شاخصه‌های مؤمن و رستگاران واقعی
کد خبر: 3898235
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴

شاخصه‌های مؤمن و رستگاران واقعی

پیشکسوت و پژوهشگر قرآنی، در تشریح نکات کلیدی جزء ۱۸ قرآن در قالب سلسله مباحث معرفتی گفت: در آیات ۲ تا ۴ سوره مؤمنون و آیات بعدی به شاخصه‌های مؤمن و رستگاران واقعی اشاره شده است.

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و پژوهشگر قرآنی، در تشریح نکات کلیدی جزء هجدهم قرآن در قالب سلسله مباحث معرفتی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: این جزء از کلام وحی از سوره «مؤمنون» آغاز و تا آیه 20 سوره مبارکه «فرقان» ادامه دارد.

وی در خصوص فضیلت تلاوت سوره «مؤمنون» به سخنی از امام صادق(ع) که فرمودند: «هرکس در هر جمعه سوره مؤمنون را بخواند تا پایان زندگی با سعادت و جایگاه او در فرودس اعلی است» استناد کرد و افزود: این سوره مضامینی همچون اوصاف مؤمنان، خلقت انسان، نزول باران، داستان حضرت نوح(ع) و قومش و حضرت موسی(ع) را در برمی‌گیرد.

صابری‌نسب در تشریح قصص مندرج در این سوره هم گفت: داستان نوح(ع) و قومش، داستان یکی از اقوام پس از حضرت نوح(ع)، دعوت حضرت موسی(ع) و هارون از فرعون و هدایت، اشاره‌ای کوتاه به داستان حضرت مریم(س) و حضرت عیسی(ع) از جمله مواردی است که در این سوره مبارک ذکر شده است.

وی در ادامه به آیات دوم تا چهارم این سوره «الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ* وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ* وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ؛ آنان که در نمازشان [به ظاهر] فروتن [و به باطن با حضور قلب] اند* و آنان که از [هر گفتار و کردارِ] بیهوده و بی‌فایده روی گردانند* و آنان که پرداخت‌کننده زکات‌اند» استناد کرد و گفت: در این آیات و آیات بعدی به شاخصه‌های مؤمن و رستگاران واقعی اشاره شده است.

ضرورت حفاظت از پاکدامنی

صابری‌نسب ضرورت حفاظت از پاکدامنی و عفت از سوی افراد جامعه به‌ویژه جوانان را مورد تأکید قرار داد و افزود: خوشبختانه مسلمانان منبع غنی همچون کلام وحی در اختیار دارند، هدایت نوجوانان و جوانان برعهده جامعه قرآنی در رشته‌های مختلف و علمای روحانی حوزه علمیه است، جوانان از دوران نوجوانی باید بیاموزند که خود را از آلودگی شهوانی حفظ کنند.

وی ادامه داد: خداوند در آیات 5 تا 7 سوره مؤمنون «وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ، و آنان که نگه دارنده دامنشان [از شهوت‌های حرام]‌اند* إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ، مگر در [کام جویی از] همسران یا کنیزانشان، که آنان [در این زمینه] مورد سرزنش نیستند* فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْعَادُونَ، پس کسانی [که در بهره‌گیری جنسی، راهی] غیر از این جویند، تجاوزکار [از حدود حق] هستند» به پاکدامنی تأکید بسیار فرمودند.

صابری‌نسب امانتداری و وفای به عهد را از شاخصه‌های بسیار مهم مؤمنان و از عوامل رستگاری آنان دانست و اظهار کرد: «وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ و آنان که امانت‌ها و پیمان‌های خود را رعایت می‌کنند» آیه هشتم از این سوره است که انسان را به رعایت پیمان توصیه می‌کند.

وی در تشریح معنای امانت گفت: خداوند نعمات بسیاری را برای ما به ودیعه گذاشته است که مهمترین و اصلی‌ترین آنها قرآن و عترت است. در همه حال باید قدردان این نعمت‌های الهی باشیم و در راستای توسعه قرآن و اهل‌بیت(ع) کوشا باشیم. همچنین نعمت سلامتی و امنیت از دیگر امانات الهی است که باید پاس داشته شود.

صابری‌نسب به آیه 14 این سوره و جمله معروف «فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ، پس همیشه سودمند و بابرکت است خدا که نیکوترین آفرینندگان است» نیز اشاره کرد و گفت: ما انسان‌ها بهترین مخلوق خالق هستیم، لازمه احسنت خداوند به خودش ‌اين است كه انسان اشرف مخلوقات باشد و اين يعنی انسان آيينه تمام‌نمای جمال و جلال خدا بوده و این صفات الهی در وجود انسان تجلی دارد.

نویسنده کتاب «شمیم رحمت» با اشاره به آیه «وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ؛ و آنان که همواره بر [اوقات و شرایط ظاهری و معنوی] نمازهایشان محافظت دارند» تصریح کرد: نماز ستون دین است و محافظت بر آن بر هر مؤمن پرهیزگاری واجب. اقامه نماز، واجبی است که نباید فوت شود؛ چراکه در روز قیامت طبق آیات 99 و 100 همین سوره گنهکاران و بی‌نمازان درخواست رجعت به دنیا دارند که هیچگاه پذیرفته نمی‌شود.

نکات کلیدی سوره «نور»

وی تهمت را یکی از صفات رذیله انسانی یاد و در این رابطه به آیه 4 سوره نور «وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ، و کسانی که زنان عفیفه پاکدامن را به زنا متهم می‌کنند، سپس چهار شاهد نمی‌آورند، پس به آنان هشتاد تازیانه بزنید و هرگز شهادتی را از آنان نپذیرید و اینانند که در حقیقت فاسق‌اند» استناد کرد و افزود: دعوت شیطان بر ضد نماز، خودسازی فقط با کمک خدا، حمایت مالی از فامیل و اقوام، گواهی اعضاء را از دیگر پیام‌های این سوره شریف بیان کرد.

صابری‌نسب آداب میهمانی و ورود به خانه مردم، وقار بانوان در حال راه رفتن، غنی شدن پس از ازدواج، عدم غفلت از یاد خدا در حالیکه همه او را تسبیح گویند، آداب ورود به خلوتگاه والدین، حجاب سالخوردگان، پیشه کردن پاکدامنی را از دیگر نکات سوره «نور» برشمرد.

وی به تشریح آیات 30 و 31 سوره «نور» پرداخت و اضافه کرد: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ؛ به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را [از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم و عورت دیگران] فرو بندند و شرمگاه خود را حفظ کنند، این برای آنان پاکیزه‌تر است، قطعاً خدا به کارهایی که انجام می‌‌دهند، آگاه است» در این سوره خداوند به مردان توصیه فرموده است تا چشم خود را از نگاه حرام حفظ کند.

صابری‌نسب ادامه داد: آیه 31 همین سوره نیز به زنان توصیه‌های بسیار مهم در خصوص حفظ حجاب دارد، حجاب و پاکدامنی تنها مختص به اسلام و شیعیان و مسلمانان نیست، بلکه حجاب در تمامی ادیان و مذاهب از جایگاه رفیعی برخوردار است. امروز وضعیت خوبی از حجاب را در جامعه شاهد نیستیم و این بدان معناست که ما آنطور که باید و شاید علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه حجاب کار نکرده‌ایم و دشمن گوی سبقت را در گرایش برخی نوجوانان و جوانان به سمت بی‌حجابی از ما ربود. فعالان حوزه فرهنگی قرآنی با استفاده از ابزار صدا و سیما می‌تواند حجاب اجتماعی را بار دیگر همچون سال‌های اول انقلاب به جامعه اسلامی بازگرداند.

وی ادامه داد: دست ما برای بازگرداندن سرمایه‌های کشور به دامان نظام جمهوری اسلامی پُر است، آیات قرآن سرشار از نکات و محتواهای بسیار شیرین و جذاب است، ضرورت ورود هنرمندان در حوزه قرآن در این برهه زمانی بیش از دوره‌های دیگر احساس می‌شود. ذائقه نوجوان امروز باید نیازسنجی، رفتارهای آنان آسیب‌شناسی شود و برای برطرف کردن نیازها راهکار ارائه داد.

انتهای پیام
captcha