ضرورت حرکت ساختار حاکمیتی به سمت مفاهیم قرآنی/ آیات چگونه به فرمول زندگی تبدیل می‌شوند
کد خبر: 3872808
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳

ضرورت حرکت ساختار حاکمیتی به سمت مفاهیم قرآنی/ آیات چگونه به فرمول زندگی تبدیل می‌شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی بر لزوم انجام فعالیت‌های فنی‌تر قرآنی از سوی اساتید و تعریف ساختار حاکمیتی به سمت نزدیک‌تر شدن جامعه به متون و مفاهیم قرآن تأکید کرد.

لزوم حرکت ساختار حاکمیتی به سمت متون قرآن/ایکنا زبان رسای قرآنیان

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نشست مجمع قرآنیان اراک با رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌های غرب کشور همچون همدان، کردستان، ایلام، کرمانشاه و مرکزی عصر روز گذشته، ۲۹ دی در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی برگزار شد.

حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در این نشست گفت: نگاه به فعالیت‌های قرآنی نباید تنها در قالب و ساختار سازمانی تعریف شود، بلکه در کنار هم بودن ساختار سازمانی جهت سیاست‌گذاری و نظارت کارشناسی با جامعه فعال قرآنی قطعاً نتیجه مثمرثمری را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تقویت ساختار قرآنی به رشد و بالندگی فضای کشور کمک می‌کند، تصریح کرد: بسیار لازم است تا مردم جوامع اسلامی از حقایق قرآنی درس گرفته و تجربیات خود را برای توسعه فرهنگ قرآن در کنار آن قرار دهند. بهره‌مندی از فضای معنوی انسان‌ساز بوده و هدایت‌گری جوامع انسانی را به دنبال دارد.

ورود آیات کاربردی به زندگی فردی و اجتماعی

حجت‌الاسلام قربان‌پور ادامه داد: دانستن فنون و قواعد تلاوت و حفظ بسیار ضروری است، اما برنامه‌ها باید به گونه‌ای پیش رود تا قرآن به بطن زندگی عموم مردم در سطوح مختلف وارد شود. ورود مفاهیم و آیات کاربردی به زندگی فردی و اجتماعی منتج به کاهش آمار پرونده‌های دادگستری و رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی می‌شود. تبادل تجربیات کمک ارزشمندی به اشاعه فرهنگ قرآن می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به شرایط فعلی جامعه همچون شهادت سپهبد سلیمانی، شهادت هموطنانمان در سقوط هواپیما و ایام فاطمیه، فضای کشور را فضایی عزتمند و پرصلابت خواند و اظهار کرد: هرچه ما متولیان امر قرآن به همراه اساتید، پیشکسوتان، نخبگان قرآنی بتوانیم حقایق و فرمول قرآن را به زندگی عموم برسانیم به همان اندازه و گاه بیشتر به سعادت اجتماعی و معنوی نزدیک‌تر می‌شویم. همه باید تلاش کنیم تا فضای جامعه برخوردار از فضای دینی و قرآنی باشد.

حجت‌الاسلام قربان‌پور اضافه کرد: احساس بر این است که نهادهای قرآنی در این برهه زمانی جلوتر و پیش‌تر از زمان‌های دیگر حرکت کند. هیچ‌یک از مردم در قداست و بزرگی این مصحف شریف شکی ندارند، اما مهم این است که آیات چگونه به فرمول زندگی تبدیل شود. در این دوران نیازمندیم تا فرمول کیفی مبانی قرآن به برنامه زندگی مبدل شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در بخش دیگر از سخنان خود به ارائه راهکار جهت تبدیل مبانی قرآنی به فرمول زندگی پرداخت و گفت: انجام فعالیت‌های فنی‌تر و از سوی افراد متخصص و برنامه‌محور بودن فعالیت‌های قرآنی از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد، از سوی دیگر ساختار حاکمیتی باید به گونه‌ای تعریف شود تا متون و مفاهیم قرآن به بدنه جامعه نزدیک‌تر شود.

رویکرد اجتماعی و فرهنگی مجامع قرآنی

حجت‌الاسلام قربان‌پور لزوم توسعه مبانی قرآنی در دانشگاه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: مباحث آموزشی در شرایط ابتدایی را باید پشت سر گذارد، امروز آموزش‌ها در دوره‌های قرائت و حفظ متمرکز شده است، رفتن به سمت محتوا و حقایق قرآن بسیاری ضروری است، کارهای ماورایی و تخصصی برای همه افراد ضرورت ندارد؛ چراکه افراد علاقه‌مند خود در این مسیر حرکت کرده و اساتید نیز آنان را راهنمایی می‌کنند، باید دقت کرد اهم فعالیت‌ها در حوزه مفهومی تعریف می‌شود تا به سمت حداقل کردن مسائل اجتماعی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: برای حداقل کردن پرونده‌های قضایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ضروری نیست تا همگان تجوید را تخصصی بیاموزند. بی‌شک رفتن به سمت محتوا خود ایجاد سبک می‌کند، چون در این حوزه آسیب دیده‌ایم که باید بدین سمت بازگردیم. لازم است برای مشاهده نتیجه مطلوب به راهبردها توجه کرد.

حجت‌الاسلام قربان‌پور افزود: مبالغی تحت عنوان اقدامات فرهنگی اجتماعی به مؤسسات یا سمن ها تعلق می‌گیرد، اگر مجامع قرآنی با رویکرد اجتماعی و فرهنگی طرح دهند می‌توانند از هزینه‌ها برخوردار باشند. مجمع قرآنیان به عنوان سمن دارای مجوز استانداری ثبت نیست، اما اگر همین مجموعه برنامه‌ای با رویکرد اجتماعی ارائه دهد می‌تواند از این مزایا استفاده کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در پایان از مدیران قرآنی استان‌های غرب کشور خواستار جدی گرفتن رسانه به ویژه خبرگزاری ایکنا در انعکاس اخبار قرآنی شد و گفت: زبان رسای رسانه‌ای همچون ایکنا را دست‌کم نگیرید، این خبرگزاری قابلیت دارد تا زبان گویای شما باشد و محتوای قرآن را به اقصی نقاط جهان برساند.

انتهای پیام
captcha