کیت تشخیص کووید 19 و آنفولانزا در اراک رونمایی شد
کد خبر: 3905544
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
برای اولین بار در کشور؛

کیت تشخیص کووید 19 و آنفولانزا در اراک رونمایی شد

استاندار مرکزی از طراحی و ساخت کیت تشخیص همزمان کووید۱۹، آنفلوآنزا تیپ A و آنفلوآنزا تیپ B به دست متخصصان استان مرکزی برای اولین بار در کشور خبرداد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی امروز، 29 خرداد در مراسم رونمایی از کیت تشخیص همزمان ویروس کووید۱۹، آنفولانزا تیپ A و تیپ B در اراک، گفت: برای اولین بار در کشور این کیت آزمایشگاهی در استان مرکزی و در کلینیک امام رضا(ع) اراک ساخته شد. این خدمت ارزنده با همکاری کارخانه‌های کشور به تولید انبوه می‌رسد و نیاز داخلی تأمین خواهد شد.

وی تلاش شبانه‌روزی در استان را زمینه مبارزه موفقیت‌آمیز با شیوه کرونا در استان دانست و تصریح کرد: متأسفانه با بی‌احتیاطی‌های انجام شده در روزهای اخیر وضعیت نامناسبی در استان به وجود آمده است.

آقازاده افزود: با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به وضعیت شکنندگی نزدیک شده‌ایم اصناف، تولیدکنندگان، مردم و سازمان‌ها نیاز است مسائل بهداشتی را رعایت کنند در غیر این صورت وارد مرحله‌ای می‌شویم که می‌تواند برای استان و مردم تهدید جدی تلقی شود.

آقازاده بابیان اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث تهدید جدی است، تأکید کرد: در صورتی که شرایط بحرانی شود صرف نظر از تصمیم‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت‌های قابل توجهی را اعمال خواهم کرد.

وی عنوان کرد: اعمال محدودیت قطعا برای مردم و مشاغل مشکلاتی را ایجاد می‌کند، برای جلوگیری از این مسائل همه افراد باید همکاری داشته باشند در غیر این صورت با اولویت قرار دادن سلامت جامعه محدودیت‌ها اعمال می‌شود.

سیدمحمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: کادر درمان استان در کنار انجام وظایف و رسیدگی به وضعیت ناشی از شیوع کووید۱۹  کار تحقیق را نیز پیگیری کردند که حاصل گوشه‌ای از این تلاش‌ها ساخت کیت تشخیص است.

جمالیان بیان کرد: ۵۴ طرح پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی استان مصوب شد که یکی از این پروژه‌ها کیت تشخیص همزمان ویروس کووید۱۹، آنفولانزا تیپ A و تیپ B است که امروز رونمایی شد.

وی با اشا ه به اینکه در فصل پاییز و زمستان با فعال شدن ویروس آنفلوآنزا با سه نمونه ویروس مواجه خواهیم‌ بود، عنوان کرد: باوجود این کیت تشخیص، زمان و هزینه به میزان یک سوم کاهش و با یک دستگاه سه بیماری تشخیص داده خواهد شد که این فرایند به تشخیص دقیق و سریع بیماری کمک می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: این دستاورد افتخاری برای استان مرکزی در بخش بهداشت و درمان است و در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بهزاد خوانساری‌نژاد، مجری طرح و دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: حدود سه ماه قبل در معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک این طرح مصوب شد و طراحی این کیت تقریبا سه ماه به طول انجامید. تشخیص بیماری آنفلوآنزا و کووید۱۹ باتوجه به شباهت‌هایی که وجود دارد بسیار دشوار است که به وسیله این کیت امکان‌پذیر خواهد بود.

مسئول فنی آزمایشگاه تخصصی ویروس‌شناسی امام رضا(ع) اراک عنوان کرد: با کیت ساخته شده با توجه به تشخیص سه بیماری با یک دستگاه در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

انتهای پیام
captcha