تأکید بر حمایت از قدس و الخلیل در بیانیه پایانی اجلاس آیسسکو
کد خبر: 3865073
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸

تأکید بر حمایت از قدس و الخلیل در بیانیه پایانی اجلاس آیسسکو

گروه بین‌الملل ـ حمایت از مقاومت فلسطینیان در دو شهر اشغالی قدس و الخلیل و برنامه‌ریزی برای تأسیس یک مرکز میراث در جهان اسلام از محورهای بیانیه پایانی یازدهمین اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای اسلامی عضو آیسسکو در تونس بود.

تأکید بر حمایت از قدس و الخلیل در بیانیه پایانی اجلاس آیسسکو

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری «القدس»، در بیانیه پایانی اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی عضو آیسسکو که دیروز، 26 آذرماه، در پایتخت تونس به کار خود پایان داد، ضمن تأکید بر حمایت از آثار فرهنگی دو شهر قدس و الخلیل، اقدامات رژیم صهیونیستی در یهودی‌سازی قدس شریف و میراث فرهنگی و تمدن عربی، اسلامی و مسیحی این شهر محکوم شد.

در بیانیه پایانی این اجلاس همچنین، تجاوزات مکرر صهیونیست‌ها و طرح شهرک سازی این رژیم در الخلیل، و همچنین اقدامات تروریستی با هدف غارت یا تخریب آثار فرهنگی و تمدنی در برخی کشورهای عضو آیسسکو، نقض قوانین بین‌المللی شمرده شد و بر ضرورت حمایت از این آثار تأکید شد.

این اجلاس، سازمان آیسسکو را مکلف کرد که برای تأسیس یک مرکز میراث فرهنگی در جهان اسلام برنامه‌ریزی کند که وظیفه آن، مستندسازی میراث فرهنگی و طبیعی با تکنولوژی جدید باشد.

از سوی دیگر، سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی(آیسسکو) در مراسمی با عنوان «پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام» سه جایزه به تونس اعطا کرد که شامل جایزه بهترین پروژه فرهنگی برای پروژه «طرح ایجاد شهر فرهنگی»، جایزه تشویقی در زمینه صنایع دستی برای  طرح «مرکز ملی سفال‌های هنری» و جایزه بهترین تولید رسانه‌ای درباره مراسم «تونس، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2019» که به برنامه «جمهوری فرهنگ»  تلویزیون ملی تونس اعطا شد.
انتهای پیام
captcha