چشم‌انداز روشنی برای فعالیت‌های قرآنی نداریم
کد خبر: 3870448
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸

چشم‌انداز روشنی برای فعالیت‌های قرآنی نداریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ دغاغله با تصریح به اینکه با وجود پیشینه قرآنی و انباشتگی تجارب فعالیت‌های قرآنی در استان ما، برنامه خاصی در این زمینه نداریم، گفت: این یکی از ایرادهای اساسی ما است که برنامه‌ کوتاه مدت، بلندمدت و چشم انداز روشنی برای فعالیت‌های قرآنی نداریم.

یسب

به گزارش ایکنا از خوزستان، مهدی دغاغله، پیشکسوت و داور مسابقات در همایش هم افزایی قرآنیان ولایی استان خوزستان که امروز پنج شنبه 19 دی در دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد، گفت: عنوان سردار دلها برای شهید حاج قاسم سلیمانی، واقعا شایسته و به حق است. نیازی به توضیح نیست و همه شاهد حضور میلیونی و بی سابقه مردم در مراسم تشییع پیکر این شهید بودیم. در روز تشییع شهید  مدارس تعطیل شد اما به جای آن درس های بسیار والایی به مردم تقدیم شد.

خدمت فرهنگی سردار سلیمانی بیش از خدمت نظامی او بود

وی با بیان این که شهید سردار حاج قاسم سلیمانی از لحاظ روحی انسان بزرگی بود و همین باعث محبوبیت سردار شده است، گفت: هر چه دایره تفکر خود را محدودتر کنیم، کوچک تر نگاه کنیم به همان‌اندازه ارزش داریم. این برای ما و مسئولینی که کار فرهنگی می کنند، درس است. کار فرهنگی شهید سلیمانی از کار نظامی‌اش خیلی بیشتر بود. قوی تر بود. این می‌تواند سرمشق باشد.

دغاغله تصریح کرد: اگر قرار باشد با یک تفکر خاص به عده محدودی توجه کنیم و نخواهیم میدان را وسیع کنیم نمی‌شود کارکرد.

موفقیت‌های قرآنی حاصل تلاش‌های خودجوش بوده است

وی در ادامه با تصریح به اینکه با وجود پیشینه و انباشتگی تجارب فعالیت‌های قرآنی در استان ما، برنامه خاصی در این زمینه نداریم، گفت: این یکی از ایرادهای اساسی ما است که برنامه‌ کوتاه مدت، بلندمدت و چشم انداز روشنی برای فعالیت‌های قرآنی نداشتیم. اگر موفقیتی در این میان حاصل شد خودجوش بود و از همین جلسات خانگی و سنتی به دست آمده است و کسی نمی تواند غیر از این را ادعا کند.

این پیشکسوت قرآنی، قرآن و اهل بیت(ع) را تفکیک ناپذیر دانست و گفت: همین پیوستگی باعث شده است که قاریان ما غالبا در گروه‌های تواشیح حضور داشته باشند؛ تواشیحی که سراسر مدح اهل بیت(ع) است.

دغاغله پس از آن میثاق نامه جامعه قرآنی را قرائت کرد.

ناهید نظری‌نژاد، مدیر موقوفه قرآنی امام رضا(ع) مسجد سلیمان نیز در این همایش با تاکید بر اینکه باید قرآن را از مهجوریت خارج کنیم، گفت: یکی از اقدامات در این راستا این است که مکان‌های قرآنی ما باید زیبنده باشد. کودکان و نونهالان را جذب کنیم و در این زمینه سرمایه گذاری کنیم.

وی با اشاره به وجود اختلاف میان روش آموزش قرآن در مؤسسات قرآنی و آموزش و پرورش گفت: این مساله سبب سردرگمی قرآن آموزان می‌‌شود. آموزش و پرورش باید به این موضوع توجه کند. چرا که ما در مؤسسات از فصیح خوانی شروع می‌کنیم اما مربیان آموزش و پرورش آشنایی با این روش‌ها ندارند.

این مدرس قرآن، با اشاره به محدودیت بودجه قرآنی اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند آموزش‌های قرآنی باید رایگان باشد، حال آنکه مؤسسات قرآنی برای آموزش خود هزینه می‌کنند. برای حل برخی مسائل در فعالیت‌های قرنی نیازمند آن هستیم که وقف قرآنی را نهادینه کنیم.  

حسین محمدی از قاریان و مدرسان قرآن استان در این همایش تصریح کرد: متاسفانه رویکردی در جامعه وجود دارد که براساس آن عنوان می‌شود قاریان قرآن چندان به موضوع عترت و اهل بیت(ع) اهمیت نمی‌دهند‌. این سحن کذب محض است. قاریان ما پیش از آنکه قاری قرآن باشند، مداح اهل بیت(ع) هستند.

وی ادامه داد: این سخن نمی‌تواند درست باشد، بدین جهت که خود قرآن کریم ما را به اهل بیت(ع) می‌رساند. جایگاه رفیع قرائت قرآن نباید با این سخنان تضعیف شود.

محمدی با بیان اینکه فهم عمیق از قرآن و صداقت از ویژگی‌های قاریان قرآن است، خطاب به مسئولان اداره کل تبلیغات اسلامی استان گفت: باید روی این قضیه کار شود. تبلیغات اسلامی باید این تبلیغات سوء را از بین ببرد.

این مدرس قرآن، ایجاد زمینه تخصصی برای قاریان را به عنوان یک مطالبه قرآنی مطرح کرد و گفت: متاسفانه جایگاه قاریان قرآن تعریف نشده است. خواسته ما از تبلیغات اسلامی استان این است که جایگاه قاریان را مشخص بکند. آموزش‌های قرآنی را در استان هدفمند کند. اینکه هر کس برای خود کلاس برگزار کند و خود را استاد اعظم بداند درست نیست.

تعریف چشم‌انداز 5 ساله برای نخبه پروری قرآنی

وی ادامه داد: جایگاهی برای نخبه پروری تعریف کنیم و در یک چشم انداز ۵ ساله آن را به سرانجام برسانیم. جلسات آموزشی خاصی برای نخبگان تشکیل دهیم، اردو برگزار کنیم و آنها را به مردم معرفی کنیم. باید مرکزی وجود داشته باشد که دست نخبگان قرآنی ما را به لحاظ مادی و معنوی بگیرد. مطمئنا اگر امروز شروع کنیم ۵ سال دیگر به مدت ۱۵ سال رتبه اول مسابقات بین المللی خواهیم بود.

جای خالی نخبگان قرآنی در تلاوت‌های اذانگاهی صدا و سیمای استان 

وی همچنین به موضوع استفاده از نخبگان قرآنی در تلاوت های اذان گاهی پرداخت و تصریح کرد: چرا قاریانی مثل قاسم مقدمی، سید جاسم موسوی، کاظم آذرپیرا و ... در سیمای استان تلاوت ندارند؟ اگر قاری هستند چرا در تریبون های رسمی صدا و سیما تلاوت نمی کنند.

محمدی در پایان تسریع در صدور مجوز موسسات قرآنی و تخصصی کردن فعالیت موسسات و تعریف ماموریت های جداگانه برای آنها را خواستار شد.

گفتنی است، در پایان این برنامه از برگزیدگان مسابقات کشوری اوقاف تقدیر شد. 

انتهای پیام
captcha