برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات خراسان رضوی
کد خبر: 3865683
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱

برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات خراسان رضوی

گروه فرهنگی ــ مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات خراسان رضوی، با هدف مرجعیت‌سازی پژوهش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدمصطفی احمدزاده، مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، امروز 30 آذرماه در نشست خبری «اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری» که با حضور اصحاب رسانه در محل دفتر تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه دفتر مرکزی تبلیغات حوزه علمیه در قم قرار دارد اما نمایندگانی هم در شهرهایی چون مشهد، اصفهان و تهران دارد، نمایشگاه متعددی از این دست در شهر قم برگزار شده، از این رو ما نیز سعی کردیم که همان نمایشگاه‌ها را در مشهد اما در سطح پایین‌تری برگزار کنیم.

وی افزود: هدف اصلی که ما از برگزاری این نمایشگاه دنبال کردیم این بود که بتوانیم بخشی از فعالیت‌های پژوهشی حوزه علمیه قم را در این شهر نیز معرفی کنیم، فعالیت‌های انجام شده در این چهار دهه را نیز به نمایش بگذاریم. همچنین هدف دیگر ما نیز فعالیت‌های انجام شده خود را به لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی شهر، اساتید حوزه و دانشگاه، پژوهشگران، مراکز پژوهشی، طلاب، دانشجویان و افرادی که دفتر تبلیغات با آن‌ها ارتباط دارد، اطلاع‌رسانی کنیم.

احمدزاده گفت: از دیگر اهداف برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فناوری، زمینه‌سازی فضایی برای نقد عملکرد فعالیت‌های خود در طی این چهار دهه اخیر است، به نوعی خود را در معرض انتقاد و نقد بیرونی و درونی قرار دادیم، تا متوجه نقاط ضعف و قوت‌ خود شویم تا با این کار بتوانیم در انجام برنامه‌های آینده خود بر روی آن‌ها متمرکز شویم و آن‌ها را بهتر انجام دهیم.

مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تبیین سیاست‌های پژوهشی نیز یکی دیگر از اهداف ما در این راستا بوده است، عنوان کرد: دفتر تبلیغات خراسان رضوی در طی هشت سال گذشته برنامه‌های خود را به سمت برنامه‌های خاص مسئله‌محوری متمرکز کرده و در این میان هم 13 مسئله را در کانون توجه خود نیز قرار داده است.

وی افزود: توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی، اسلامی‌سازی، علوم اسلامی، توسعه و تعمیق فرهنگی قرآن‌کریم، سبک زندگی اسلامی، اخلاق، نظام سیاسی اجتماعی ایران، تمدن نوین اسلامی از جمله این 13 مسئله است.

مرجعیت‌سازی پژوهش‌های دفتر تبلیغات اسلامی

احمدزاده تاکید کرد: در نهایت نیز مهم‌ترین هدف از برگزاری این نمایشگاه مرجعیت‌سازی پژوهش‌های دفتر تبلیغات اسلامی است، به نوعی که این مسائل در فضای ملی و بین‌المللی مرجعیت لازم را پیدا کنند و به همین دلیل هم اعضای هیئت مدیره در پژوهشگاه موظف هستند که بر روی یکی از این 13 مسئله به صورت تخصصی ورود پیدا کنند و با تمرکز بر روی این 13 مسئله در یک بازه زمانی پنج ساله بتوانیم این مرجعیت خاص را داشته باشیم.

مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: در واقع نکته تمرکز ما روی 13 مسئله‌ای است که به آن اشاره شد، البته ما سیاست‌هایی را در قبال استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین توسعه و تعمیق همکاری‌های بین‌المللی را در دستور کار قرار دادیم، با کشورهای مختلف ارتباط برقرار کردیم و در نمایشگاه‌های آن‌ها شرکت کردیم، ارتباطات خود را با مراکز چاپ و نشر بین‌المللی تقویت کردیم، با دانشگاه‌های داخلی و نهادهای مرتبط با 13مسئله که انواع تفاهم‌نامه‌هایی را با آن‌ها داشتیم وارد بحث شدیم. این امور حاکی از همکاری ما با سازمان‌ها و نهادهای مختلفی است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع این نمایشگاه بدین منظور است که به نوعی همکاران، افراد، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که با ما همکاری می‌کنند، بدانند که سیاست‌ها و برنامه‌ریزی ما بر روی چه مسائلی متمرکز و این در حالی است که مسائل خارج این حیطه را نخواهیم داشت.

احمدزاده با اشاره به گزارش اجمالی از چهاردهه از فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی استان نیز اظهار کرد: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی که از سال 63 تاسیس شده، اهم فعالیت‌های دفتر تبلیغات را بر عهده داشته که در سال 84 به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارتقا پیدا کرده و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت‌های خود را ادامه داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز این پژوهشگاه دارای 10 پژوهشکده است که در شهرهای اصفهان، مشهد و هشت پژوهشگاه دیگر هم در قم مستقر بوده و در حال فعالیت هستند، دارای دو مرکز علمی، هشت گروه پژوهش تخصصی، 104 عضو هیئت علمی تمام وقت، 10 عضو هیئت علمی پاره وقت، 43 پژوهشگر، 188 محقق، 646 طرح پژوهشی در دست انجام، انتشار 932 طرح پژوهشی، برگزاری 1550 نشست علمی در طی این چهار دهه اخیرکه در قالب فیلم و... بوده بر روی سایت‌ها و پایگاه‌های مختلف قرار گرفته است.

مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: همچنین برگزاری 519 کرسی ترویجی، 9 کرسی تخصصی نظریه‌پردازی، 105 تفاهم‌نامه ملی، 18 تفاهم نامه بین‌المللی، 27 همایش بین‌المللی، 47 همایش ملی، 138 همکاری علمی، بیش از 1400 عنوان کتاب چاپ و منتشر شده و بخش از آن‌ها در این نمایشگاه قرار گرفته، جزئی از برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی است.
احمدزاده تصریح کرد: گفتنی است که بیش از 200 اثر دفتر تبلیغات نیز در مجامع ملی و بین‌المللی به عنوان برگزیده، از آن‌ها تقدیر و یا در کتاب سال جمهوری اسلامی، جشنواره‌های فارابی به عنوان کتاب برتر شناخته شده‌اند. 12 نرم‌افزار، هشت پایگاه اطلاع‌رسانی، دایره‌المعارف متعددی که 21 دایره‌المعارف به چاپ رسیده و تعدادی نیز در دست چاپ است، 16 اصطلاح‌نامه که برخی این‌ها در فضای بین‌المللی برگزیده شده‌اند.

وی عنوان کرد: همچنین 17 فرهنگ نامه که از این تعداد 13 فرهنگ نامه چاپ شده و چهار اثر دیگر نیز در دست چاپ است، 119 مجموعه آثار و 75 کلان پروژه داریم که در قالب نشست، کتاب و همایش هستند و 41 ترجمه نیز از جمله فعالیت‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی است.

مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: گفتنی است که این نمایشگاه فعالیت خود را به صورت رسمی از روز یکشنبه اول دی ماه سال جاری در دو نوبت صبح از ساعت هشت الی 14 و عصر از ساعت 17 الی 20 به مدت پنج روز پذیرای عموم علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام
captcha