رونمایی از ۱۴۴ اثر نفیس خراسان/ تحریف؛ خطر جدی تاریخ
کد خبر: 3862918
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰

رونمایی از ۱۴۴ اثر نفیس خراسان/ تحریف؛ خطر جدی تاریخ

گروه ادب ــ حجت‌الاسلام پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به خطر جدی تحریف تاریخ، گفت: موارد زیادی وجود دارد که تاریخ دستخوش تحریف شده است، درحالی که وقایع اجتماعی و تاریخی را باید با صداقت و درستی منتقل کرد؛ این روزها حتی بسیاری از حقایق درباره امام راحل و واقعیت‌های انقلاب اسلامی نیز تحریف شده است.

رونمایی از ۱۴۴ اثر نفیس خراسان/ تحریف؛ خطر جدی تاریخ

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش خراسان سرزمین خورشید عصر امروز با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جمعی از مسئولان استان خراسان رضوی در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

اکبر شیخ، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور، برپایی نمایشگاه خراسان سرزمین خورشید را یکی از اعتبارات ارزشمند کتابخانه ملی دانست و گفت: این نمایشگاه درباره تاریخ ملی استان خراسان رضوی است و به استان‌ها فرصت داده می‌شود تا مفاخر و گنجینه‌های خود را در معرض دید قرار دهند و آن‌ها را معرفی کنند.

وی افزود: این نمایشگاه خلاصه و چکیده‌ای از خراسان رضوی بوده و این استان مهد تمدن، علم، هویت و ... است. هر سال ۴ هزار عنوان کتاب در خراسان رضوی تولید می‌شود و در این نمایشگاه ۱۴۴ اثر نفیس ارائه خواهیم کرد که قدیمی ترین نسخه آن «انس التائبين» است و همچنین فرمان شاه عباس برای حفاظت از مرزها که مربوط به ۹۹۹ قمری است و یک پرده نقاشی با قدمت ۱۰۰ سال از حرم رضوی از آثار مهم ارائه شده در این نمایشگاه هست.

رونمایی از ۱۴۴ اثر نفیس خراسان/ تحریف؛ خطر جدی تاریخ

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه این همایش با اشاره به خطر جدی تحریف تاریخ گفت: موارد زیادی داریم که تاریخ ما دستخوش تحریف شده است. درحالیکه واقعیات را باید با صداقت و درستی منتقل کرد، زیرا امروز این خطر بسیار جدی است، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فقط مجموعه‌ای برای محافظت اسناد کشور نیست، بلکه کانونی است که می‌تواند زمینه برداشت‌های واقعی از تاریخ و حوادث را برای آیندگان فراهم کند. بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب می‌گذرد اما تحریف‌های بسیاری درباره امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی رخ داده است و طی این مدت بسیاری تلاش کرده‌اند که واقعیات انقلاب اسلامی به نسل‌های آینده انتقال پیدا نکند.

وی تصریح کرد: براساس بودجه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرده ما انتظار داشتیم مراکزی مانند کتابخانه ملی با حمایت بیشتری مواجه شوند تا مؤثرتر گام بردارند، زیرا چنین مراکزی مسئولیت‌های حساسی دارند و باید مورد توجه قرار گیرند. هنوز حجم زیادی از اسناد اسکن نشده و نیاز به اعتبار لازم است تا قبل از تخریب اسکن شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی کتاب‌ها حتی دایرةالمعارف‌هایی مانند تشیع و دایرةالمعارف بزرگ اسلامی شخصیت امام خمینی(ره) به گونه‌ای نشان داده شده که امام انگیزه‌ای برای مبارزه و انقلاب نداشته است و در این باره مستندات بسیاری داریم.

رونمایی از ۱۴۴ اثر نفیس خراسان/ تحریف؛ خطر جدی تاریخ

یاحقی: لزوم اختصاص بودجه‌ برای خرید نسخ در دست مردم

سپس جعفر یاحقی، شاهنامه‌پژوه، در این همایش گفت: خراسان را نباید فقط به خراسان رضوی اطلاق کرد. خراسان رضوی و مشهد مقدس عصاره خراسان هستند و حرم رضوی باعث شده که خراسان قداست پیدا کند و بخشی از این اعتبار و تقدیس مدیون آثار و اسنادی است که در خراسان بزرگ تولید شده و این نام را برای ما گرانبار و احترام‌انگیز کرده است.

وی به کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد مقدس اشاره کرد و افزود: مشهد مقدس به داشتن این کتابخانه نامبردار است و پس از شهادت امام رضا(ع)، مرکز آثار فرهنگی بوده و امروز بیش از هزار سال عمر دارد و کتاب‌های با قدمت بیش از هزار سال یافت می‌شود و قدیمی‌ترین نسخه خطی قرآن مربوط به قرن سوم هجری است. در این کتابخانه اسناد مهمی وجود دارد که نشان از هویت تاریخی و ملی ماست و همین اسناد می‌تواند از تحریف تاریخ جلوگیری کند.

رونمایی از ۱۴۴ اثر نفیس خراسان/ تحریف؛ خطر جدی تاریخ

یاحقی ادامه داد: امروز به برکت فضای مجازی، همه این اسناد و آثار می‌تواند در دسترس همگان قرار گیرد و باید اهتمام زیادی داشت تا فهرست‌نویسی کتاب‌ها و اسناد انجام شود. بسیاری از اسناد نیز در دست مردم است که باید آنها را تشویق کرد تا نگهداری آنها را به جایی بسپارند که به درستی حفاظت و نگهداری شود یا ممکن است مردم اهمیت این اسناد را ندانند؛ از این رو باید بودجه‌ای برای این امر اختصاص یابد تا این نسخ خریداری شوند.

رزم حسینی: نسل امروز نیازمند هویت ملی است

علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی، گفت: برخی معتقدند خراسان مهد سیاست و علم بوده و برخی معتقدند مهد زبان مادری فارسی بوده است و شاید هر دو درست باشد. خراسان سرزمین حاصلخیزی است که ادیبان، شاعران، عالمان دینی و نویسندگان و هنرمندانی را در خود پرورش داده است، اما ما هنوز موفق نشده‌ایم بسیاری از آنها را به نسل جوان امروز بشناسانیم و معرفی کنیم. خراسان شایستگی دارد که معرفی شود. حتی در عصر حاضر شخصیت‌های گمنام نیز هستند، چه برسد به اینکه بخواهیم به گذشته بپردازیم.

وی ادامه داد: جامعه امروز نیازمند هویت فرهنگی و ملی است و می‌توانیم به میراث پرافتخار ایران بپردازیم و در چنین روزی می‌توانیم رفتارها و روش‌هایمان را اصلاح کنیم تا به این مهم دست یابیم و نگذاریم میراث ملی و فرهنگی کشورمان به دست فراموشی سپرده شود.

در ادامه این همایش، مهدی محقق نیز درباره سرزمین خراسان و دانشمندان و فیلسوفانی همچون ملاهادی سبزواری پرداخت.

رونمایی از ۱۴۴ اثر نفیس خراسان/ تحریف؛ خطر جدی تاریخ

در پایان این همایش از پنج تن از مفاخر استان خراسان رضوی از جمله سردار جانباز غلامحسین صفایی، خانواده علامه عزیزالله عطاردی قوچانی، محمدجعفر یاحقی، حجت‌الاسلام مصطفی درایتی، مرتضی کرباسی و استاد محمدرضا شفیعی کدکنی با اهدای لوح تجلیل و قدرانی شد.

همچنین نمایشگاه «خراسان، سرزمین خورشید» که در موزه کتاب و میراث مستند ایران برپاست، افتتاح شد. این نمایشگاه از 18 تا 27 آذرماه دایر خواهد بود. در میان آثار عرضه شده، آثاری مربوط به مقام معظم رهبری نیز وجود دارد، همچنین نسخه‌های خطی از قرآن نیز ارائه شده است.

انتهای پیام
captcha