انتشار 21 جلد کتاب برای همایش آموزگار فقاهت؛ آیت‌الله محقق داماد
کد خبر: 3867029
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه:

انتشار 21 جلد کتاب برای همایش آموزگار فقاهت؛ آیت‌الله محقق داماد

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس موسسه کتاب‌شناسی شیعه با بیان اینکه آیت‌الله العظمی محقق داماد از مراجع تقلیدی بود که مرجعیتش مانع تبلیغ نشد، گفت: برای برپایی همایش گرامیداشت ایشان 21 اثر تولید شده است.

تولید 21 جلد کتاب برای همایش آموزگار فقاهت/ آیت‌الله محقق داماد؛ مرجع تقلیدی که مبلغ مردمی بودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری، رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه و دبیر علمی همایش آموزگار فقاهت، امروز، هفتم دی‌ماه، در نشستی خبری به مناسبت این همایش گفت: سال گذشته مصادف با پنجاهمین سال ارتحال آیت‌الله العظمی سیدمحقق داماد بود و بنا شد به مناسبت پنجاهمین سال همایشی برای تکریم از این شخصیت برجسته برگزار و آثار مرتبط با ایشان هم رونمایی شود، ولی یکسال به تأخیر افتاده است.

وی افزود: آیت‌الله داماد، که اسفند 1347 از دنیا رفتند، اصالتاً اهل یکی از روستاهای احمدآباد یزد بودند و نام اصلی خانوادگی آن‌ها موسوی است و چون در شاگردان آیت‌الله حائری یزدی دو سیدمحمد از جمله سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای وجود داشت، برای تمایز میان آن‌ها، نام ایشان مشهور به محقق داماد شد.

مختاری با بیان اینکه ایشان داماد آیت‌الله حائری، مؤسس حوزه محسوب می‌شود و فرد محقق و مدققی هم بود و به این علت محقق داماد نامگذاری شد، تصریح کرد: وی یکسال بعد از تأسیس حوزه، از یزد به قم آمد و سه سال قبل از ارتحال مؤسس حوزه، داماد ایشان شدند و شاگردان زیادی هم تربیت کردند و یکی از مهم‌ترین دروس فقهی حوزه درس ایشان بود.

حضور نخبگان حوزه در درس استاد

دبیر علمی همایش با ذکر اینکه عمده شاگردان ایشان مراجع فعلی حوزه علمیه هستند، ابراز کرد: آیات عظام شبیری زنجانی، مکارم، جوادی آملی، نوری همدانی، مظاهری، علوی گرگانی، موسوی اردبیلی، شهید بهشتی و امام موسی صدر و شهید مطهری در نزد ایشان درس خواندند و درس ایشان مجمع نخبگان آن روز حوزه بود و همه هم و غم وی صرف تدریس بود و فرصت چندانی برای تألیف نداشت. لذا آثاری که وجود دارد همگی تقریرات درس آن مرحوم است.

مختاری با اشاره به اینکه وی از یاران امام بود به همین دلیل طاغوت اجازه نداد نام ایشان در هنگام وفات از بلندگوهای حرم مطهر پخش شود، بیان کرد: چون درس ایشان خیلی عمیق و دقیق بود، حدود 40 شاگرد داشت.

تصحیح دروس آیت‌الله محقق

رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه با بیان اینکه بزرگداشت ایشان همزمان با صدمین سال تأسیس حوزه به سال قمری هم هست، اظهار کرد: تصحیح دروس و تقریرات شاگردان آیت‌الله محقق به مؤسسه کتابشناسی واگذار و این کار زیر نظر آیت‌الله استادی آغاز شد؛ یک دوره از تقریرات فقه آیت‌الله داماد تصحیح و آماده چاپ شده و در 20 جلد یک دوره درس فقه و دو دوره درس اصول ایشان منتشر خواهد شد.

مختاری اضافه کرد: در روز همایش 21 جلد کتاب رونمایی خواهد شد که یک جلد آن روایتی از زندگی ایشان با عنوان آموزگار فقاهت برای طلاب است؛ نویسندگان این آثار آیت‌الله مکارم شیرازی(یک جلد)، آیت‌الله مؤمن(یک جلد)، آیت‌الله طاهری اصفهانی(5 جلد)، آیت‌الله سیدعلی داماد(2 جلد) و آیت‌الله جوادی آملی(11 جلد) هستند. چون تمامی آثار در دسترس نبود و بنا شد چند شماره از مجلات حوزه مانند کاوشی نو در فقه و ... به این مرحوم اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه یک جلد کتاب دیگر هم برای عموم مردم از زندگی و رفتار و منش ایشان منتشر خواهد؛ زیرا از خصوصیات ویژه ایشان ارتباط صمیمی با مردم بود، اظهار کرد: ایشان هم منبر می‌رفت و هم نماز جماعت برگزار می‌کرد و حتی برای تبلیغ به شهرهای مختلف می‌رفت و به خاطر اینکه شأن علمی بالایی داشت، مانع روضه خوانی و تبلیغ و عدم ارتباط با مردم نبود. مستندی از مصاحبه‌های بسیاری از مراجع تقلیدی که نام برده شد تولید شده و در شبکه‌های مختلف صدا و سیما منتشر می‌شود که شامل 250 دقیقه است.

یادآور می‌شود، مراسم بزرگداشت این استاد برجسته فقه حوزه 12 دی‌ماه در قم برگزار خواهد شد که جزئیات آن متعاقباً در ایکنا اعلام می‌شود. 

انتهای پیام
captcha