نزول برکات با اصلاح ایمان و عمل صالح
کد خبر: 3895950
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۱

نزول برکات با اصلاح ایمان و عمل صالح

در آیه ۹۶ سوره «اعراف» خداوند ما را متوجه این نکته می‌کند که تدبر در آیات الهی و تقویت ایمان و عمل صالح باعث نزول برکات می‌شود.

ماه مبارک رمضان فرصتی برای تلاوت قرآن است و امام رضا(ع) در باب ثواب تلاوت یک آیه از کلام وحی فرمودند: «مَنْ قَرَأَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ آیَهً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَانَ کَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور، هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل این است که در ماه‌هاى دیگر قرآن را ختم کرده باشد».

این ماه شریف زمان طلایی برای تدبر در آیات الهی است، ایکنا استان مرکزی، جهت نشر برخی از نکات کلیدی و مهمی که در آیات هر جزء از قرآن نهفته است با حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و پژوهشگر قرآن، سلسله گفت‌و‌گوهایی را انجام داده است که هر روز انتشار می‌یابد.

نکات کلیدی جزء نهم

صابری‌نسب سکوت و توجه در هنگام قرائت قرآن را از نکات کلیدی جزء نهم کلام وحی دانست و در این خصوص به آیه 204 سوره مبارکه «اعراف» که می‌فرماید: «وَإِذَا قُرِىءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ، و چون قرآن خوانده شود گوش بدان فرا داريد و خاموش مانيد اميد كه بر شما رحمت آيد» استناد کرد.

وی با اشاره به اینکه یاد خدا سپری برابر وسوسه‌های شیطان است و این امر مهم در آیه 200 سوره «اعراف» بیان شده است، اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه شریف می‌فرمایند: «وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ و اگر از شيطان وسوسه‌‏اى به تو رسد به خدا پناه بر زيرا كه او شنواى داناست».

صابری‌نسب در ادامه به آیه201 «اعراف» که می‌فرماید: «إِنَّ اَلَّذِينَ اِتَّقَوْا إِذٰا مَسَّهُمْ طٰائِفٌ مِنَ اَلشَّيْطٰانِ تَذَكَّرُوا فَإِذٰا هُمْ مُبْصِرُونَ؛ چون اهل تقوا را از شیطان وسوسه و خیالی به دل فرا رسد همان دم خدا را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند» استناد کرد.

این پژوهشگر مبانی قرآنی تضرع به درگاه خداوند را از دیگر نکات کلیدی و راهبردی جزء نهم کلام وحی برشمرد و در این خصوص به آیه 205 «اعراف» که می‌فرماید: «وَاذْكُررَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ؛ و در دل خويش پروردگارت را بامدادان و شامگاهان با تضرع و ترس بى‏صداى بلند ياد كن و از غافلان مباش» اشاره کرد.

باور توحیدی

این چهره برتر قرآنی در ادامه به آیه 96 سوره اعراف «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیهْم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ»، اشاره کرد و گفت: تدبر در این آیه ما را متوجه این نکته می‌کند که اگر ایمان و عمل ما درست شود، برکات نیز نازل می‌شود. باور ما باید باور توحیدی باشد و به دستورات الهی عمل کنیم تا مشمول رحمت و برکت الهی شویم.

وی با بیان این نکته که کید و فریب دشمنان همواره به خودشان باز می‌گردد، تصریح کرد: خدا کید کافران علیه مؤمنان را سست و خنثی می‌کند، حضرت حق در آیه 18 سوره مبارکه «انفال» فرمودند: «ذلِكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْدِ الْكافِرِينَ؛ شكست دشمن وپيروزى شما لطف خدا بود و (بدانيد) كه خداوند، سست كننده نيرنگ كافران است».

صابری‌نسب با تأکید بر اینکه در وعده پروردگار هیچ‌گاه خلل ایجاد نمی‌شود، بیان کرد: بدون تردید با حفظ روحیه ایمانی و امید به گشایش از سوی حضرت حق حتی امور مخفی و غیرمحسوس دشمنان علیه مؤمنان خنثی و در هم تنیده می‌شود؛ کمااینکه امداد غیبی در دوران دفاع مقدس یکی از شاهدمثال‌هایی است که اغلب رزمندگان آن را به وضح لمس کردند؛ لذا توکل در هر شرایطی ضروری است.

استغفار و در امان ماندن از عذاب الهی

وی همچنین به آیه 27 سوره «انفال» که می‌فرماید: «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ؛ ای كسانی كه ايمان آورده‌‌ايد به خدا و پيامبر خيانت نكنيد و (نيز) در امانات خود خيانت روا مداريد در حالی كه متوجهيد و می‌‏دانيد» استناد کرد و افزود: این آیه گواه براین اصل مهم است که در امانت خیانت نکنید.

صابری‌نسب با تأکید بر اینکه تقوا پیشه‌کنندگان هیچ‌گاه در کارهای خود نمی‌مانند، به آیه 29 «انفال» اشاره کرد و گفت: «یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یجَعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَ یُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّاتِکمُ‌ْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ  وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد (یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید) و گناهان شما را بپوشاند و شما را بیامرزد، که خدا دارای فضل و رحمت بزرگ است».

وی استغفار را با استناد به فرمایش ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی سبب در امان ماندن از عذاب الهی دانست و به آیه 33 «انفال» که می‌فرماید: «وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنتَ فِیهِمْ  وَ مَا کاَنَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ، ولی خدا تا تو (پیغمبر رحمت) در میان آنها هستی آنان را عذاب نخواهد کرد و نیز مادامی که به درگاه خدا توبه و استغفار کنند باز خدا آنها را عذاب نکند» استناد کرد.

انتهای پیام
captcha