دفاع از فلسطین مسئله‌ای سیاسی نیست / اقدامات حوزه در مبارزه با اسرائیل
کد خبر: 3899907
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
حجت‌الاسلام زمانی:

دفاع از فلسطین مسئله‌ای سیاسی نیست / اقدامات حوزه در مبارزه با اسرائیل

مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه علمیه گفت: دفاع از فلسطین مسئله‌ای سیاسی نیست، بلکه مسئله‌ای شرعی و مبتنی بر آیات قرآن و روایات است.

دفاع از فلسطین مسئله‌ای سیاسی نیست / اقدامات حوزه در مبارزه با اسرائیلبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه علمیه، امروز، 29 اردیبهشت‌ماه در نشست «بررسی جایگاه و عملکرد حوزه در مقابله با صهیونیسم» در قم، گفت: از ایجاد فتنه صهیونیست بیش از 70 سال می‌گذرد.

وی افزود: در روایتی از پیامبر بیان شده که اگر یک نفر مظلوم، ندای دادخواهانه سر دهد و بقیه مسلمین به کمک او نروند، مسلمان نیستند، امروز میلیون‌ها مظلوم فلسطین 70 سال است که ندا می‌کنند، ولی کشورهای اسلامی دین خود را نسبت به آنان و روایت پیامبر ادا نکرده‌اند.

زمانی اظهار کرد: تعدادی از دولت‌های اسلامی رابطه دوستانه با اسرائیل دارند، ولی چندین آیه قرآن با صراحت این مسئله را نفی فرموده است، از جمله آیه 9 ممتحنه «إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» فرموده است که حق ندارید با آنان رابطه دوستی داشته باشید و کسانی که رابطه برقرار کنند، ظالم هستند.

زمانی بیان کرد: حوزه علمیه در زمینه تبیین دینی و قرآنی مسئله فلسطین تلاش کرده است و آیات قرآن و احادیث را در این زمینه تحقیق کرده، ولی باید تکمیل شود، زیرا باید این تلقی غلط از بین برود که حمایت ما از آرمان فلسطین فقط سیاسی است  و ماهیت شرعی ندارد، در حالی که مسئله دفاع همانند وجوب نماز است.

این قرآن‌پژوه با بیان اینکه برخی خود را مجتهد دین می‌دانند، ولی این کار را واجب شرعی نمی‌دانند، اظهار کرد: البته اندیشه مبارزه با فلسطین در روحانیت و در عرصه بین‌المللی نهادینه شده است.

وی به تعریف خاطره‌ای در این زمینه پرداخت و بیان کرد: وقتی که قاهره بودم، در جنگ‌های چند روزه اسرائیل با فلسطینیان و در روزهای آخر جنگ، تعدادی از مجروحان فلسطینی به قاهره آورده شدند؛ بعد از انتشار این خبر، سفرای کشورهای اسلامی سعی کردند خودشان را به بیمارستان محل درمان آنها برسانند و آن را رسانه‌ای کنند که مثلاً دولت‌های ما هم حامی فلسطین هستیم. بنده هم رفتم.

وی ادامه داد: اولین جوان فلسطینی در حالی که بدنش خون‌آلود بود، پاسخ هیچکدام از این سفرا را نداد، ولی تا فهمید بنده از ایران هستم، مرا در آغوش گرفت و گفت: من مخصوصاً نخواستم جواب آنها را بدهم زیرا «والله کلهم لکاذبون»؛ فقط ایران است که با صداقت در این راه ایستاده است.

زمانی همچنین در مورد برخی اقدامات انجام شده از سوی حوزه در موضوع فلسطین تصریح کرد: تعدادی از رزمندگان دلاوری که الان در این سرزمین می‌جنگند، در کلاس‌هایی که اساتید حوزه در آن تدریس دارند، تحصیل کرده و می‌کنند.

وی بیان کرد: سمیناری در فضای مجازی با حضور 18 کشور، امروز و فردا در حال برگزاری است و آیت‌الله عیسی قاسم، آیت‌الله اعرافی و ده‌ها شخصیت دیگر بین‌المللی در آن سخنرانی خواهند کرد. همزمان به همه استادان حوزه اعلام شده در میان درس ضرورت و وجوب حمایت از فلسطین را تدریس کنند.

مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه علمیه کشور، از ایجاد میز فلسطین در معاونت بین‌الملل حوزه خبر داد و اظهار کرد: دعوت از علما و اعضای هیئت دولت فلسطین،  همچنین راه‌اندازی دو واحد درسی صهیونیسم‌شناسی از جمله کارهایی است که در این راستا صورت گرفته است.

وی بیان کرد: یکی از کارهای عجیبی که بنده در دانشگاه سوربن دیدم، این بود که در پایان‌نامه‌ای به مقایسه اختلاف آیات وحید خراسانی و صافی گلپایگانی در باب اجتهاد پرداخته بودند؛ کاری که شاگردان آنان هم در حوزه انجام نداده‌اند.

انتهای پیام
captcha