طرح ملی «پایلوت سبزی و صیفی‌جات از بذور تولید داخل» در جهاد دانشگاهی مازندران اجرا شد
کد خبر: 3891860
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
در راستای جهش تولید؛

طرح ملی «پایلوت سبزی و صیفی‌جات از بذور تولید داخل» در جهاد دانشگاهی مازندران اجرا شد

سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی مازندران از آغاز اجرای طرح ملی «پایلوت سبزی و صیفی با استفاده از بذور تولید داخل» در مجتمع تحقیقاتی، تولیدی و گردشگری سپهبد شهید قاسم سلیمانی جهاد دانشگاهی مازندران خبر داد.

اجرای طرح ملی «پایلوت سبزی و صیفی‌جات از بذور تولید داخل» در جهاد دانشگاهی مازندرانهادی ابراهیمی، سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی مازندران در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: با توجه به نام گذاری شعار سال به جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، طرح ملی «پایلوت سبزی و صیفی از بذور تولید داخل» در راستای برنامه‌ریزی حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی مازندران و با هدف ایجاد بانک نشا سبزی و صیفی در مجتمع تحقیقاتی تولیدی و گردشگری سپهبد شهید قاسم سلیمانی جهاد دانشگاهی اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه، این طرح با استفاده از بذور تولید داخلی به اجرا درمی‌آید، افزود: با مذاکرات و مکاتباتی که از سوی جهاد دانشگاهی با مدیران ارشد سازمان جهاد کشاورزی مازندران انجام شد اجرای این طرح ملی به جهاددانشگاهی پیشنهاد و مورد موافقت این نهاد قرار گرفت.

ابراهیمی با بیان اینکه، اجرای این طرح در مساحت یک هکتار از برنامه‌های جهاد دانشگاهی مازندران است، تصریح کرد: این طرح با هدف ایجاد بانک نشای سبزی و صیفی‌جات، آسان کردن عملیات کشت، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش سطح زیر کشت و کاهش هزینه‌های بذر و به منظور تولید انواع مختلف صیفی‌جات و سبزی به اجرا درمی‌آید.

وی ادامه داد: ضرورت توجه به امنیت غذایی و عدم وابستگی به واردات بذور سبزی و صیفی و اقدام به تولید داخل در زمان اعمال تحریم‌های ظالمانه از دیگر اهداف پایلوت این طرح ملی است.

ابراهیمی اظهار کرد: در این طرح پنج رقم فلفل و چهار رقم بادمجان کشت می‌شود و امکان بازدید برای کشاورزان منطقه فراهم است.
در ادامه حسن کریمی، مدیر اجرایی مجتمع تحقیقاتی سپهبد شهید قاسم سلیمانی جهاد دانشگاهی مازندران نیز، اظهار کرد: در حوزه کشاورزی که از حوزه‌های استراتژیک سایت محسوب می‌شود سعی شده با همکاری سازمان‌های ذی‌صلاح نسبت به رفع موانع و مشکلات استان اقدام شود.

وی ادامه داد: جهت ایجاد تنوع کشت در سایت مذکور مطابق با ظرفیت موجود و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی نسبت به کشت و تولید انواع محصولات سبزی و صیفی اقدام شد که می‌تواند در گسترش این نوع از محصولات در منطقه تاثیر مثبت داشته باشد.
مدیر اجرایی مجتمع تحقیقاتی سپهبد شهید قاسم سلیمانی جهاد دانشگاهی مازندران، گفت: شرایط مطلوب ایران به سبب وجود تنوع گیاهی در بسیاری از گونه‌های سبزی و صیفی ایجاب می‌کند جهت بهره‌مندی هرچه بیشتر، اقدام به توسعه روش‌های متنوع اصلاح کشت کنیم.
وی افزود: عدم تداوم تحقیقات سبزی و صیفی در حوزه کشاورزی سبب عدم تولید صیفی و سبزی مناسب در کشور شده که در این میان توجه به روش‌های نوین جهت کشت ارقام گیاهی می‌تواند به امنیت غذایی در کشور کمک کند.
کریمی بیان کرد: طرح پایلوت کشت سبزی و صیفی در راستای ارائه تنوع کشت در زمین‌های کشاورزی در نظر گرفته شده و امید است با کسب نتایج مطلوب از این تحقیق نسبت به گسترش آن در منطقه اقدام کنیم.

کریمی اظهار کرد: تمامی فعالیت‌های سایت تحقیقاتی که به نام شهید قاسم سلیمانی مزین شده با هدف جهش تولید در استان و همکاری با سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌های کاری استان بوده و امیدواریم در آینده نزدیک با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مورد نیاز استان، نسبت به انجام تحقیقات علمی و نیز رفع موانع و مشکلات موجود در استان اقدامات شایسته‌ای در جهت توسعه استان انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha