50 بوستان جدید افتتاح می‌شود / خلأ اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش‌سوزی بوستان‌ها
کد خبر: 3905233
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها مطرح کرد؛

50 بوستان جدید افتتاح می‌شود / خلأ اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش‌سوزی بوستان‌ها

مدیرعامل سازمان بوستان‌های شهرداری تهران با اشاره به اینکه در سال جاری حدود ۵۰ بوستان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در مناطق ۲۲گانه در دست طراحی و ساخت است، گفت: تاکنون اقدام پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از آتش‌سوزی بوستان‌ها انجام نداده‌ایم، اما از ۲۵ اسفند ۹۸ دستورالعمل لازم را به بوستان‌ها ابلاغ کردیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، امروز 27 خرداد‌ماه، با حضور در نشستی خبری، که با موضوع آتش‌سوزی‌های اخیر پایتخت، برگزار شد، گفت: در سال جاری حدود ۵۰ بوستان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در مناطق ۲۲ گانه در دست طراحی و ساخت است که از این تعداد سه بوستان نیز تا دو ماه و نیم آینده بهره‌برداری خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه بوستان زندگی در محله هرندی به ظرفیت ۲۲ هکتار و بوستان وثوق الدوله در منطقه ۱۴ و باغ گل‌ها به مساحت ۱۱ هکتار به زودی افتتاح خواهند شد، افزود: یکی از اقدامات مطلوب انجام شده در این حوزه تملک باغات در مناطق محروم است.
 
مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران ادامه داد: در همین راستا  ۱۱ باغ دیگر تملک شدند که جزء سرمایه‌های طبیعی تهران هستند. همچنین چهار باغ دیگر نیز در دست ساخت و بهره‌برداری است. این بوستان‌ها شامل فاز جدید بوستان ولایت در ۶۰ هکتار، پارک بزرگ بوستان ایرانیان به مساحت ۲۴ هکتار، در منطقه ۲۰ پارک کودک و ۱۲۰۰ هکتار از کمربند سبز تهران است که تا ۱۵ اسفند سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. البته فروردین سال گذشته هزار و 300 هکتار جنگل و در ۱۵ اسفند ۹۸ نیز هزار و 200 هکتار جنگل را افتتاح کردیم که محدوده این جنگل‌ها از جاده تلو آغاز می‌شود.
 
مدیرعامل سازمان بوستان‌های شهرداری در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای آتش‌سوزی‌های اخیر در پایتخت، گفت: برخلاف تصورات آتش‌سوزی‌ها زیاد نشده چرا که هر ساله شاهد آتش‌سوزی در بوستان‌ها و پارک‌ها هستیم و هر ساله با افزایش دما این موارد را شاهد هستیم. البته تاکنون اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از این وقایع را انجام نداده‌ایم، اما از ۲۵ اسفند ۹۸ دستورالعمل اقدامات لازم در این زمینه را به بوستان‌ها ابلاغ کردیم. برای مثال در بوستان ولایت در رینگ وسط، از فروردین‌ماه اقدامات لازم را انجام داده بودیم. اما معمولاً وجود زباله‌ها به‌ویژه زباله‌های پلاستیکی و شیشه‌ای می‌تواند موجب آتش‌سوزی شوند.

مختاری اظهار کرد: بارندگی‌های سال 97 و 98 باعث افزایش رشد علف‌ها شد و درنتیجه با گرمای اخیر دچار حریق شدند و همین موارد در وقوع آتش‌سوزی مؤثر بود. با حضور رئیس جمهور در سال‌های اخیر چندین هکتار جنگل‌زایی انجام دادیم؛ برای مثال در اسفند سال 98 حدود هزار و 200 هکتار جنگل افتتاح شد.

مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، نیز در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه در مباحث پیشگیرانه، از ابتدای امسال تمام ساختمان‌های شهر موظف به رعایت ضوابط ایمنی شدند و از ۳۳ هزار ساختمان نیز بازدید و از ایمنی آنها اطمینان حاصل کردیم، به وقوع آتش‌سوزی‌ها در تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع اتفاق عجیبی نیست و هر ساله از حوالی خردادماه آغاز و تا مردادماه رخ می‌دهد. البته طی دو سال گذشته روند بارش‌های تهران دچار تغییراتی شده است که تأثیراتی را بر ایجاد آتش‌سوزی‌ها داشت.

وی با اشاره به اینکه در زمینه آتش‌سوزی‌ها همکاری‌های لازم در این زمینه شکل گرفت و از سوی دیگر شیوع کرونا و کاهش حضور افراد در طبیعت موجب بهبود وضعیت آنها شد، افزود: کاهش فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و هجوم مردم به فضاهای سبز و بی‌احتیاطی‌ها تا حدودی منجر به ایجاد آتش‌سوزی‌ها شد. امسال در زمان اوج آتش‌سوزی‌ها نسبت به دو سال گذشته کمی تغییر کرده‌ایم و توجه بیش از پیش رسانه‌ها به آتش‌سوزی‌های پایتخت ناشی از ایجاد حریق در جنگل‌های زاگرس و در ادامه آن توجه به آتش سوزی‌های پایتخت بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران ادامه داد: در این حریق‌ها نیز بیشتر آسیب‌ها متوجه گیاهان خودرو بود و کمتر به درخت‌ها آسیب رسید. در تهران نیز شدت حریق‌ها کم‌ یا با شدت کم‌تری است اما در محدوده‌های اطراف تهران شدت آتش‌سوزی‌ها ممکن است بیشتر باشد. البته تا به امروز هیچکدام از حریق‌ها برای ما چالش عملیاتی ایجاد نکرده و تمامی تجهیزات و امکانات لازم برای اطفای حریق را در دسترس داریم.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون دو هزار و 500 مورد آتش‌سوزی کلی و جزئی در منابع طبیعی تهران و پارک‌های جنگلی رخ داد که منجر به عملیات اطفایی شده است. از این تعداد ۱۵۰ مورد در پارک‌های جنگلی و گسترده‌تر بوده است. علت ۹۰ درصد از این حریق‌ها نیز بی‌احتیاطی است. مواردی که درباره عمدی بودن گفته می‌شود نیز مربوط به فرایند کشاورزی است که هرساله با آموزش‌های ارائه شده در حال کاهش است. همچنین ممکن است مربوط به تفریحات برخی از هموطنان باشد. خوشبختانه در زمینه آتش‌سوزی‌ها همکاری خوبی در شهرداری رخ داده اما به همکاری هموطنان نیز نیاز داریم.

اصغر عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران، نیز در  بخش دیگری از این نشست گفت: در اسفند ۹۸، وقوع بارش‌های فراوان و بدون سابقه در تهران را شاهد بودیم، ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز بارشی بدون سابقه نسبت به ۳۲ سال گذشته ایجاد شد که طی ۱۸ دقیقه رخ داد و ۲۶ میلیمتر بارش داشتیم و این حجم از بارش‌ها موجب افزایش رشد علوفه در بوستان‌ها و فضاهای سبز شد. رشد این میزان از علوفه‌ها نیز در ایجاد حریق ‌های اخیر بسیار مؤثر بود. برخی از آتش‌سوزی‌ها ناشی از بی احتیاطی‌هاست اما خوشبختانه شهروندان همکاری بسیار خوبی در این زمینه دارند و به ما نیز موارد حریق را اطلاع می‌دهند.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران، با اشاره به اقدامات لازم برای پیشگیری از آتش‌سوزی در بوستان‌ها بیان کرد: از شهروندان می‌خواهیم در این راستا از روشن کردن آتش در فضاهای سبز، انداختن سیگار نیمه روشن، زباله‌ها و بطری‌های پلاستیکی، رهاسازی مواد اشتعال‌زا در طبیعت پرهیز کنند. به علاوه تقاضا داریم در صورت مشاهده افرادی که با انجام اقداماتی منجر به ایجاد حریق می‌شوند، تذکرات لازم را بدهند. با توجه به رشد علف‌ها و نقش آن در آتش‌سوزی، موضوع علف‌زنی در بوستان‌ها در حال انجام است و تذکرات لازم در این زمینه را به مناطق داده‌ایم.

 

انتهای پیام
captcha