کاهش حوادث رانندگی، اولویت مجمع سلامت استان مرکزی است
کد خبر: 3870018
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

کاهش حوادث رانندگی، اولویت مجمع سلامت استان مرکزی است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: به دلیل افزایش حوادث، خواسته اول همه شهرها ساخت درمانگاه و بیمارستان است، در هیئت اندیشه‌ورزان استان به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اهمیت موضوع، حوادث رانندگی را در اولویت مجمع سلامت قرار دهیم.

کاهش حوادث رانندگی، اولویت مجمع سلامت استان مرکزی است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیداحمد سجادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی، امروز، 17 دی‌ماه در سومین مجمع سلامت و نهمین نشست شورای اداری محلات که در سالن جلسات پژوهشکده ملی گل و گیاه محلات برگزار شد، گفت: استان مرکزی از بین ۳۲ استان کشور در حوادث رانندگی جایگاه دوم را دارد و این برای استان مفاخر جایگاه زیبنده‌ای نیست. اگر هر اداره به نوع خود وارد عمل شود قطعاً حوادث کاهش می‌یابد.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش در کاهش حوادث جاده‌ای تأکید کرد و افزود: به دلیل افزایش حوادث، خواسته اول همه شهر‌ها ساخت درمانگاه و بیمارستان است، در هیئت اندیشه‌ورزان استان به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اهمیت موضوع، حوادث رانندگی را در اولویت مجمع سلامت قرار دهیم.

سجادی با انتقاد از شرکت‌های بیمه بیان کرد: اگر هر کدام از بیمه‌ها در راستای فرهنگ‌سازی کاهش حوادث رانندگی هزینه کنند، قطعاً اقدامات خوبی در کاهش حوادث و فرهنگ‌سازی انجام خواهد شد. کاهش ۱۰ درصدی حوادث چشم‌اندازی است که برای کاهش سوانح رانندگی در نظر گرفته شده است که امیدواریم به این هدف برسیم، رسانه‌ها نیز بایستی در امر فرهنگ‌سازی یار و یاور دستگاه‌های دولتی باشند.

سیدمحمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در این مراسم اظهار کرد: در دنیا میزان تلفات حوادث رانندگی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۷ نفر در ایران ۲۰ نفر و در استان مرکزی ۳۶ نفر است که این مهم نشان از وضعیت نابسامان تصادفات در استان دارد، بایستی همه دستگاه‌ها به نوبه خود اقدامات را انجام دهند؛ زیرا این آمار در حال افزایش است.

وی افزود: قبول داریم که در حوادث ترافیکی، خودرو و جاده ایمن نیست، اما بیشترین نقش را خود راننده ایفا می‌کند، فرهنگ‌سازی مهم‌ترین راهکار برای این قبیل مشکلات است، وقتی با وجودِ نرده‌کشی در خیابان مردم از روی آن رد می‌شوند به اهمیت فرهنگ‌سازی بیشتر پی می‌بریم.

جمالیان تصریح کرد: اگر فرهنگ رانندگی تصحیح نشود جاده و ماشین خوب هم نمی‌توانند مؤثر باشد، به‌عنوان مثال افراد باید بدانند وقتی داروی آرام‌بخش مصرف می‌کنند نباید رانندگی کنند. در شهرستان محلات میزان تلفات حوادث رانندگی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۷ نفر است که آمار خوبی نیست.

سرهنگ محمد امیدی، جانشین رئیس پلیس راه استان مرکزی نیز حوادث ترافیکی را یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان دانست و تصریح کرد: عامل انسانی، وسیله نقلیه، جاده و شرایط راه چهار عامل مهم در بروز حوادث هستند که عامل انسانی بیشترین سهم را داراست، هر چه تلاش داریم باید برای عوامل انسانی سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

وی با اشاره به کیفیت پایین خودروها افزود: بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان در کشور صرف نگهداری زندانیان حوادث رانندگی می‌شود و فرهنگ‌سازی و کاهش عوامل حادثه‌ساز می‌تواند این سرمایه را حفظ کند. در حوادث رانندگی ۳۷ درصد رانندگان بومی و ۶۳ درصد غیربومی هستند، همچنین ۳۸ درصد تلفات در حین انتقال و بقیه در دم جان می‌دهند که می‌توان با تدابیری تلفات در حین انتقال را کاهش داد.

سرهنگ امیدی تشریح کرد: در ۹ ماهه اول سال ۹۸ در شهرستان محلات، ۷۲ تصادف رخ داده که ۹ کشته و ۱۳۱ مجروح بر جای گذاشته است. همچنین در این شهرستان تقاطع محمدآباد، دهکده گل و ارقده غیر استاندارد هستند. در شهرستان ۴ دستگاه دوربین وجود دارد، اما ارتباط با مرکز کنترل ترافیک راهور ندارد از فرماندار محترم درخواست می‌کنیم اقدامات لازم را  برای اتصال به سامانه راهور انجام دهد.

وی ادامه داد: تردد کامیون‌های حامل سنگ باعث تخریب جاده‌ها می‌شوند، همچنین به دلیل عدم مهار محموله‌ها این کامیون‌ها حادثه‌ساز نیز هستند. آموزش و پرورش در بحث آموزش دانش‌آموزان به خصوص مدارس حاشیه به ما کمک کنند، همکاران من در راهنمایی و رانندگی برای آموزش دانش‌آموزان آمادگی دارند. از مقام محترم قضایی نیز درخواست داریم با رانندگان فاقد گواهینامه برخورد قاطع داشته باشند و برخورد صرفاً جریمه نقدی نباشد.

جانشین رئیس پلیس راه استان گفت: با توجه به اینکه محرومیت از رانندگی جزء عوامل بازدارنده‌ تصادفات است، اما تاکنون در سطح استان کسی بر اثر تصادف از رانندگی محروم نشده است.

سرهنگ علی‌اکبر امینی، جانشین پلیس راهور استان نیز در این مراسم اظهار کرد: تلفات حوادث رانندگی از تلفات جنگ تحمیلی نیز بیشتر است، وقتی یک هواپیما سقوط می‌کند همه متأثر می‌شوند اما باید بدانیم ماهیانه به تعداد افراد دو یا سه هواپیما در حوادث رانندگی کشته می‌شوند.

وی با تقدیر از راهنمایی و رانندگی محلات افزود: در سطح شهرستان محلات شاهد کاهش تصادفات رانندگی هستیم، نصب دوربین‌های مداربسته در سطح شهر و عدم خط‌دهی به راهور از مشکلاتی است که در محلات وجود دارد.

سرهنگ امینی تأکید کرد: برخی بنگاه‌داران ماشین با پارک کردن ماشین‌ها در سطح خیابان ایجاد مزاحمت می‌کنند که همانند مشاغل پرسر و صدا باید به شهرک‌های اطراف انتقال پیدا کنند، کمربندی در محلات و نیم‌ور وجود ندارد و وقتی خیابان نواب صفوی از خیابان‌های حادثه‌خیز است باید اصلاح شود.

حسن قمری، فرماندار محلات در این مراسم تصریح کرد: دستگاه‌ها به جای تعیین تکلیف برای یکدیگر اقدامات خود را ارائه و برای آینده برنامه‌ریزی کنند، همچنین در کنار فرهنگ‌سازی و آموزش بحث اعمال قانون و اصلاح جاده‌ها نیز اهمیت دارد و نباید همه مشکلات را گردن فرهنگسازی بیندازیم.

وی افزود: یکی از اولویت‌ها موتورسواران هستند که بیش از نیمی از تلفات رانندگی را به خود اختصاص دادند، علت تلفات بالای موتورسواران برنامه نامنظم پلیس برای اعمال قانون است. راهنمایی و رانندگی در برهه‌ای به‌صورت پررنگ حضور دارد و اعمال قانون انجام می‌دهند و در برخی مواقع هیچ برنامه‌ای ندارد که باید اصلاح شود. تا پایان سال فرصتی نیست، اما با همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر می‌توان برنامه اقدام و عمل برای کاهش ۱۰ درصدی حوادث رانندگی را عملی کرد.

انتهای پیام
captcha