ضرورت اهتمام جدی حوزه‌های علمیه به بیانیه گام دوم
کد خبر: 3867376
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲

ضرورت اهتمام جدی حوزه‌های علمیه به بیانیه گام دوم

گروه سیاست و اقتصاد ــ مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، خواستار جدی مطالعه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه‌های علمیه شد و اظهار کرد: ۱۷۰ موضوع مهم مورد اهتمام رهبری است که استخراج و به مدیران حوزه‌های علمیه ارسال شده‌است. طلاب جوان مطالب مندرج در بیانیه را مطالعه کرده و برای ترویج آن راهکار ارائه دهند.

بررسی نهضت انقلاب اسلامی ایران از نظر بین‌المللی ضروری است/ برقراری انس کامل با قرآن شاخصه مهم طلبه انقلابی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، مسئول دفتر امور سیاسی و اجتماعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، امروز، هشتم دی در مراسم گرامیداشت حماسه نهم دی که در مجتمع حوزوی خاتم‌الانبیاء(ص) اراک برگزار شد، گفت: حماسه نهم دی باید برای همیشه در اذهان بماند و نسل‌های بعد نسبت به این واقعه مهم تاریخ انقلاب اشراف کامل داشته‌ باشند.

وی تصریح کرد: در سده‌های اخیر شاهد نهضت‌های مختلف در دنیا و در همه جوامع بوده‌ایم، اما نظام جمهوری اسلامی ایران بین تمامی انقلاب‌ها همچون مصر، لیبی، بحرین با اقتدارتر، ماناتر و سربلندتر مسیر پیشرفت و توسعه را با قدرت طی می‌کند. واجب است که همه ما بیانیه گام دوم رهبری را با دقت مطالعه و درصدد اجرا برآییم.

حجت‌الاسلام زمانی خواستار جدی مطالعه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه‌های علمیه شد و اظهار کرد: 170موضوع مهم مورد اهتمام رهبری است که استخراج و به مدیران حوزه‌های علمیه ارسال شده‌است. طلاب جوان مطالب مندرج در بیانیه را مطالعه کرده و برای ترویج آن راهکار ارائه دهند.

این مقام مسئول برلزوم بیانیه‌خوانی و قراردادن مطالب این مهم در قالب مسابقات فرهنگی مختلف تأکید و با بیان اینکه رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند «انقلاب ما، موفق‌ترین انقلاب در دنیا بوده است» ادامه داد: اینکه انقلاب اسلامی در گروه موفق‌ترین انقلاب‌های دنیا قرار گرفته است نیاز به تشریح و توضیح دارد که باید توسط طلاب و دیگر جوانان انجام شود. بررسی نهضت انقلاب اسلامی ایران از نظر بین‌المللی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به دیگر انقلاب‌های ایجاد شده و ناکامی آنان، اضافه کرد: موضوعات بیانیه گام دوم در قالب مباحث پژوهشی مورد توجه حوزویان قرار گیرد. باید فرصت ارائه مقاله، تحقیق و پژوهش برای طلاب فراهم شود. انقلاب اسلامی ایران بین دیگر مسلمانان اهل سنت و مسیحیان نفوذ کرده است و بزرگان آن از امام خمینی(ره) به عنوان انسانی بزرگ و تأثیرگذار یاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام زمانی شکوفایی انقلاب ایران را گامی برای وسعت بخشیدن به عرضه انقلاب دانست و گفت: انقلاب و مردم ایران اسلامی باید برای همه مردم دنیا الگو باشند و ما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم و وظیفه طلاب است تا این فضا را آماده و مردم را برای این مرحله آماده کنند.

این مقام مسئول همچنین به فتنه سال 88 نیز اشاره کرد و افزود: در طول این 10سال ایران اسلامی از گزند و فتنه دشمنان آسوده نبوده است، توطئه‌های دشمنان منافع دولت‌های اسلامی را به خطر می‌اندازد، یک لحظه غفلت ممکن است به ضربه اساسی تبدیل شود، همه باید پابه کار باشیم و بدانیم چه کنیم تا از دسیسه‌های آنان در امان باشیم.

حجت‌الاسلام زمانی در بخش دیگر از سخنان خود به تشریح شاخصه‌های حوزه انقلابی پرداخت و در این راستا به مواردی همچون اعتقاد عمیق به ولایت‌فقیه و تبعیت مطلق، تبیین مبانی دینی، قرآنی، حدیثی، فقهی در رابطه با ولایت‌فقیه، بیان امتیازات نظام و حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه نسبت به سایر حکومت‌های دنیا، پاسخ به شبهات در خصوص ولایت‌فقیه، آشنایی با ابعاد شخصیتی امام راحل و رهبری، تبعیت محض از ولایت‌فقیه اشاره کرد.

وی در ادامه اعتقاد عمیق و باور داشتن ولایت‌فقیه را از شاخصه‌های افراد انقلابی دانست و بیان کرد: همه ما در همه برهه‌های زمانی باید مطیع محض ولایت‌فقیه باشیم و بنا به سلیقه خود عمل نکنیم. حوزه‌های علمیه نظارت جدی خود را در دستگاه‌های مختلف اجرایی، قضایی و ... داشته باشند؛ چراکه با نظارت حوزه از نفوذ افراد غرب زده و سکولار جلوگیری می‌شود، اما این بدان معنا نیست ما به مسئولان حکومتی بدبین هستیم، وظیفه این است که در عین داشتن حسن‌ظن نظارت دقیق هم داشته باشیم.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مدیریت حوزه‌های علمیه کشور لزوم تبلیغ چهره به چهره را ضروری توصیف کرد و با بیان این نکته که برقراری انس کامل با قرآن یکی از شاخصه‌های مهم طلبه انقلابی است، خواستار جدی گرفتن قرآن توسط طلاب جوان شد و تأکید کرد: طلاب به ویژه طلبه‌های جوان نسبت به قرآن کوتاهی نکنند، ضرورت پرداختن به حفظ که مدنظر رهبری نیز هست باید در حوزه‌های علمیه جدی گرفته شود.

وی طلاب را به تلاوت مستمر قرآن در شبانه‌روز توصیه کرد و با اشاره به اینکه برگزاری دوره صوت و لحن الزامی است، افزود: مدیران حوزه‌های علمیه پرداختن به محورهایی همچون قرائت و تلاوت روزانه، تسلط بر تجوید، ارتقای سطح صوت و لحن، برگزاری دوره مطالعه ترجمه قرآن، حفظ در دو بخش سوره‌های کوتاه و حفظ موضوعی را جدی بگیرند. همچنین ورود حوزه به رشته تفسیر بسیار مهم است درضرورت برگزاری این دوره احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام عباس دانشی، سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان مرکزی هم در این مراسم گفت: حماسه نهم دی سال 88 نقطه عطفی برای تضییع انرژی دشمنان و مقاوم ساختن نظام جمهوری اسلامی بود.

وی تصریح کرد: مردم در این زمان با بصیرت و آگاهی کامل به صحنه آمده و فتنه شوم دشمنان و عوامل نفوذی را خنثی کردند.حماسه نهم دی بر کینه‌توزی، دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمنان خط بطلان کشید و از سوی دیگر مرحله جدیدی از تعامل و تکامل مردم ایران زمین رقم خورد.

حجت‌الاسلام دانشی با اشاره به نقش روحانیت در خاموش کردن فتنه 88، برگزاری مراسم در مناطق مختلف ویژه این روز را مهم برشمرد و حماسه نهم دی را بهانه‌ای برای بازنگری در عظمت و شکوه تبیعت ملت از ولی‌فقیه رهبری و حرکت پرقدرت در مسیر عزت‌بخش دانست.

انتهای پیام
captcha