مشابهت‌های ساختگی مستشرقان درباره اقتباس قرآن از عهدین
کد خبر: 3904336
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
میرعرب بیان کرد:

مشابهت‌های ساختگی مستشرقان درباره اقتباس قرآن از عهدین

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تلاش برخی مستشرقان برای اثبات اقتباس قرآن از انجیل و تورات، اظهار کرد: عمده استدلال آن‌ها تکیه بر مشابهات در قرآن و تورات است و همین مشابهت را دلیلی می‌دانند بر اینکه قرآن از روی آن نازل شده یا می‌گویند قرآن داستان‌های جاهلی را، که در تورات نیز هست، با ادبیات جدیدی بیان کرده است.

فرج‌الله میرعرب عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفرج‌الله میرعرب، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به شبهه اقتباس قرآن از عهدین، گفت: ادعا و شبهه‌ای از سوی مستشرقان به‌ ویژه کشیش‌های مسیحی مستشرق بیان شده که قرآن کتابی برگرفته از عهدین(تورات و انجیل) است. این شبهه در زمان نزول هم ممکن است مطرح باشد، ولی در دوره‌های اخیر به شدت از سوی مستشرقان بر آن تمرکز شده است. کسانی مانند «یوسف دره حداد» از کشیشان لبنانی، که حافظ قرآن است، به گفته خود 20 سال روی قرآن کار کرده و هدفش این بود که ثابت کند قرآن اصالت وحیانی مستقل ندارد و مقتبس از عهدین است.

میرعرب با بیان اینکه وی مدعی است قرآن کتابی تألیفی از روی انجیل و به ویژه تورات است، اظهار کرد: این افراد در آثارشان بیان کرده‌اند که پیامبر(ص)، قرآن را از کسانی مانند «ورقة بن نوفل» گرفته و حتی فردی مانند «یوسف دره حداد» مدعی است که پیامبر(ص) مسیحی بوده و بعد از ورقه رهبر مسیحیان حجاز شده است. این ادعاهای ساختگی سبب شده تا قرآن را هم کتابی برگرفته بداند؛ بنده در این کتاب این ادعاها را توضیح و پاسخ داده و تأکید کرده‌ام که قرآن وحیانی و آسمانی است و هیچ دلیلی بر برگرفتگی ندارد.

مشابهت‌های ساختگی

وی در پاسخ به این سؤال که عمده استدلال معتقدان به اقتباس قرآن چیست؟ تصریح کرد: عمده استدلال آن‌ها تکیه بر مشابهات در قرآن و تورات است؛ برخی مفاهیم در قرآن و تورات مشترک هستند و همین مشابهت را دلیل بر این می‌گیرند که قرآن از روی آن ساخته شده است؛ همچنین داستان‌های جاهلی که در تورات هم بوده، به نحوی برای قرآن هم مطرح کرده و می‌گویند که قرآن با ادبیات جدیدی همین داستان‌های جاهلی را بیان کرده است.

میرعرب بیان کرد: «دره حداد» که فرد مهمی در این مباحث است، 12 جلد کتاب علیه قرآن، البته با ادب و احترام به قرآن نوشته است. او ضمن احترام به قرآن، آن را غیروحیانی می‌داند. کتب وی بسیار مفصل است و آیات قرآن را ردیف و مشابهت‌های آن با مفاهیم تورات و انجیل را هم ذکر کرده است. نکته دیگر در استدلال آن‎‌ها این است که قرآن خودش بیان فرموده که من مصدِّق کتب قبلی هستم؛ همچنین ارجاع قرآن به علمای اهل کتاب را از دیگر موارد ادله برشمرده است؛ وی می‌گوید قرآن خودش فرموده: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ»؛ یعنی قرآن خودش فرموده است که از اهل ذکر، یعنی علمای اهل یهود و نصارا بپرسید.

معارف والاتر قرآن کریم

میرعرب در پاسخ به اینکه عمده استدلال شما در پاسخگویی به این شبهات چیست؟ اظهار کرد: مشابهت‌هایی که از سوی این افراد بیان شده عمدتاً ساختگی است و وقتی میان قرآن و عهدین مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم مشابهت واقعی میان این مفاهیم نیست و قرآن خیلی برجسته‌تر و والاتر است. ضمن اینکه مطالبی در قرآن هست که در عهدین نیست. مطالبی که در قرآن هست و در آن دو کتاب نیست، از کجا گرفته شده است؛ همچنین سطح معرفتی قرآن متفاوت از تورات و انجیل تحریف شده و اصلاً قابل قیاس نیست.

مشابهت‌های ساختگی مستشرقان درباره اقتباس قرآن از عهدین

وی افزود: وقتی چهره انبیاء را در تورات می‌بینیم، افرادی عادی و حتی تخریب شده و گناهکار و آلوده به گناهان کبیره هستند، در حالی که قرآن به شدت این مسئله را رد کرده و آنان را منزه از گناه نشان می‌دهد. این کتاب به روش توصیفی - تحلیلی و انتقادی انجام شده و منابع آن کتابخانه‌ای است و پس از مفهوم‌شناسی، سیر تاریخی ادعای اقتباس قرآن از عهدین را از عصر نزول تا جنگ‌های صلیبی و عصر حاضر بیان کرده است.

مشکلات اساسی مدعیان اقتباس

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در این کتاب تلاش شده که مشکلات اساسی مدعیان اقتباس مانند مسئله اختلافات نسخه‌های تورات و رابطه‌اش با ادعای اقتباس، عدم دلالت تقدم عهدین و مشابهت قرآن با آن، ناسازگاری اقتباس و تکفیر پیروان کتاب، سرگردانی مدعیان در مورد اوصاف و شخصیت پیامبر خاتم(ص) و بی‌توجهی به ویژگی‌های قرآن و آورنده آن، بررسی و مشکلات مدعیان بیان شود.

وی به بررسی تلاش‌های متفاوت مستشرقان و همفکرانشان برای غیروحیانی جلوه دادن قرآن در این اثر پرداخت و افزود: همچنین در این اثر شواهد تولید قرآن از سوی محمد(ص) مانند وجود الفاظ بیگانه در قرآن، تدریجی بودن نزول قرآن، تولید مشابه قرآن، تعدد قرائات قرآن و نارسایی این دلایل برای اقتباس بررسی و اثبات شده است.

میرعرب اظهار کرد: بخش دیگر این کتاب به بررسی دلایل و راه‌های ادعاییِ اقتباس قرآن از عهدین و بطلان ادله اختصاص دارد؛ در این بخش تشابه‌ها و تفاوت‌های قرآن و عهدین در ابعاد مختلف بررسی و نشان داده شده که خصوصیات قرآن، نظر اقتباس را رد می‌کند و در نهایت، هیمنه قرآن بر آسمانی کتب آسمانی پیشین را نشان می‌دهد. البته این پروژه از مصوبات قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی است. همچنین، این کتاب در حدود ۲۲۰ صفحه و در ۴ فصل منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha