ارتباط با خدا اضطراب‌های ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد
کد خبر: 3891282
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷

ارتباط با خدا اضطراب‌های ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد

روانشناس و مدرس دانشگاه زاهدان گفت: توکل و ارتباط با خدا به‌طور گسترده‌ای اضطراب‌های ناشی از وضعیت کرونایی را کاهش می‌دهد؛ اگر فرد در عین رعایت نکات بهداشتی، وجود خود را به خدا بسپارد، کمتر دچار نگرانی و وسواس می‌شود.

رضا فرازمند، روانشناس و مدرس دانشگاه زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: شیوع ویروس کرونا و اضطراب و ترس ابتلا به این بیماری شرایط روانی خاصی را در جامعه ایجاد می‌کند که تبعات آن کمتر از خود بیماری نیست.

وی ادامه داد: نحوه واکنش هر انسانی نسبت به شرایط اضطراب‌آور متفاوت است؛ برخی کمتر واکنش نشان می‌دهند، اما عده‌ای عکس‌العمل‌های غیرعادی نشان داده که البته به تجربیات قبلی فرد، محیط، شرایط زندگی و سابقه ناراحتی روانی بستگی دارد.

این روانشناس زاهدانی بیان کرد: در این شرایط، افرادی که قبلاً سابقه ناراحتی‌های روانی داشته و بهبود نسبی پیدا کرده بودند، ممکن است مجدد آن علایم بروز کرده و فرد را درگیر کند، بنابراین روند درمان نباید قطع شود و در صورت نیاز، از روانپزشک مشاوره بگیرند.

وی گفت: یکی از عواملی که استرس را افزایش می‌دهد، پیگیری مداوم اخبار مربوط به کروناست؛ افرادی که در مدیریت استرس خود ضعیف هستند، ترجیحاً باید از گوش دادن به این اخبار پرهیز کنند، در غیر این‌صورت وضعیت را دشوارتر از آنچه هست، تصور خواهند کرد و زندگی برایشان مشکل می‌شود.

فرازمند اظهار کرد: این افراد باید از هر کاری که اضطراب آنان را افزایش می‌دهد، دوری کنند، مانند گشتن در فضای مجازی و پرداختن به شایعات، گوش کردن به اخبار و مشاهده تصاویری که در این زمینه منعکس شده است.

وی افزود: این افراد می‌توانند با تکرار جمله «این بحران فروکش خواهد کرد» به بهبود وضعیت روحی خود کمک کنند؛ همچنین در چنین شرایطی باید تلاش کنیم به انجام فعالیت‌های دیگری که لذت بخش است و ما را به زندگی عادی برمی‌گرداند، بپردازیم که از جمله آن می‌توان به مسابقه، شعر خوانی، گوش دادن به موسیقی، پر کردن جدول، خواندن داستان، تماشای فیلم طنز، شوخی کردن، زنگ زدن به دوستان و آشنایان، دعا و نیایش کردن اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: توکل و ارتباط با خدا به‌طور گسترده‌ای اضطراب‌های ناشی از وضعیت کرونایی را کاهش می‌دهد؛ اگر فرد در عین رعایت نکات بهداشتی، وجود خود را به خدا بسپارد، کمتر دچار نگرانی و وسواس می‌شود.

وی ادامه داد: گفتگو با دوستان نیز می‌تواند تا حدی این فشارهای روانی را کم کند؛ در این شرایط می‌توان نگرانی‌ها را با اطرافیان در میان گذاشت و با آن‌ها در صورت نیاز درد دل کرده و روابط سالم خود را تقویت کرد.

فرازمند اظهار کرد: در روزهای قرنطینه خانگی باید تلاش کرد مهارتی هر چند کوچک را یاد گرفت؛ فراموش نکنیم که هر اندازه از استرس دوری کنیم، سیستم دفاعی قوی‌تری خواهیم داشت که این به معنای رهایی از این ویروس است.

انتهای پیام
captcha