بازگشت فشن‌شوها به کشور با در نظر گرفتن شئونات اسلامی
کد خبر: 3877208
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
شفاپور خبر داد؛

بازگشت فشن‌شوها به کشور با در نظر گرفتن شئونات اسلامی

گروه جامعه ــ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس برگزاری دوباره فشن‌شوها و نمایش‌های زنده لباس را با در نظر گرفتن شئونات اسلامی و قوانین کشور از مهم‌ترین دغدغه‌های خود اعلام و از برقراری تعاملات بین‌المللی خبر داد.

شفاپورسیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا، به تشریح مهم‌ترین دغدغه‌های خود در حوزه مد و لباس کشور پرداخت و گفت: فشن‌شوها و نمایش‌های زنده لباس مشکل اصلی طراحان و دست‌اندرکاران حوزه مد و یکی از دغدغه‌های اصلی من است.

وی تشریح کرد: طراحان و تولید‌کنندگان حوزه مد و لباس معتقدند که فشن‌شوها و نمایش‌های زنده لباس در چارچوب قانون و با در نظر گرفتن شئونات اسلامی و قوانین کشور مجدداً برگزار شود.  

فشن‌شوها و کت‌واک‌ها از سرگرفته شود

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اضافه کرد: صحبت‌های تخصصی متعددی با طیف گسترده‌ای از طراحان از جمله طراحان بخش عفاف و حجاب، کودک و نوجوان، مدارس، مردانه و زنانه و ... انجام داده‌ام. همه طراحان معتقدند که برگزاری فشن‌شوها و کت‌واک‌ها باید از سر گرفته شود، چرا که برای دیده شدن لباسی که طراحی می‌شود، باید آن را به صورت پوشیده شده به مخاطبان نشان داد.

وی تأکید کرد: به دنبال راه‌اندازی اصولی و مبتنی بر قوانین فشن‌شوها هستم و احساس می‌کنم برگزاری دوباره این رویدادهای هنری می‌تواند نشاط در جامعه طراحان، تولید‌کنندگان و هنرمندان به وجود بیاورد و باعث شود سایر هنرمندان مثل بازیگران سینما و تئاتر به سمت استفاده از لباس‌های طراحان داخلی گرایش یابند. در حال حاضر طراحان در حال استفاده از عناصر ایرانی ـ اسلامی، تاریخی و قومیتی هستند و وقتی این نوآوری‌ها به خوبی نمایان می‌شود که لباس پوشیده باشد و به مخاطب ارائه شود.

شفاپور آموزش را دومین دغدغه خود بیان کرد و افزود: طراحی و تولید لباس و اکسسوری‌های مرتبط با آن در جهان امروز با خلاقیت‌ها و نوآوری‌های زیادی مواجه و لازم است مدام با علم روز آشنا و به آن مسلط شویم، اما متأسفانه آموزش‌های مرتبط با این حوزه مغفول مانده، در حالی که اساتید درجه اولی در ایران داریم که به دلایلی کنار رفته‌اند و لازم است دوباره از آنها برای فعالیت در حوزه مد دعوت کنیم تا هنرشان را به هنرمندان کشور ارائه کنند نه خارج از کشور.

وی با اشاره به نگرانی خود از مهاجرت طراحان برتر کشور به خارج از کشور، اظهار کرد: تاکنون فضای آموزشی مناسبی برای طراحان برتر کشور فراهم نشده بود اما در حال ایجاد تعامل هستیم.

اساتید طراحی لباس گنجینه هستند

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: مد و لباس حوزه‌ای است که می‌توان با آن فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی را به جهان معرفی کرد. اعتقاد من این است که اساتید طراحی لباس را در کشور به عنوان گنجینه‌های ارزشمند کشور نگه داشته و زمینه را برای بروز هنر آنها فراهم کنیم و از هنرمندان سایر کشورها نیز برای آشنایی با فرهنگ پوشش مردم ایران دعوت کنیم، در این صورت تعامل درستی در حوزه مد و لباس ایران و جهان محقق خواهد شد.  

وی به برگزاری نهمین جشنواره مد و لباس فجر اشاره کرد و گفت: امسال برای دومین بار جشنواره مد و لباس فجر با محوریت یک موضوع خاص برگزار می‌شود و «فر گلستان» به عنوان موضوع مفهومی جشنواره انتخاب شده است. انتخاب یک موضوع خاص برای جشنواره موجب می‌شود که طراح فکر کند، مطالعه و پژوهش انجام دهد و به محل الهام گرفتن از موضوع جشنواره سر بزند. همین مسئله موجب ارتقای علم و توانمندی طراح، آشنا شدن با طرح‌ها، دوخت‌ها، مفهوم‌ها و دیدگاه‌های جدید می‌شود.

شفاپور ادامه داد: اگر انجمن طراحان به سمت درجه‌بندی طراحان پیش رود، موجب می‌‌شود که طراحان تلاش بیشتری برای گذراندن دوره‌های آموزشی و روزآمد کردن علم خود انجام دهند، تمایل و اشتیاق بیشتری به حضور در رویدادها و ایونت‌های مد داشته باشند و در نهایت موجب حرفه‌ای‌تر شدن فضای طراحی مد و لباس کشور می‌شود.

مجوز ایونت‌ها به افراد متخصص داده شود

وی از برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای اعطای مجوز برگزاری ایونت‌های لباس خبر داد و افزود: مجوز برگزاری ایونت‌ها و رویدادهای مد باید به افراد متخصص و طراحان با سابقه در این حوزه داده شود تا هر فردی به ادعای اینکه طراح لباس است به صورت غیرحرفه‌ای وارد این حوزه نشود.

شفاپور در پاسخ به این سؤال که طراحانی که امسال در جشنواره فجر شرکت نکرده‌اند، چه چیزی را از دست می‌‌دهند؟ گفت: خروجی جشنواره مد و لباس وارد شدن طرح‌های پذیرش شده به چرخه تولید است. این طرح‌ها و طراحان آنها فرصت فوق‌العاده‌ای برای دیده شدن در جشنواره دارند.

وی ادامه داد: حضور گسترده تولیدکنندگان در جشنواره فجر فرصت اشتغال خوبی برای طراحان و تجاری شدن طرح‌های برتر ایجاد کرده است. متأسفانه هنوز حوزه مد و لباس کشور آن‌چنان که باید به سمت برندسازی و تجاری شدن حرکت نکرده و این حرکت بسیار کند است و جشنواره فجر فرصت خوبی برای سرعت بخشیدن به روند تجاری‌سازی طراحی لباس در کشور است.

جشنواره فجر، زمینه‌ساز حضور طراحان در رویدادهای خارجی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور حضور در جشنواره فجر را زمینه‌ساز معرفی طراحان برای حضور در رویدادهای خارج از کشور اعلام کرد و گفت: ارتباط‌‌های بین‌المللی با بسیاری از کشورها در حوزه مد و لباس در حال برقراری است. در جشنواره امسال نیز 23 کشور حضور دارند و بسیاری از کشورها نیز از من برای دیدار با همتایانم در کشورشان دعوت کرده‌اند که این رفت‌و‌آمدها زمینه‌ساز فعالیت‌های بین‌المللی مد و لباس کشور خواهد بود.

وی در پایان ابراز کرد: مد و لباس ایران در حال دیده شدن و به رسمیت شناخته شدن در دنیاست و با توجه به تحریم‌ها، مد و لباس می‌تواند تعاملات بین ایران به عنوان یک کشور صلح‌دوست و آزادی‌خواه را با سایر کشورهای جهان فراهم کند.

انتهای پیام
captcha