استکبارستیزی در سیره حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3874973
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
حجت‌الاسلام قنادی بیان کرد:

استکبارستیزی در سیره حضرت زهرا(س)

گروه جامعه ــ عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با بیان اینکه ضرورت مقابله با استکبار در قرآن و کلام ائمه معصومین(ع) بیان شده است، گفت:‌ دفاع حضرت زهرا(س) از ولایت و ایستادگی ایشان در برابر مستکبر زمان، درسی برای مسلمانان در راه دفاع از حقیقت و به وسیله رسانه‌ها قابل تبیین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح قنادی، عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه باید میان مستکبر و استکبار با انسان‌های خطاکار تفاوت قائل شد، گفت:‌ در میان انسان‌های خطاکار، امید به بازگشت و جبران خطا وجود دارد، اما تجربه نشان داده است که شکل‌گیری شخصیت مستکبران به نحوی است که همچنان اصرار به سودجویی و برتری‌طلبی دارند.

وی ادامه داد: تجربه تاریخی از اولین مستکبر که همانا ابلیس بود تا فرعون‌ها در طول تاریخ، نشان‌دهنده آن است که توان رفع مشکلات مردم، خدمت به جامعه بشریت و رعایت حقوق بشر در شاکله وجودی مستکبران وجود ندارد. ساختار وجودی این افراد را ظلم و ظلمت فرا گرفته و براساس تجربه‌های تاریخی، امیدی به اصلاحشان نیست.

قنادی با اشاره به اینکه افراد مستکبر با ظاهرسازی، درصدد عوام‌فریبی هستند، اما حقیقت وجودی آنان با حق‌ستیزی و برتری‌طلبی آمیخته شده است، اظهار کرد:‌ خداوند نیز  در این زمینه در قرآن می‌فرماید:‌ «قُل کُلّ یعمل عَلی شاکِلَتِه فَرَبُّکم أعلَمُ َبَمن هُو أهدی سَبیلا. بگو هرکس براساس خلق و خوی خود عمل می‌کند. پروردگارتان کسانی را که راهشان نیکوتر است، بهتر می‌شناسد».

وی با بیان اینکه ضرورت مقابله با استکبار در قرآن و کلام ائمه معصومین(ع) هم بیان شده است، گفت:‌ دفاع حضرت زهرا(س) از ولایت و مقابله جانانه و ایستادگی ایشان در برابر مستکبر زمان، درسی برای مسلمانان در راه دفاع از حق و حقیقت است.  

قنادی با اشاره به آیه 60 سوره مبارکه غافر که می‌فرماید:‌ «إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ؛ در حقيقت كسانى كه از پرستش من كبر مى‌ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى‌آيند» اظهار کرد:‌ از این آیه چنین برمی‌آید که مستکبران، از عبادت خداوند روی گردان شده‌اند. چنین افرادی توانمندی و قابلیت خدمت را ندارند و خداوند هم وعده جهنم خوارکننده را به آنان می‌دهد.

وی به سخنی از حضرت زهرا(س) که می‌فرماید:‌ «فرَضَ اللّه ُ الصَّلاةَ تَنزِیها مِنَ الکِبرِ؛ خداوند نماز را براى دورى از کبر واجب کرد» اشاره و تصریح کرد:‌ کسانی که از معنویت و عبادت به دورند گرفتار کبر می‌شوند.

قنادی با اشاره به وظایف رسانه‌ها به منظور معرفی جلوه‌های استکبارستیزی، اظهار کرد:‌ ائمه اطهار(ع) نمونه روشن مقابله با استکبار هستند و رسانه‌ها می‌توانند با تبیین سیره این بزرگواران نسبت به آگاهی‌دهی به مردم اقدام کنند. در تاریخ معاصر نیز مردان و زنان بزرگی زیستند که با نثار جان خود در مقابل اسکتبار ایستادگی کردند و بیان و معرفی سیره و منش آنان می‌تواند در تقویت روحیه استکبارستیزی و آشنایی مردم با خوی استکبار مؤثر واقع شود.

 

انتهای پیام
captcha