وجود عنصر آگاهی در ذات فداکاری است
کد خبر: 3863496
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
رئیس دانشگاه تهران در آیین اعطای تندیس فداکاری:

وجود عنصر آگاهی در ذات فداکاری است

گروه دانشگاه - رئیس دانشگاه تهران در آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان گفت: یکی از جلوه‌های مسئولیت اجتماعی، فداکاری است. گذشتن از امتیاز، دارایی و یا یک انتفاع، آن هم به نفع دیگران، معنای حقیقی فداکاری است. یک عنصر آگاهی در ذات فداکاری وجود دارد، چرا که خودخواهی یکی از مشخصه‌های انسان است.

به گزارش ایکنا؛ محمود نیلی‌احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در نهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری که امروز چهارشنبه، ۲۰ آذرماه، در دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی بیان کرد: موضوع اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان از دو جهت ویژه است؛ نخست اینکه دانشجویی است و به دانشجویان اعطا می‌شود که در این میان دانشگاه تهران بیشترین تعداد دانشجو را دارد و همت دانشجویان این دانشگاه برای حضور در عرصه‌های امدادرسانی پررنگ بوده است.
وجود عنصر آگاهی در ذات فداکاری است

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های محوری دانشگاه تهران اخلاق‌محوری و مسئولیت اجتماعی است، ادامه داد: یکی از جلوه‌های مسئولیت اجتماعی، فداکاری است. گذشتن از امتیاز، دارایی و یا یک انتفاع، آن هم به نفع دیگران و جامعه معنای حقیقی فداکاری است. یک عنصر آگاهی در ذات فداکاری وجود دارد، چرا که خودخواهی یکی از مشخصه‌های انسان است. وقتی در خیال و فکر خود حاضر می‌شویم از خواسته و انتفاع شخصی‌مان بگذریم یعنی فداکاری. سطوح خواسته‌ها و دارایی‌های ما هم متفاوت است، داشته‌هایمان می‌تواند از وقت و استراحت و مال باشد تا گذشتن از جان. عنصر دیگر در فداکاری؛ ارجحیت جامعه و افراد جامعه بر خود و خواسته‌ها و منافع خود است. این افراد قطعا خدمت بیشتری به جامعه می‌کنند و این جوامع پایدارتر و استوارترند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: از آنجایی که منافع افراد با هم در تضاد است، اگر منفعت‌طلبی حاکم باشد، آن چیزی که قربانی می‌شود، منافع ملی است. اما فرهنگی که قرن‌ها در ادبیات، دین و فرهنگ ما وجود داشته و بر آن تاکید می‌شده، فداکاری است.

نیلی با اشاره به جایگاه ویژه دانشجویان به عنوان افراد آگاه‌ گفت: کیفیت عمل دانشجو با توجه به تخصص و آگاهی متفاوت‌تر است. دانشجویان مدیران آینده کشورند و اگر با همین خصایل رشد کنند می‌توانیم به آینده کشور اطمینان داشته باشیم و از چنددستگی و منفعت‌طلبی که سم جامعه است جلوگیری کنیم.
انتهای پیام
captcha