احداث 15هزار شغل شناسنامه‌دار در استان مرکزی
کد خبر: 3904316
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸

احداث 15هزار شغل شناسنامه‌دار در استان مرکزی

استاندار مرکزی بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار شغل شناسنامه‌دار در استان ایجاد شده است، در صورتی که حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار شغل ایجاد شود فشار بیکاری در استان مرکزی کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی امروز، 22 خرداد در همایش ائمه جمعه استان که در مصلای بیت‌المقدس اراک برگزار شد، ضمن قدردانی از همکاری و همیاری تمام بخش‌ها و نهادهای جامعه از جمله جامعه روحانیون و ائمه جماعت استان برای کنترل شیوع کرونا گفت: استان مرکزی دومین استانی بود که شناسایی فرد مبتلا به کرونا به صورت رسمی ثبت شد، اما با تلاش همه گروه‌ها امروز استان در جایگاه بیست‌و‌دوم قرار دارد.

وی تصریح کرد: اولین استانی که نمازهای جمعه در بیش از یک سوم پایگاه‌ها در اولین برگزاری انجام و هفته دوم هم به یک ‌دوم رسید استان مرکزی بود و فردا در همه پایگاه‌های استان به جز اراک برگزار خواهد شد.

آقازاده  افزود: پیشنهاد می‌شود نماز جمعه اراک هم فردا به صورت غیر رسمی برگزار شود و افرادی که در شبکه نماز جمعه اراک هستند با دستور نماینده ولی‌فقیه در استان اطلاع رسانی که حضور پیدا کنند و مصلی برای برنامه آماده‌سازی شود که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نماز جمعه اراک هم برگزار شود، در این صورت اراک به عنوان اولین مرکز استانی است که این اقدام را انجام می‌دهد.

استاندار مرکزی بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار شغل شناسنامه‌دار در استان ایجاد شده است، در صورتی که حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار شغل ایجاد شود فشار بیکاری در استان مرکزی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به این نکته که استان مرکزی جز استان‌های با نرخ پایین بیکاری است، افزود: نرخ بیکاری استان مرکزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از نرخ میانگین کشوری است، نرخ بیکاری در کشور حدود ۱۰ درصد و این نرخ در سه ماهه پایانی سال گذشته 6.1 درصد و به طور میانگین در سال ۹۸ حدود هشت درصد بوده است و استان مرکزی از نظر پایین بودن نرخ بیکاری در زمستان ۹۸ رتبه اول را کسب کرد.

استاندار مرکزی با تاکید بر این نکته که شاخص‌های اقتصادی استان قابل دفاع و قابل توجه است، گفت: با وجود تحریم‌ها بیش از یک میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته‌ایم در صورتی که سال گذشته برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان سال بسیار دشواری بود. همچنین طبق سند جهش استان در سال جاری ایجاد ۲۰ هزار شغل را در نظر گرفته این که امیدواریم با کمک و همراهی همه دستگاه ها محقق شود.

وی با اشاره به بیکار شدن تعدادی از افراد شاغل به دلیل شیوع کرونا، اظهار کرد: ۹۲۰۰ نفر برای دریافت بیمه بیکاری در استان ثبت نام کرده‌اند، حقوق اسفند این افراد در حال پرداخت، فروردین و اردیبهشت در حال بررسی و پرداخت حقوق خرداد ماه نیز روند دریافت مدارک را طی‌می کند. استان مرکزی در خصوص بیکاری ناشی از شیوع کرونا جز استان‌هایی بود که کمترین میزان آسیب را متحمل شد.

آقازاده تصریح کرد: احداث یکهزار واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در سال گذشته هدف گذاری شد که بر اساس آن تفاهم‌نامه ای بین استانداری و مسئول کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور منعقد و مقرر شد این تعداد واحد ساخته شود. طبق این قرارداد مقرر شد زمین مورد نیاز را دولت و هزینه ساخت را کمیته تأمین کند، هم‌اکنون زمین در سراسر استان تهیه و در اختیار کمیته قرار داده شده است.

استاندار مرکزی افزود: ۷۰ میلیارد تومان برای ساخت این تعداد واحد مسکونی نیاز است که مقرر شد نیمی از این مبلغ را دولت و مابقی توسط کمیته تامین اعتبار شود، در جلسه با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سال گذشته دستور تامین نیمی از مبلغ ساخت داده شده است، امسال ۱۷.۵ میلیارد تومان کمیته پرداخت و ۱۷.۵ نیم میلیارد نیز توسط دولت تامین و در اختیار کمیته قرار گرفت.

آقازاده ادامه داد: ۳۵ میلیارد تومان پول و ۵۵۰ قطعه زمین در اختیار داریم و تحویل کمیته امداد داده شده و اولویت با ایتام است و تامین مسکن ایتام که حدود ۲۰۰ نفر هستند تا پایان سال جاری هدف گذاری شده است.

وی با بیان اینکه تکمیل این طرح تا ۶ ماه نخست سال آینده هدف گذاری شده است، یادآور شد: این اقدام برای اولین بار در کشور در استان مرکزی انجام شده است، تنها یکی از استان‌های جنوبی برای انجام این برنامه اقدام کرده است که هنوز در مرحله انعقاد تفاهم‌نامه قرار دارد و پیشرفتی نداشته است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه افزایش تخت‌های بیمارستانی یکی از اقدامات مؤثری بود که انجام شد، اضافه کرد: در بیمارستان ولیعصر(عج) اراک، بیمارستان امام خمینی(ره) اقدامات خوبی انجام شده است و در ساوه نیز قرارداد احداث بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی ساوه به امضا رسیده است.

آقازاده بیان کرد: لازم است ۱۰۰ میلیارد تومان برای بیمارستان ولیعصر اراک تخصیص داده شود و تیمی از سازمان برنامه و بودجه به استان سفر خواهند داشت که در صورت تایید مبلغ مذکور تا پایان سال تخصیص داده شود، همچنین ۴۳ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات بیمارستان ولیعصر اراک قول مساعدت داده شده که هم اکنون تامین شده است.

وی در خصوص مسکن ملی با این توضیح که سهم استان مرکزی ۲۲ هزار واحد مسکونی است، گفت: تا پایان خرداد ماه ساخت هشت هزار واحد مسکونی که عمده آن در اراک، مهاجران، امیرکبیر، ساوه، خمین است شروع خواهد شد که این اقدام تا حدی جلو افزایش قیمت افسارگسیخته قیمت مسکن را خواهد گرفت.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه در سال پایانی دولت کنونی هستیم گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی از برنامه‌های دولت است، ۶۵ تا ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور و حدود ۳۰۰ پروژه در استان مرکزی داریم. در استان تکمیل ۱۰۰ پروژه هدف گذاری شده است که امیدواریم بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان تا پایان سال از اعتبارات استانی برای این منظور جذب شود.

وی با اشاره به سیلاب سال گذشته عنوان کرد: در استان مرکزی حدود پنج هزار واحد مسکونی که اغلب واحد‌های مسکونی فرسوده و قدیمی در روستاها بود، آسیب دید با مدیریت خوب استان و همیاری نماینده ولی‌فقیه بیش از ۹۵۰۰ واحد مسکونی در استان بازسازی یا نو سازی و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه شد.

انتهای پیام
captcha