پنجره واحد نشر خلأ استاندارد‌ها را برطرف می‌کند
کد خبر: 3867030
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
صالحی:

پنجره واحد نشر خلأ استاندارد‌ها را برطرف می‌کند

گروه ادب ــ وزیر ارشاد گفت: ما نیازمند شکل دادن استاندارد‌ها هستیم. باید آن‌ها را روزآمد و کیفی‌سازی کنیم و در حوزه خدمات فرهنگی در جایی که خلأ استاندارد‌ها را داریم، نیازمند به روزرسانی هستیم.

پنجره واحد نشر خلأ استاندارد‌ها را به‌روز می‌کندبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی کتابخانه ملی؛ آیین رونمایی و انعقاد تفاهم‌نامه پنجره واحد نشر (سامانه جامع صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب) صبح امروز، ۷ دی‌ماه در سالن اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

وزیر ارشاد پیش از امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: این تفاهم‌نامه امروز با سه هدف‌گیری اصلی به امضاء می‌رسد و از آنجا که بنده در این دوره اصرار دارم تفاهم‌نامه‌ها همراه با اقدامات اجرایی باشد، این مسئله نیز در این مسیر انجام می‌شود؛ زیرا تفاهم‌نامه‌هایی در حد کلیات هستند و در مقام اجرا با مشکل مواجه می‌شوند که در ادامه طی طریق خود به ضد تفاهم یا سوء تفاهم منجر می‌شوند، اما موارد باید بند‌های روشن اجرایی داشته باشد تا قدم‌های آتی را با امید به آینده پیش ببریم.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به این سه هدف اصلی اشاره کرد و گفت: در مرتبه نخست تبادل و اشتراک داده‌ها در پنجره واحد نشر مدنظر ماست؛ زیرا داده همیشه اهمیت داشته و کانون سرمایه است. داده صرفاً اطلاعات افزوده نیست، بلکه اطلاعات مادر است. اهمیت داده بیش از گذشته است و اینکه این کانون اصلی سرمایه فرهنگی خود را به اشتراک گذاریم، معنایش آن است که از آن به بهترین شکل می‌توانیم استفاده کنیم و آن را به گنج متحرک مبدل کنیم. هدف این است که طی این تفاهم‌نامه داده‌های ما و کتابخانه ملی در اشتراک عمیق‌تری قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هدف‌گیری دوم خود در این تفاهم‌نامه را استانداردسازی تولید خدمات مشترک نام برد و گفت: ما نیازمند شکل دادن استاندارد‌ها هستیم. باید آن‌ها را روزآمد و کیفی‌سازی کنیم و در حوزه خدمات فرهنگی در جایی که خلأ استاندارد‌ها را داریم، نیازمند به روزرسانی هستیم.

تسهیل خدمات به ناشران با پنجره واحد نشر

صالحی گفت: هدف سوم ما در این تفاهم‌نامه تسهیل خدمات برای ذینفعان مشترک است. اقدام امروز پنجره واحدی خواهد بود میان دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، خانه کتاب و کتابخانه ملی که گامی است برای تسهیل خدمات به ناشران.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این نقطه شروع برای تسهیل خدمات است و ما انتظار داریم در روند اجرای تفاهم‌نامه بند‌های دیگر آن هم به ثمر بنشیند، گفت: از سال گذشته ۱۰۰ هزار عنوان کتاب، مجوز دریافت کردند و بر اساس نگاه تفویض مجوز در استان‌ها ۱۵ استان خدمات مجوزی می‌دهند که باید به این حلقه وصل شوند. این کار انجام شده و شبکه ما در حوزه مجوز‌ها نیز متصل است. فقط دو استان باقی مانده‌اند که به زودی آن‌ها نیز متصل خواهند شد.

وزیر ارشاد همچنین ضمن اشاره به آماده‌سازی زیرساخت‌های این مسئله عنوان کرد: خوشبختانه شاهدیم در پرتو هم‌افزایی نهادی، اقدامی صورت گرفت و شابک، فیپا و مجوز کتاب همزمان و همپا پیش می‌روند. این از اقداماتی است که آغاز به کار آن صورت گرفته و تاکنون در این سامانه ۴ هزار درخواست از ۴۰۰ ناشر ثبت شده است.

صالحی در پایان سخنان خود نیز اینگونه بیان کرد: این کار مشترک فواید بسیاری دارد. تسهیل در خدمت، تسریع در خدمت، صحت، دقت و اعتماد بیشتر به داده‌ها از فواید این پنجره مشترک است. این اقدام نخست تفاهم‌نامه است و باید به اقدامات جدی دیده شده در تفاهم‌نامه منتهی شود.

بروجردی: مشکل دور زدن فیپا حل می‌شود

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم، با اشاره به اینکه فرایند اجرای پنجره واحد نشر، فرایند ارزشمندی است گفت: بخشی از این فرایند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان صاحب ایده اصلی طرح و بخشی از آن در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تعریف می‌شود.

وی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به خاطر وظیفه‌ای که بر عهده دارد؛ اصالت خدمات‌رسانی، اطلاع‌رسانی به مردم و انتظار اصحاب دانش و فرهنگ از سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای دریافت جدیدترین رخداد‌های عرصه نشر از وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است که معاونت کتابداری و کتابخانه، پیشتاز این اطلاع‌رسانی است و در این عرصه سهیم است.

بروجردی با بیان این نکته که اگر حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود، این امر مهم محقق نمی‌شد، بیان کرد: این پروسه به‌راحتی به‌دست نیامد. این اقدام، کار ارزشمندی از این نگاه است که چگونه دستگاه‌ها می‌توانند به‌راحتی با یکدیگر تعامل و همکاری کنند و به یک معنا گام بلندی را برای خدمت به مردم و بهبود شرایط فرهنگی جامعه بردارند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه همکاری دو نهاد فرهنگی، نخستین گام در حوزه فرهنگ برای ایجاد یک کار مشترک فرهنگی است، اظهار کرد: شاید همکاری دو نهاد در دیگر حوزه‌ها را کمتر شاهد باشیم؛ اما این اتفاق برای اولین‌بار در حوزه فرهنگ کشور رخ داده‌است و دو نهاد با همکاری و هم‌آوایی مشترک دست به اجرای یک اقدام موثر زده‌اند.

وی با بیان اینکه تا قبل از این رویداد، مشکلات بسیاری در عرصه فیپا برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وجود داشت، خاطرنشان کرد: برخی از کتاب‌ها بدون داشتن فیپا برای دریافت مجوز نشر اقدام می‌کردند و بسیاری از ناشران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را دور می‌زدند و می‌خواستند بدون دریافت فیپا و تعریف شناسنامه اثر، مجوز چاپ کتاب بگیرند.

۹۵ درصد کتاب‌ها فیپا دارند

بروجردی ادامه داد: حدود ۹۵ درصد کتاب‌ها فیپا دریافت می‌کنند و ۵ درصدی که فیپا ندارند؛ کسانی هستند که این مسیر را دور زدند و از این نظر برای دریافت مجوز چاپ کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده می‌کردند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه در اطلاع‌رسانی منابع موجود کتابخانه ملی ایران به اصحاب فرهنگ مشکل داشتیم گفت: مشکل اصلی ما در اطلاع‌رسانی به اهالی فرهنگ، واسپاری بود. حدود ۶۵ درصد منابعی که در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است، از مجموعه منابع چاپ شده است و بقیه منابع اطلاع‌رسانی نشده‌است.

وی ادامه داد: بسیاری از مراجعان گلایه می‌کردند که با مراجعه به مخازن کتاب‌های چاپ شده، کتاب‌های موردنظر را پیدا نکرده‌اند و این اقدام به حل این مسئله کمک خواهد کرد تا تمام اطلاعاتی که از دایره نشر بیرون می‌آید، در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار بگیرد تا ما نیز پاسخگوی اهالی دانش باشیم.

بروجردی با اشاره به اینکه این گام مثبت، رافع بخشی از نواقص است، اظهار کرد: با اجرای این اقدام در آینده می‌توانیم اعلام کنیم که همه آنچه که در پروسه نشر وجود دارد، در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. این مکان فرهنگی، متعلق به مردم و جامعه علمی کشور است و داشتن اطلاعات اقتضای کار کسانی است که در عرصه دانش تلاش می‌کنند و ما نیز پل و معبری برای انتقال این اطلاعات به مردم هستیم.

در پایان نیز، تفاهم‌نامه پنجره واحد نشر (سامانه جامع صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب) میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منعقد شد.

در این مراسم، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب نیز حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha