دولت فکری برای گرانی‎ها کند/ ایمان و عمل صالح یکی است
کد خبر: 3863734
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
خطیب جمعه تهران:

دولت فکری برای گرانی‎ها کند/ ایمان و عمل صالح یکی است

گروه سیاسی ــ آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران تأکید کرد: دولت باید فکری برای گرانی کند؛ جان مردم به لب رسیده و نه تنها دارو گیرشان نمی‌آید بلکه اگر هم پیدا شود نمی‌توانند آن را بخرند. باید فکری کنید. اگر لازم است باید حقوق افرادی که حقوق بالا دارند کم یا نصف شود و به افراد بدبخت و مستضعف بدهید.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی؛ عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز 22 آذرماه، در خطبه اول نماز جمعه تهران به تبیین مسئله «عمل صالح» پرداخت و گفت: هر جا در قرآن از ایمان نام برده شده در کنار آن ذکر عمل صالح آمده است؛ «الذین آمنوا و عملوا الصالحات».

وی با طرح این سؤال که نسبت میان ایمان و عمل چیست؟ گفت: بعضی به غلط ایمان را از عمل جدا می‌کنند و تصور می‌کنند ایمان یک مطلب است و عمل مطلب دیگر. در حالی که روایات می‌گوید کل ایمان، کل عمل است.

موحدی کرمانی اظهار کرد: هر کجا عمل نباشد آنجا ایمان نیست و اگر انسان در چند مورد در عمل کوتاهی کند در آن موارد ایمان وجود نداشته است؛ در واقع ایمان با این عظمت عین عمل است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: امام علی(ع) در روایتی می‌‌فرمایند: «خداوند براساس حکمت عالیه‌اش 4 مسئله را در 4 مسئله دیگر مخفی کرده است؛ رضای خود را در عبادت، غضب خود را در معاصی، اجابت را در دعا و و اولیایش را در بین بندگان». این باعث می‌شود همه عبادات ر انجام دهیم، همه معاصی را ترک کنیم، همیشه دعا کنیم و هیچ بنده‌ای از بندگان خدا را تحقیر نکنیم و کوچک نشماریم.

موحدی کرمانی درباره عمل صالح افزود: گاهی انسان به عبادتی روی می‌آورد اما در یک شرایط و وضعی قرار دارد که خدا از او غیر از آن عبادت را می‌خواهد و انسان باید به این مسئله دقت کند. افراد فکر نکنند حال که مسئول شدند برای خود کسی شده‌اند دیگر به مردم توجه نکنند و وقت ملاقات و صحبت ندهند.

وی اضافه کرد: ممکن است مسئولی مشغله زیادی داشته باشد اما می‌تواند نماینده‌ای را معرفی کند که مردم با او ملاقات کنند و گلایه‌ها و مشکلات خود را با آن نماینده مطرح کنند و ‌آن نماینده آن صحبت‌ها را به مسئول منتقل کند.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: لذا سنت خدا این است که نباید دلی را رنجاند، مظلوم را یاری کرد و به وضع همسایه‌ها رسیدگی کرد. مسئولان بدانید خدا از شما سفر حج و کربلا و مشهد نمی‌خواهد بلکه از شما می‌خواهد حالا که مسئول شده‌اید به امانت خدا وفادار بمایند و به وظایف خود عمل کنید و به داد مردم برسید.

بنابر این گزارش؛ آیت‌الله موحدی در خطبه دوم نماز جمعه تهران به بیان روایتی از امام حسن عسکری(ع) پرداخت و گفت: ایشان فرمودند: «یکی از گناهانی که حتما خدا آن را نمی‌بخشد آن گناهی است به آن با نظر تحقیر نگاه می‌کند»؛ یعنی انسان به عبارتی می‌گوید که این گناه که چیزی نیست. شاگرد امام که شنونده این حدیث بود گفت که از این جمله به فکر فرو رفتم که در عمرم چه گناهانی کردم و به آن اهمیت ندادم و آنها را پیدا کنم و عذرخواهی و توبه کنم تا خدا مرا ببخشد. امام(ع) در ادامه بیان کرد: ابامحمد! این فکری که الان به نظرت آمد را پیگیری کن و ببین چه گناهانی کردی که به آنها اهمیت ندادی.

وی ادامه داد: «اینکه چیزی نیست» کار دست ما می‌دهد. غفلتی کردیم می‌گوییم اینکه چیزی نیست. حادثه‌ای به خاطر تدبیر غلط رخ داده و عده زیادی کشته و مجروح شدند و قسمت‌های زیادی از کشر تخریب شد. چرا غفلت کردید و دقت نکردید؟ دولت تدبیر و امید! چرا تدبیر درستی نکردید که این اتفاق پیش نیاید؟

موحدی کرمانی اظهار کرد: تصمیم گرفتید بنزین را گران کنید، البته قیمت بنزین باید به قیمت واقعی آن برسد، اما با حساب و برنامه باید انجام شود. نه اینکه به قول آن آقا که گفت شب خوابیدم صبح بلند شدم مطلع شدم قیمت بنزین گران شده است. شما مطلع نبودید؟ شما از وضع کشور مطلع نبودید که حالا تازه مطلع شدید؟ و علی الاسلام والسلام، انا لله و انا الیه راجعون.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: یک زن به نادر شکایت کرد که دزد از خانه من سرقت کرده، نادر گفت تو کجا بودی؟ زن پاسخ داد که در خانه خوابیده بودم. نادر گفت: می‌بایستی بیدار بودی تا متوجه می‌شدی. زن پاسخ داد: من خوابیده بودم چون فکر می‌کردم تو بیداری.

وی افزود: این جمله عجیب است که امیدوارم دروغ باشد، زیرا حرف کمی نیست. یک خبر نداشتن به دنبالش چنین فاجعه‌ای به وجود آمد و چقدر خون‌ها به ناحق ریخته شد، چقدر تخریب شد و به آتش گرفته شد به خاطر یک غفلت. می‌توانیم بگوییم که چیزی نیست؟

موحدی کرمانی تأکید کرد: خوب بود که یک اقناع ملی از قبل انجام می‌گرفت. خوب بود که این تصمیم را تدریجی انجام می‌دادید نه یکباره قیمت بنزین را از 1000 به 3000 تومان برسانید و باید‌‌ آن هم بعد از اقناع ملی، آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و استدلال کردن انجام می‌شد که اگر قیمت بنزین را افزایش می‌دهید به نفع خود مردم است، اما این کارها انجام نشد و یک‌دفعه اعلام افزایش قیمت بنزین انجام شد و به دنبالش شوک ایجاد شد و مردمی که از گرانی خسته بودند فریادشان بلند شد.

وی تصریح کرد: اینکه رویه کشورداری و تدبیر نیست. چرا این چنین عمل کردید؟ بیدار باشید، به هوش باشید؟ در آشوب‌های اخیر نه روشنگری شد، نه مردم به درستی مطلع شدند و نه تدریجی و اقدام گام به گام عملی شد.

موحدی کرمانی خطاب به مسئولان گفت: از رسول خدا(ص) یاد بگیریم. پیامبر اکرم(ص) که با مفاسد مبارزه می‌کرد وقتی در بین افرادی که غرق فساد، تباهی و گمراهی بودند قدم گذاشت اندک اندک عمل کرد و مردم را آگاه کرد و وقتی مردم کم کم بیدار شدند با آن تعصبی که نسبت به بت‌پرستی داشتند، سر به زیر شدند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: پیامبر(ص) پس از 13 سال روشنگری در مکه و مدینه توانست جمعیت 313 نفری بسازد. این شیوه پیامبر(ص) است که آگاه می‌کند، بیدار می‌کند، استدلال می‌کند و تدریجاً وارد می‌شود و با شرابخوار و عرق‌خور مدارا می‌کند. بعد هم که پیامبر(ص) وارد بحث حرام اعلام کردن شراب می شود با متانت این کار را می‌کند و وقتی آن افراد می‌گویند زندگی ما با همین درست کردن و فروش شراب اداره می‌شود، پیامبر(ص) قبول می‌کند ولی می‌گوید درست است این برای شما نفع دارد اما گناه آن بزرگ‌تر از نفعش است. این زنگ خطری است که پیامبر(ص) می‌زند ولی باز مراعات می‌کند و اقدامی نمی‌کند. مدتی بعد قرآن بیان می‌کند حالا که نمازخوان شدید زشت است در حالت مستی خدا را ملاقات کنید. این باعث می‌شود قدری مردم آماده‌تر شوند تا اینکه قرآن در مرحله بعد می‌فرماید می‌دانید نتیجه این شرابخواری و قمار چیست؟ شیطان می‌خواهد بین شما دشمنی ایجاد کند. آن‌گاه قرآن با این منطق قوی و این مجموعه توضیحات و روشنگری‌ها، شراب و قمار را حرام اعلام و گناه بزرگ می‌شمارد.

وی ادامه داد: اما در جریان افزایش نرخ بنزین چقدر توضیح داده شد، گفت‌وگو شد، استدلال شد و اقناع ملی انجام گرفت؟ باید گفت بسیار کم بود. اقناع نبود، تدریجی نبود و افزایش قیمت یکباره انجام گرفت و مردمی که نمی‌توانند حتی نسخه خود را بگیرند به هیجان درآمدند و بعد هم دشمن سوءاستفاده کرد و سوار بر موج شد و آتش زد، تخریب کرد و آدم کشت. دشمن منتظر این فرصت‌هاست.

موحدی کرمانی با بیان اینکه باید کارها با تدبیر انجام شود، گفت: شما که دولت تدبیر هستید این مسائل را با دقت بنگرید. در اتاق در بسته هیئت دولت می‌نشینید و تصمیم می گیرید، باید حساب کنید این تصمیم چه اثری بر جامعه دارد و آیا مردم ناراضی را راضی می‌کند یا خیر؟

وی افزود: دولت باید فکری برای گرانی کند. جان مردم به لب رسیده و نه تنها دارو گیرشان نمی‌آید بلکه اگر هم پیدا شود نمی‌توانند آن را بخرند. باید فکری کنید. اگر لازم است باید حقوق افرادی که حقوق بالا دارند کم یا نصف شود و به افراد بدبخت و مستضعف بدهید. حقوق‌های کلان چه معنایی در این کشور دارد؟ تدبیر عاقلانه و خدایی این است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: حتی من به شهرداری تذکر می‌دهم فردی خانه دارد و می‌خواهد برای فرزند تازه دامادش یک طبقه بسازد ببینید شهرداری چقدر برای این اضافه کردن طبقه پول می‌‌گیرد؟ همه باید مراقب و مواظب باشند و کار خدایی انجام دهند و به داد مظلوم برسند.

انتهای پیام
captcha