دفاتر تسهیل‌گری فرصتی برای رفع آسیب مناطق حاشیه‌نشین
کد خبر: 3898203
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲

دفاتر تسهیل‌گری فرصتی برای رفع آسیب مناطق حاشیه‌نشین

استاندار مرکزی مشارکت بخش خصوصی در قالب دفاتر تسهیل‌گری در سکونتگاه‌های غیر رسمی را فرصتی برای کاهش آسیب در این مناطق دانست و بر لزوم همکاری دستگاه‌های دولتی با این دفاتر تأکید کرد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید علی آقازاده، استاندار مرکزی، امروز، 22اردیبهشت در جلسه کارگروه اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده که در استانداری این استان برگزار شد، با تأکید بر نقش مثبت دفاتر تسهیل‌گری در کاهش آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین، گفت: این دفاتر توانسته‌اند خدمات خوبی ارائه کنند و ایجاد این مراکز نشان دهنده ورود جدی دولت به این مسأله است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی با فعالیت در قالب دفاتر تسهیل‌گری به رفع ناهنجاری و آسیب‌اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین کمک کرده است که برای دستگاه‌های اجرایی فرصت خوبی است و همه باید به این دفاتر کمک کنند.همچنین نیاز است همه دستگاه‌های اجرایی مشارکت و حمایت در خصوص موضوعات مربوط به آسیب‌اجتماعی به ویژه در مناطق حاشیه نشین را در رأس امور قرار دهند.

آقازاده تاکید کرد: باید کمک مالی و پشتیبانی از این دفاتر شود که در مواقع ضروری از جمله شرایط کنونی شیوع بیماری از این اماکن برای خدمت رسانی و.. استفاده شود.

سخنرانی حلال مشکلات حاشیه‌نشینی نیست

بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی حاشیه‌نشینی را عارضه‌ای اجتماعی برشمرد و اضافه کرد: لازم است گام‌ها و اقدامات با این نگرش همراه شوند و باید توجه داشت با سخنرانی مشکل حاشیه‌نشینی حل نمی‌شود. در جایی باید تولید حاشیه متوقف شود، شهرداری و راه و شهرسازی متولی تولید حاشیه‌نشینی هستند و این دو سازمان مستقیماً مسئولیت دارند.

وی ادامه داد: در گام اول، توقف روند رشد حاشیه‌نشینی باید در دستور کار قرار گیرد، در این خصوص شهرداری و راه و شهرسازی باید همفکری و برنامه ریزی برای کاهش و توقف انجام دهند. گام بعد مربوط به تعیین تکلیف وضعیت مناطق حاشیه‌نشین کنونی است، هر یک از سازمان‌ها در این مناطق اقدام و فعالیت دارند ، اما فعالیت ها به صورت جزیره ای است.

اکرمی تأکید کرد: نیاز است اعتبار ناچیز برای این مناطق، متمرکز و جامع هزینه شود، دفاتر تسهیلگری برای این منظور راه‌اندازی شده است، این دفاتر در استان اطلاعات جامعی در اختیار دارند که باید طبق این اطلاعات برنامه‌ریزی انجام شود.

معاون استاندار مرکزی اضافه کرد: دفاتر تسهیل‌گری نیز نباید منتظر دستگاه‌های اجرایی باشند و باید در فعالیتی خودجوش خود از سازمان‌ها مطالبه‌گر اشند.

وی گفت: حاشیه شهرها مسائل مشترک دارند نیاز است دفاتر تسهیل‌گری فعالیت دستگاه‌ها را طبق آسیب‌های موجود ارزیابی و گزارش دهند. در صورت عدم گزارش کم کاری دستگاه‌ها، دفاتر مقصرند.

اکرمی با طرح این سؤال که چرا باید در اراک ‌۵۵ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل وجود داشته باشد؟ بیان کرد: این‌ها مواردی است که باید مورد پیگیری قرار گیرد. یافته‌های علمی و ارزیابی‌های صورت گرفته توسط دفاتر تسهیلگری نیاز است به سازمان‌های اجرایی ارائه شود که دستگاه ها طبق اعلام نیاز انجام شده اقدام کنند.

وی تصریح کرد: توانمندسازی مردم این مناطق بسیار حائز اهمیت است و باید اقدام شود، توانمندسازی لزوما به معنای برگزاری کلاس نیست و در این رابطه باید اقدامات اثرگذار و کاربردی انجام شود و طرح‌های ابتکاری در دستور کار قرار گیرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: در دو محله‌ای که دفاتر تسهیلگری راه‌اندازی شده است وظایف تمامی دستگاه‌ها توسط دفتر امور اجتماعی استانداری تعیین و ابلاغ شود و بر روی انجام فعالیت‌ها نیز نظارت، همچنین در دوره سه ماهه نیز گزارش عملکرد دفاتر تسهیلگری ارائه شود.

انتهای پیام
captcha