رئیس دانشگاه الازهر: رسانه‌های مصری مرا بایکوت کرده‌اند
کد خبر: 3860983
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱

رئیس دانشگاه الازهر: رسانه‌های مصری مرا بایکوت کرده‌اند

دیگر رسانه‌ها ــ رئیس دانشگاه الأزهر مصر گفته که رسانه‌های این کشور سخنان و مواضع او را پوشش نمی‌دهند و او را در بایکوت رسانه‌ای قرار داده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از alkhaleejonline.net، «احمد طیب» شیخ الأزهر مصر اخیرا در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی مصر از بایکوت رسانه‌ای خود پرده برداشت که این مسئله حکایت از اختلافات میان دانشگاه الأزهر به عنوان مهد فقهی اهل سنت با دولت عبدالفتاح السیسی دارد.

شیخ الأزهر مصر گفت که رسانه‌های دولتی این کشور مواضع و سخنان او را پوشش نمی‌دهند و دست‌کم اینکه به راحتی اجازه مصاحبه تلویزیونی با او را صادر نمی‌کنند.

«احمد الطیب» شیخ دانشگاه الأزهر مصر که این اظهارات را دیروز در گفت‌و‌گو با کانال یک مصر عنوان کرده بود، از بایکوت خود در رسانه‌های عمدتاً دولتی مصر به شدت انتقاد کرد و گفت که آنها هیچ کدام از سخنان و حتی مقاله‌های او را منتشر نمی‌کنند.

پیشتر شیخ الازهر با اتخاذ مواضع ضد دولتی، از عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور این کشور به شدت انتقاد کرده بود و درباره استبداد و تأثیر آن روی جامعه به وی هشدار داده بود.

مواضع ضد دولتی شیخ الازهر سر و صدای زیادی در مصر کرده است؛ تا جایی که السیسی یک بار به او گفته بود: «خسته‌مان کردی جناب شیخ».

رئیس‌جمهور مصر سال گذشته دستوری را صادر کرده بود که بر اساس آن علاوه بر مقامات ارشد این کشور، شیخ الازهر هم بدون اجازه وی نمی‌تواند سفری رسمی داشته باشد.

القدس العربی در این باره گزارش داد که دستور مذکور شامل نخست‌‌وزیر و معاونانش، وزرای دفاع، کشور، خارجه و دادگستری، رؤسای نهادهای مستقل، دستگاه‌‌های نظارتی و امنیتی و مسئولان ارشد دولت شده و حتی شامل «احمد الطیب» شیخ الازهر هم می‌‌شود.

اختلاف اخیر میان رییس جمهور مصر و شیخ الازهر موضوع جدیدی نیست. السیسی در اکثر مناسبت‌های دینی به موضوع بازنگری در گفتمان دینی مصر اشاره کرده است، موضوعی که باعث شده خیلی‌ها آن را صرفاً مواجهه السیسی با جریانات اسلامی تلقی کنند که به عنوان بزرگ‌ترین تهدید سیاسی برای دولت کنونی مصر شناخته می‌شوند.

با وجود اختلاف نظر رییس جمهور مصر و شیخ الازهر بر سر تجدید نظر در مسائل دینی، بسیاری ریشه اختلافات این دو را در ماجراهای کودتای سال ۲۰۱۳ در مصر می‌دانند، اتفاقی که منجر به کشته شدن صدها نفر از حامیان «محمد مرسی» رییس جمهوری پیشین مصر شد.

انتهای پیام
captcha