ارائه ۱۱ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس/ بندرعباس میزبانی می‌کند
کد خبر: 3863379
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
سردار حق‌طلب خبر داد:

ارائه ۱۱ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس/ بندرعباس میزبانی می‌کند

گروه ادب ــ رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج کشور از ارائه حدود ۱۱ هزار عنوان کتاب در دهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس خبر داد و گفت: این نمایشگاه به میزبانی استان هرمزگان در بندرعباس برگزار می‌شود.

ارائه ۱۱ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس/بندعباس میزبانی می‌کندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری دهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت با حضور سردار احمد حق‌طلب، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج کشور، قادر آشنا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و حسین صفری، عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، برگزار شد.

سردار حق‌طلب در این نشست اظهار کرد: در ابتدا بنا بود، این نمایشگاه در تهران برگزار شود، اما پس از جلساتی به این نتیجه رسیدیم که در راستای برقراری عدالت اجتماعی این امکان برای شهر‌های دیگر نیز فراهم شود تا همه مردم بتوانند از امکانات این نمایشگاه بهره‌مند شوند؛ از این رو سعی شده هر سال در استان‌های گوناگون برگزار شود و امسال بندرعباس میزبان این نمایشگاه خواهد بود. از فضای ایجاد شده در کنگره ملی شهدا که در استان‌ها برگزار می‌شود، نیز استفاده می‌کنیم که در سال گذشته کنگره ملی کرمان را همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس برگزار کردیم و امسال نیز همزمان با کنگره ملی ۱۵۰۰ شهید استان هرمزگان، دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه در مصلای بندرعباس برگزار خواهد شد.

سردار حق‌طلب گفت: تسهیلاتی که از طریق مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و نهاد‌ها و سازمان‌های استان هرمزگان فراهم شده، این نمایشگاه فرصت خوبی برای مردم این استان است، زیرا در این نمایشگاه ۱۰۰ ناشر با ۱۰ هزار و ۹۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس حضور می‌یابند و بخشی از این کتاب‌ها نیز به تازگی منتشر شده و طی نشستی رونمایی می‌شود. همچنین نشست‌های تخصصی کتاب دفاع مقدس و برنامه‌های جنبی ویژه کودکان و نوجوانان و اجرای برنامه‌های فرهنگی اعم از مسابقه، شب خاطره، شب شعر و ... به همت سپاه استان هرمزگان برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به افزایش ۱۰۰ برابری آثار فرهنگی در حوزه دفاع مقدس، بیان کرد: ما در همین راستا تلاش می‌کنیم با همکاری وزارت ارشاد و مؤسسات فرهنگی این موضوع را محقق کنیم، همچنین آموزش نویسندگی به نوقلمان که تاکنون ۷۰۰ نفر آموزش دیده‌اند، به صورت جدی در استان‌ها پیگیری می‌شود.

اختصاص یارانه ۲۰۰ میلیون تومانی

سپس قادر آشنا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ابراز کرد: مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و وزارت ارشاد بر اساس رسالتی که داریم به حوزه انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت تأکید داشته و آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌ایم و براساس برنامه ششم توسعه نیز مکلفیم به حوزه دفاع مقدس، ارزش‌های انقلاب و ترویج اندیشه‌های امام خمینی(ره) بپردازیم.

وی با تأکید بر برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی افزود: ما در راستای برپایی این نمایشگاه در کنار مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس هستیم، زیرا حمایت از برپایی نمایشگاه دفاع مقدس ضروری است. همین کتاب‌ها در نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی نیز ارائه می‌شود، اما باید به موضوع دفاع مقدس به شکل ویژه‌ای پرداخت.

حسین صفری، رئیس شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، با اشاره به اهداف این نمایشگاه گفت: کمک به ایجاد ویترین برای ناشران دفاع مقدس، ارائه تازه‌های نشر دفاع مقدس و تقویت بنیه ناشران این حوزه از اهداف عمده برپایی این نمایشگاه است و در مسیر سیاست‌گذاری نیز دوره‌های گذشته نمایشگاه را آسیب‌شناسی کردیم. همچنین با تشکیل دبیرخانه نمایشگاه آئین‌نامه‌های آن نیز تدوین شد.

صفری با اشاره به همکاری قوی دو تشکل مجمع ناشران دفاع مقدس و مجمع ناشران انقلاب اسلامی اشاره کرد و درباره یارانه‌های این نمایشگاه تصریح کرد: ۲۰۰ میلیون تومان کارت یارانه‌ای برای این نمایشگاه اختصاص پیدا کرده که ۴۰ میلیون تومان آن یارانه برای خرید کتاب است. همچنین برای اقشار گوناگون، مراکز و نهاد‌ها بن‌کارت‌های ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تومانی اختصاص یافته است و ۵۰۰ هزار تومان برای مؤسسه‌های فرهنگی در نظر گرفته‌ایم.

ارائه ۵۴ اثر تقریظی مقام معظم رهبری

صفری ادامه داد: در این نمایشگاه که در مساحتی به ابعاد ۳ هزار مترمربع برپا خواهد شد، ۵۴ عنوان کتاب تقریظ شده رهبر معظم انقلاب نیز عرضه می‌شود و در آئین اختتامیه نیز از ناشر و غرفه برتر و فعالان فرهنگی استان هرمزگان تجلیل می‌شود.

در ادامه سردار حق‌طلب در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری نشست‌های تخصصی گفت: در این نمایشگاه قرار است نشست‌های علمی و تخصصی درباره نهضت ترجمه آثار دفاع مقدس برگزار شود؛ زیرا بنا داریم این نمایشگاه را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم، اما آثار کافی در این حوزه به زبان‌های گوناگون نداشتیم؛ از این رو در سال‌های آتی این امر محقق خواهد شد و نمایشگاه کتاب دفاع مقدس وجهه بین‌المللی پیدا خواهد کرد. در بخش نشست‌ها دو نویسنده محسن کاظمی و مهدی کاموس حضور خواهند داشت. علاوه بر این از ناشران دیجیتال نیز برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده، اما تعدادشان بسیار اندک است.

صفری نیز در پاسخ به سؤالی درباره نظارت بر محتوای آثار ارائه شده در این نمایشگاه بیان کرد: ناظران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در طول برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه حاضر و موظف بر ارزیابی و نظارت بر کتاب‌ها خواهند بود.

انتهای پیام
captcha