روش برای معرفی دانشجویان فداکار در نظر گرفته شد. یک روش، خود اعلامی است، راه دوم معرفی دانشجو و یا گروه دانشجویی فداکار به دبیرخانه از سوی سایر افراد بوده و راه سوم نیز برعهده سازمان‌ها و نهاد‌های همکار بود که باید دانشجویان و گروه‌های فداکار را شناسایی و معرفی می‌کردند.
 
تقدیر از ۳۰ فرد و گروه دانشجویی فداکار
وی بیان کرد: آمار تعداد ثبت‌نامی‌ها در سایت دبیرخانه آیین تندیس ملی فداکاری، نسبت به سال گذشته رشد داشته و ما شاهد رشد ۲۰ درصدی ثبت‌نام در این رویداد بودیم. طبق مصوبه شورای سیاستگذاری، امسال ۳۰ برگزیده خواهیم داشت که شامل ۱۲ گروه دانشجویی و ۱۸ فرد دانشجوی فداکار خواهد بود. کمیته انتخاب برگزیدگان مأموریت دشواری دارد و تا کنون پنج جلسه برای انتخاب نفرات برتر تشکیل شده و تا کنون دو سوم برگزیدگان انتخاب شده‌اند. از میان برگزیدگانی که تا کنون مورد بررسی قرار گرفته و انتخاب شده‌اند ۱۲ نفر از میان آقایان و دو نفر از بانوان بوده‌اند.

دبیر این دوره آیین تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران با اشاره به ویژگی‌های این دوره، گفت: در روز اختتامیه از دو شهید دانشجوی مدافع حرم تجلیل می‌شود. همچنین در این آیین از خانواده دانشجوی دانشگاه شاهرود که دچار مرگ مغزی شده و اعضای او اهدا شده است، تقدیر خواهد شد. امسال از یک استاد فداکار نیز تقدیر خواهیم کرد.
 
برنامه‌های جانبی آیین تندیس ملی فداکاری دانشجویان
وی با بیان اینکه بخش جنبی این آیین شامل دو قسمت است، افزود: امسال شاهد رخداد سیل در کشور بودیم که فضای ایثار و فداکاری را در جامعه گسترش داد. برپایی نمایشگاه عکس با مشارکت چند خبرگزاری فعال که از این رخداد در کشور عکس‌هایی روی خروجی‌های خود کار کرده‌اند، از دیگر بخش‌های جنبی برگزاری آیین نهم خواهد بود. همچنین تعداد پنج نشست علمی در ضمن برگزاری این آیین در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. امسال همچنین به صورت آزمایشی در استان خوزستان، آیین اعطای تندیس فداکاری استانی برگزار خواهد شد.

دبیر آیین تندیس ملی فداکاری دانشجویان در این نشست، درباره رصد فعالیت برگزیدگان هشت دوره گذشته، بیان کرد: از همه برگزیدگان دوره‌های پیشین این آیین تقاضا داریم تا با دبیرخانه ارتباط گیرند که بتوانیم با آن‌ها در برگزاری این برنامه‌ها در تعامل باشیم.

رحیمیان همچنین درباره اهدای جوایز نیز گفت: تندیسی توسط یکی از اساتید هنر، طراحی شده که به همراه لوح تقدیری که به امضای رئیس جهاددانشگاهی و سازمان معرفی‌کننده رسیده و جایزه نقدی به برگزیدگان اهدا می‌شود.
 
تقدیر از 30 دانشجو و گروه فداکار/ گلایه از قطع همکاری برخی نهادها

یادآوری می‌شود، در پایان این مراسم از پوستر نهمین آیین تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران رونمایی شد. اختتامیه این رویداد در روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
 
گزارش تصویری نشست را اینجا ببینید.
انتهای پیام
captcha