عملکرد کتابخانه دفتر تبلیغات خراسان رضوی
کد خبر: 3865704
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵

عملکرد کتابخانه دفتر تبلیغات خراسان رضوی

گروه فرهنگی ــ مدیر کتابخانه دفتر تبلیغات خراسان رضوی گفت: از طریق کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان، 15 هزار جلد کتاب‌های علوم انسانی و اسلامی در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است.

تشریح عملکرد کتابخانه دفتر تبلغات خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام وحید شریفی، مدیر کتابخانه دفتر تبلیغات خراسان رضوی امروز 30 آذرماه در نشست خبری «اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری» در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان اظهار کرد: پژوهشگاه اسلام تمدنی 9 کتابخانه تخصصی در سطح کشور را مدیریت می‌کند و در این کتابخانه‌‌ها بیش از 350 هزار جلد کتاب تخصصی در طی این سال‌ها گردآوری کرده که بیش از 120 هزار منبع دیجیتال به صورت رایگان در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است.

مدیر کتابخانه دفتر تبلیغات خراسان رضوی بیان کرد: گرایش کتاب‌های دیجیتال خراسان در حوزه ادیان و فرق است. در کتابخانه‌‌های دفتر تبلیغات اسلامی هیچ محدودیتی برای استفاده مراجعه‌کنندگان ندارد و طلاب و دانشجویان علوم اسلامی و انسانی بدون هیچ قید و شرطی می‌توانند از این منابع استفاده کنند و ما هر روز از ساعت 7 الی 20 در حال خدمت‌رسانی هستیم.

شریفی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های این کتاب‌خانه‌ها، حضور متخصصین رشته‌های علوم اسلانی و انسانی در این کتاب‌خانه‌ها است و مراجعین می‌توانند ضمن بهره از منابع دیجیتال و چاپی از مشاوره و راهنمایی این افراد نیز استفاده کنند.

وی اضافه کرد: از سال 95 اپلیکیشین پژوهان راه‌اندازی شده است که در واقع یک کتاب‌خوان اندرویدی است و علاوه بر کتاب‌های منتشر شده در مجموعه، کتاب‌های سایر ناشران را نیز سرویس‌دهی می‌کند.

مدیر کتابخانه دفتر تبلیغات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آخرین دستاورد فناوری دفتر تبلیغات که در نمایشگاه آذرماه رونمایی شد، پرتال جامع قرآن دفتر تبلیغات است که در این پرتال مقالات، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و سایر آثار قرآنی اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین از یک بخش تولید حرفه‌ای نرم‌افزار برخوردار هستیم که در سال‌های اخیر بر روی اصطلاح‌نام‌‌های علوم اسلامی کار کرده‌اند.

در ادامه این نشست نیز مجتبی فانی، رئیس اداره امور پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات خراسان رضوی، اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی از سال 68 در قالب معاونت دفتر تبلغیات خراسان آغاز به کار کرده و با استقاده از ظرفیت‌های حورزه علمیه خراسان و دانشگاه منطقه گروه علمی را تشکیل شده و از محققان برجسته‌‎ای استفاده شده که در نهایت هم ده‌ها طرح تحقیقاتی را به ثمر رسانده است.

وی اظهار کرد: این معاونت پس از آن با نام مرکز پژوهش‌های انسانی و اسلامی به کار خود ادامه داد تا اینکه در سال 95 با مصوبه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به پژوهشکده اسلام تمدنی تغییر نام پیدا کرد و ماموریت اصلی که برای این پژوهشگاه تعریف شده، تامین پشتوانه‌های تمدن نوین اسلامی ایرانی از طریق نگرش به اسلام به مثابه دین تمدن‌ساز و توانمند در برپایی جامعه متعالی است.

فانی خاطرنشان کرد: در این پژوهشکده چهار گروه پژوهشی با نام‌های فقه و کاربردی، قرآن و مطالعات اجتماعی، هنر و تمدن اسلامی و گروه حکمت و کلام جدید در حال فعالیت است. همچنین حوزه پژوهش دفتر تبلیغات خراسان نیز دارای چهار اداره است که از این میان می‌توان به اداره امور پژوهشی، اداره‌کل پژوهش خراسان، اداره کتابخانه و اطلاع‌رسانی و همچنین اداره نشریات و فصلنامه‌ها اشاره کرد.

رئیس اداره امور پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات خراسان رضوی بیان کرد: فعالیت‌های پژوهشی این پژوهشکده نیز در شوراهای علمی و شوراهای پژوهشی از اعضای هیئت مدیره که اعضای هیئت مدیره داخلی ما هستند و همچنین از اعضای هیدت مدیره حوزه‌ها نیز استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: همواره بیش از 150 مجلد کتاب در طی این سال‌ها از سوی پژوهشکده اسلام تمدنی منتشر شده و حدود 70 طرح پژوهشی قابل اجرا داریم. علاوه بر این طرح‌ها نیز همایش الهیات شهر در زمستان سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

فانی با بیان اینکه همچنین دانشنامه تمدن اسلانی که کار بزرگی است توسط گروه هنر و تمدن اسلامی در حال اجرا است، تصریح کرد: گروه قرآن و مطالعات اجتماعی هم طرح شاخصی را تحت عنوان فرهنگ کابردی واژگان قرآن کریم در دست دارد که به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی ترجمه شده است. جلد اول آن منتشر شده و اقدامات چاپ جلد دوم آن نیز در حال انجام است و امیدواریم که در آینده نزدیک به چاپ برسد.

رئیس اداره امور پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات خراسان رضوی گفت: علاوه بر این گروه‌ها نیز همایش مردم‌سالاری دینی هم توسط گروه حکمت و کلام جدید محقق شد. در واقع گروهی از پژوهشگران آن دسته از چالش‌هایی که در جامعه وجود دارد را رصد و مسائل مهمی که دفتر تبلیغات ظرفیت پرداختن به آن‌ها موجود است را انتخاب کردند.

وی تاکید کرد: از این رو از پژوهشگرانی که در حوزه علوم انسانی و اسلامی فعالیت می‌کنند و به این حوزه علاقه‌مند هستند، دعوت می‌کنیم که طرح‌های خود را به ما پیشنهاد دهند تا ما بتوانیم از آن ها استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha