نظام عشیره‌ای، زمینه مناسبی برای ایجاد سازش بین مردم است
کد خبر: 3891772
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶

نظام عشیره‌ای، زمینه مناسبی برای ایجاد سازش بین مردم است

رئیس کل دادگستری کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: نظام عشیره‌ای و احترام به بزرگان در استان، زمینه مناسبی برای ایجاد صلح و سازش بین مردم است.

وضعیت عشیره‌ای، زمینه مناسبی برای ایجاد صلح و سازش در بین مردم است

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان، حسن نگین‌تاجی، رئیس کل دادگستری استان، امروز، 27 فروردین‌ماه در نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری شورای حل اختلاف استان با بیان اینکه نامه ۴۷ نهج‌البلاغه حق مطلب را در خصوص کسانی که در موضوع صلح و سازش و آشتی بین مردم تلاش می‌کنند، ادا کرده است، اظهار کرد: ثواب صلح و سازش از لحاظ ارزش، از تمام روزه‌ها و نمازهای مستحبی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه مولا علی(ع) در روزهای پایانی عمر شریفشان فرزندان خود را به اصلاح ذات‌البین سفارش کرده‌اند، افزود: صلح و سازش در ایران سابقه بسیار طولانی دارد تا اینکه در ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع تدوین شد.

رئیس کل دادگستری استان اضافه کرد: فلسفه تشکیل شوراهای حل اختلاف کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم بوده، تا دادگاه‌ها و دادسراها در فرصت بیشتر، به پرونده‌های پیچیده رسیدگی کنند و شوراهای حل اختلاف پرونده‌های سبک‌تر را رسیدگی یا به صلح و سازش بپردازند و هدف موضوعاتی از قبیل مشارکت مردمی و کاهش اطاله دادرسی و پیشگیری از وقوع جرم بود.

نگین‌تاجی تصریح کرد: وقتی پرونده‌ای در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود، زمینه صلح و سازش فراهم شده و می‌تواند جلوی بسیاری از جرایمی که ممکن است در کنار آن پرونده ایجاد شود، را بگیرد.

وی در خصوص ارجاع پرونده به‌منظور صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف، ابراز کرد: پرونده‌هایی که به شورای حل اختلاف ارسال می‌شود شایسته است اعضای شورا جهت صلح و سازش تلاش کرده و وقت بگذارند.

رئیس کل دادگستری استان بیان کرد: در کنار اعضای شورای حل اختلاف، استفاده از ظرفیت «سفیران صلح، همیاران شورا»، ریش‌سفیدان و متنفذان و بزرگان شهر و روستا، در اصلاح ذات‌البین تأثیرگذار است.

نگین‌تاجی تأکید کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی هر پرونده، بزرگان و افرادی که مردم برای آن‌ها احترام قائلند، به عنوان سفیران صلح مشخص شوند و این پرونده‌ها را خدمت آن بزرگان ارجاع دهیم تا در کنار اعضای شورای حل اختلاف منطقه، کار صلح و سازش را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مطمئن هستیم در خصوص پرونده‌های کیفری به راحتی می‌توانیم از ظرفیت متنفذان برای صلح و سازش استفاده کنیم، گفت: وضعیت عشیره‌ای و احترام به بزرگان در استان، زمینه مناسبی برای ایجاد صلح و سازش بین مردم است و این موضوع تنها راهی است که در کنار شوراهای حل اختلاف، بسیار کارگشاست.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در مورد اطاله دادرسی در خصوص شوراهای حل اختلاف نیز اظهار کرد: حسب نظر رئیس قوه قضاییه، شوراهای حل اختلاف برای جلوگیری از اطاله دادرسی ایجاد شده است، بنابراین در شورای حل اختلاف باید به شیوه‌ای عمل شود که اطاله دادرسی نداشته باشیم.

نگین‌تاجی در پایان موضوعاتی از قبیل آموزش اعضا و قضات شورای حل اختلاف را امری حیاتی در جلوگیری از اطاله دادرسی در شوراهای حل اختلاف عنوان کرد.

انتهای پیام
captcha