بحران کرونا؛ دستاویز نتانیاهو در پیش‌برد معامله ترامپ
کد خبر: 3896543
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

بحران کرونا؛ دستاویز نتانیاهو در پیش‌برد معامله ترامپ

آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند در سایه شیوع کرونا و در شرایط درگیر بودن جامعه جهانی با این ویروس و ناتوانی احتمالی اتحادیه عرب در تشکیل جلسات حضوری، به توافقات صورت گرفته در کمیته مشترک مرزی و معامله قرن جامه عمل بپوشانند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه  خبری منار فلسطین،
تلاش رژیم صهیونیستی برای اجرای معامله قرن به‌منظور الحاق شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری و منطقه «غور» اردن شدت یافته است. نتانیاهو پس از تشکیل دولت ائتلافی از آغاز مذاکرات با دولت جدید برای گسترش اشغالگری خود خبر داده و اهداف خبیث ائتلاف جدید در تل‌آویو با چراغ سبز آمریکا تأیید و در سایه بحران جهانی کرونا شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

ترامپ در آستانه یادبود پدیده ساختگی یهودیان موسوم به «هولوکاست» چندین بار از توافق خود و نتانیاهو برای بهره‌بری انتخاباتی خبر داد و با پرده‌برداری از جزئیات جدید از معامله قرن به جامعه جهانی ثابت کرد که آمریکا با نهاد رژیم صهیونیستی در جنایات و الحاق شهرک‌های غیرقانونی یهودی در کرانه باختری و منطقه غور اردن هم‌دست است. از سوی دیگر، واکنش شدید جامعه جهانی، اتحادیه اروپا، اتحادیه کشورهای عربی به‌ویژه تمامی گروه‌ها و آحاد فلسطینی به معامله قرن موجب شد که رژیم غاصب صهیونیستی قبل از هرگونه مذاکره با فلسطینی‌ها تنها بخش‌های حساسی از معامله قرن را پیگیری کند.

گرچه نتانیاهو به چندین پرونده فساد مالی متهم شد ولی یکی از برگ برنده‌های حیاتی برای موفقیت نخست‌وزیر رژیم صهیوینستی در آینده به گسترش سرزمین‌های اشغالی وابسته است. از طرف دیگر فعالیت‌های سیاسی وی در رقابت با ائتلاف آبی ـ سفید به گرفتن امتیاز از فلسطینی‌ها و جلب رضایت احزاب افراطی رژیم صهیونیستی بستگی دارد.

کرونا طرح معامله قرن را هزیمت داد

نتانیاهو تاکنون برای رسیدن به این هدف سه گام مهم را برداشته است:

نخستین گام: گرچه مصوبه رژیم غاصب صهیونیستی مبنی بر این تصمیم به دلیل عدم مشورت با دادستان کل و ابهام آینده دولت در آن زمان به تعویق افتاد، ولی پس از آنکه ترامپ جزئیات جدید معامله قرن را اعلام کرد؛ رژیم صهیونیستی الحاق ۳۰ درصد از کرانه باختری را تأیید و قانونى اعلام كرد. این در حالی است که نتانیاهو تلاش کرد به نخبگان و افکار عمومی نشان دهد که وی تنها فردی است که می‌تواند ترسیم مرزهای شرقی سرزمین‌های اشغالی را عهده‌دار باشد. از سوی دیگر برخی از مقامات سیاسی مانند «دیوید فریدمن»، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی واکنش مثبتی به چنین اقدامی نشان داد.

گام دوم: نتانیاهو کمیته‌ای مشترک میان آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی برای ترسیم «مرزهای جدید» کرانه باختری و الحاق آن به سرزمین‌های اشغالی تشکیل داد.

گام سوم: نتانیاهو علی‌رغم وجود اختلافات فراوان توانست با بنی گانتس، رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش و رئیس حزب آبی ـ سفید و رقیب انتخاباتی خود برای الحاق شهرک‌ها و رود اردن موافقت کند و از طرف دیگر کاخ سفید در پی انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی برای سه دفعه متوالی در اجرای معامله قرن تردید داشت و نتانیاهو باید به «جرد کوشنر»، مدیر و طراح معامله قرن اطمینان می‌داد که او در حال تشکیل دولتی پایدار برای اجرای معامله قرن است.

کرونا طرح معامله قرن را هزیمت داد

سوء استفاده از بحران جهانی کرونا

مخالفت‌ها با اهداف نتانیاهو برای گسترش مرزهای شرقی رژیم صهیونیستی به‌ویژه از سوی فلسطینی‌ها، لبنان و جامعه بین‌المللی شدت گرفت. ۲۲۰ عضو برجسته سرویس‌های امنیتی رژیم اشغالگر صهیونیستی نسبت به خطرات الحاق اراضی جدید و همچنین درباره معاهدات صلح با مصر و اردن پس از الحاق بخش‌های جدید از سرزمین فلسطین هشدار دادند. اتحادیه اروپا بار دیگر مخالفت خود را با اقدام جدید نتانیاهو اعلام کرد. «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این راستا تصریح کرد که این اتحادیه حاکمیت رژیم صهیونیستی بر اراضی اشغالی فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد و موضع اتحادیه اروپا در خصوص اراضی اشغالی در سال ۱۹۶۷ تغییری نکرده است و این اتحادیه خواهان پایبندی به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ در این زمینه است.

ترامپ که امیدهای زیادی برای موفقیت در انتخابات آینده نشان داده بود، ناگهان با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا روبه‌رو شد. دستاوردهای اقتصادی موقتی او بر باد رفت و اشغالگران پس از این اتفاقات غیرمنتظره در تلاش هستند تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ؛ معامله قرن یا اجزایی از آن را برای گسترش سرزمین‌های اشغالی اعمال کنند. نتانیاهو روز یکشنبه، ۷ اردیبهشت ۹۹ در پیامی تصویری خطاب به مسیحیان حامی رژیم صهیونیستی در اروپا طرح موسوم به «معامله قرن» آمریکا را وعده‌ای برای به رسمیت شناختن حاکمیت این رژیم بر شهرک­‌های کرانه باختری توصیف کرد. وی تأکید کرد که «اطمینان دارم که از اکنون تا دو ماه آینده این وعده اجرایی خواهد شد».

از سوی دیگر، تارنمای روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، نقل کرده است که یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفته که واشنگتن ضمن آنکه آماده است تا با حاکمیت و اعمال قوانین اسرائیل در بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن موافقت کند، از اسرائیل می‌خواهد تا با فلسطینیان مذاکرات بیشتری انجام دهد.  وی نیز افزود که تصاحب بخش‌هایی از کرانه باختری در چهارچوب موافقت اسرائیل با مذاکره با فلسطینیان و هم‌سو با محورهایی است که در دورنمای طرح ترامپ (معامله قرن) تعیین شده است.

ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند از بحران ویروس کرونا و درگیری ذهنی مردم جهان به این بیماری واگیردار و همچنین احتمال عدم توانایی اتحادیه عرب در برگزاری جلسات حضوری در این راستا، به‌منظور اجرای توافق‌نامه‌های به دست آمده در کمیته طرح موسوم به معامله قرن سوء استفاده کنند.

از سوی دیگر، مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به غنميت شمردن فرصت بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از شیوع کروناویروس در کشورهای عربی در راستاى عادى‌سازى روابط با این کشورها توصيه كرد.

رژیم غاصب صهیونیستی به دنبال استفاده از ابزارهای اقتصادی از جمله صادرات بنزین در راستای سرکوب اعتراضات آتی اردن و برای ایجاد خودمختاری از طریق الحاق کرانه باختری و رود اردن به سرزمین‌های اشغالی تلاش می‌کند. این در حالی است که تمامی گروه‌های فلسطینی با هیچ یک از مفادهای اقتصادی توافقنامه موسوم به معامله قرن موافقت نخواهند کرد.

بحران کرونا؛ دستاویز نتانیاهو در پیش‌برد معامله ترامپ

در همین راستا جو بایدن، تنها نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با الحاق سرزمین‌های فلسطینی مخالفت کرده است و به‌منظور دستیابی به حمایت لابی صهیونیست‌ها در ایالات متحده بیان کرد که اگرچه با شرایطی که رئیس‌جمهور ترامپ اقدام به انتقال سفارت آمریکا به قدس کرده مخالف است، اما قصد ندارد در صورت پیروزی در انتخابات، سفارت آمریکا را از قدس خارج کند. وى خطاب به فعالان یهودی در حزب دموکرات آمریکا تأکید کرد که با اقدامات یک‌جانبه که مانع تحقق صلح بین دو طرف شود، مخالف است.

انتشار ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا شانس از دست دادن انتخابات و شکست ترامپ را افزایش داده، بنابراین ممکن است ترامپ توافق انتخاباتی خود با نتانیاهو را از دست بدهد که در این صورت شرایط با چانه‌زنی‌های سیاسی ترامپ کاملاً ناسازگار است.

ترجمه و تنظیم: مجید عبیداوی

انتهای پیام
captcha