چرا «بلومبرگ» از جاسوسی علیه مسلمانان متأسف نیست؟
کد خبر: 3879944
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵

چرا «بلومبرگ» از جاسوسی علیه مسلمانان متأسف نیست؟

در سال 2016، نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری‌خواه آشکارا در مورد نظارت و جاسوسی از مسلمانان خیال‌پردازی کردند. با این وجود، تنها چند سال پیش و در بزرگترین شهر این کشور یک شهردار جمهوری‌خواه موفق شده بود از لفاظی‌ها فراتر رود: «مایکل بلومبرگ»؛ امروز این شخص میلیاردر و صاحب رسانه در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری حزب دموکرات تأییدیه‌هایی از ده‌ها شهردار دموکرات و نمایندگان برجسته و اعضای کنگره دریافت می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از The Intercept، این پایگاه خبری در یادداشتی به قلم مهدی حسن، روزنامه‌نگار حوزه سیاسی، به حضور مایکل بلومبرگ در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای معرفی نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا اشاره کرده و با اشاره به مواضع دونالد ترامپ در انتخابات 2016 نوشته است: همه ما مواضع نامزد‌های جمهوری‌خواه را به یاد داریم  و البته دونالد ترامپ را که خواستار ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به ایالات متحده بوده و به قول وی نمایندگان کشور ما بتوانند دریابند که در این جهنم (منظور آمریکا است) چه می‌گذرد.

حسن نوشت: انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در سال 2016 برای مسلمانان آمریکا شبیه یک کابوس زنده بود زیرا از ابتدای این کارزار انتخاباتی نامزد‌های جمهوری‌خواه بر آتش اسلام‌هراسی دمیدند. در سال 2016، نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری‌خواه آشکارا در مورد نظارت و جاسوسی از مسلمانان خیال‌پردازی کردند. با این وجود، تنها چند سال پیش و در بزرگترین شهر این کشور یک شهردار جمهوری‌خواه موفق شده بود از لفاظی‌ها فراتر رود: «مایکل بلومبرگ».

وی ادامه داد: بلومبرگ نظارت گسترده‌ای بر مسلمانان نیویورک را بر عهده داشت، زیرا اداره پلیس نیویورک نقشه جایی که آنها نماز ‌می‌خواندند، غذا می‌خوردند، مطالعه و کار می‌کردند، در اختیار داشت. امروز، این شخص میلیاردر و صاحب رسانه در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری حزب دموکرات تأییدیه‌هایی از ده‌ها شهردار دموکرات و نمایندگان برجسته و اعضای کنگره دریافت می‌کند.

این روزنامه‌نگار به سکوت رسانه‌های دموکرات در رابطه با اقدامات گذشته بلومبرگ پرداخته و نوشته است: آیا ممکن است دلیل این باشد که اسلام‌هراسی هنوز توسط رسانه‌های بزرگ و همچنین بسیاری از لیبرال‌ها و دموکرات‌ها جدی گرفته نمی‌شود؟ یا ممکن است به این دلیل باشد که بلومبرگ میلیاردر به گروه‌های برجسته لیبرال مبالغی پرداخت کرده تا چشم خود را به سوابق اسلام‌هراسانه وی ببندند؟

وی افزود: در دوران تصدی سه‌ساله بلومبرگ به عنوان شهردار نیویورک، پلیس نیویورک با سازمان سیا همکاری کرد تا تیم‌هایی از مأمورین مخفی، معروف به  Rakers را برای جمع‌آوری اطلاعات در محله‌های مسلمان‌نشین مستقر کند. در سال 2015، یک دادگاه نیویورک این نظارت مخفیانه جوامع مسلمان را با رفتارهای تبعیض‌آمیز با یهودیان آمریکایی در دوران موسوم به وحشت سرخ(دورانی که افراد به ظن کمونیست بودن مورد تفشیش قرار می‌گرفتند)، آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در جریان جنبش حقوق مدنی(جنبشی در راستای احقاق حقوق سیاهان آمریکا) و ژاپنی‌تبار‌های آمریکا در طول جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

مهدی حسن سپس به عذرخواهی بلومبرگ اشاره می‌کند و می‌نویسد: اما در مورد جاسوسی بی‌شرمانه او از مسلمانان چه می‌توان گفت؟ چه درد و رنجی که بر خانواده‌های جوان مسلمان و بچه‌های آنها تحمیل شد؟ هیچ عذرخواهی، پشیمانی و هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند نقش این شهردار سابق را در آنچه که از سوی فعالان حقوق مدنی به عنوان یکی از مهمترین مبارزات علیه آزادی مذهبی در تاریخ مدرن آمریکا توصیف شده است، توجیه کند.

وی افزود: شماری از شخصیت‌ها و فعالان عمومی اعلام کرده‌اند که اگر وی کاندیدای دموکرات علیه ترامپ باشد، نمی‌توانند خود را برای رأی دادن به بلومبرگ مجاب کند. اما آیا ترامپ بدتر از بلومبرگ نیست؟ شر بزرگتر؟ البته که چنین است.

شایان ذکر است، که طرح نظارتی شهردار سابق جمهوری‌خواه از مسلمانان در نیویورک باعث تحسین و تمجید یک کاندیدای خاص ریاست جمهوری (ترامپ) در انتخابات مقدماتی سال 2016 شد.

حسن در پایان این یادداشت نوشت: برای روشن شدن «بلومبرگ جاسوسی از مسلمانان آمریکایی را برعهده داشت. ترامپ او را به‌خاطر آن ستود و حالا، برخی از دموکرات‌ها می‌خواهند بلومبرگ در ماه نوامبر ترامپ را شکست دهد و جایگزین او شود. بنابراین من دوباره می‌پرسم: آیا آنها عقل خود را از دست داده‌اند؟»

ترجمه و تنظیم: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha