تخصیص اعتبار به مؤسسات قرآنی؛ در انتظار ارائه طرح و گزارش عملکرد
کد خبر: 3910284
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
قربانی خبر داد:

تخصیص اعتبار به مؤسسات قرآنی؛ در انتظار ارائه طرح و گزارش عملکرد

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه شش میلیارد تومان از بودجه قرآنی سال 98 به بخش مردمی اختصاص یافته و در اختیار دو اتحادیه کشوری قرار گرفته است، اظهار کرد: سه میلیارد تومان به محض وصول گزارش‌ عملکرد مؤسسات، از طریق اتحادیه‌های استانی در قالب وام بلاعوض یک میلیون تومانی پرداخت می‌شود و مابقی در ازای بررسی طرح‌های در حال اجرای مؤسسات تخصیص خواهد یافت.

رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره وضعیت هزینه شش میلیارد تومان سهم مؤسسات قرآنی از بودجه تخصیص‌یافته تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال 98 گفت: از 100 میلیارد تومان بودجه قرآنی مصوب صرفاً 13 میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

وی افزود: پیش‌تر مصوب شد که 50 درصد بودجه امور قرآنی به بخش مردمی تخصیص یابد، اما به دلایل متعدد این اتفاق نیفتاد و اکثر آن به بخش دولتی تخصیص می‌یافت. اگرچه گاه به این موضوع اذعان داشتند که بخش مردمی را در این بودجه سهیم می‌کنند، اما با توجه به شیوع کرونا و ضرر و زیان‌های حاصل از آن، خیلی از مؤسسات مردمی نیاز مبرمی به کمک نقدی دارند.

قربانی با اشاره به اینکه این شش میلیارد تومان اعتبار از کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی به طور کامل دریافت شده است، اظهار کرد: به دلیل عدم تشکیل اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی کشور، این رقم فعلاً با هماهنگی هر دو اتحادیه و با برنامه‌ریزی ویژه‌ای در دو مرحله به مبلغ سه میلیارد به هر مؤسسه، آن هم از طریق اتحادیه‌های مدغم قرآنی استان‌ها، تخصیص می‌یابد.


بیشتر بخوانید:


مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور بیان کرد: در همین راستا، کمیته‌ای 16 نفره‌ای (متشکل از هشت عضو اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و هشت عضو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت) تشکیل و مقرر شد که 50 درصد از شش میلیارد تومان به مؤسسات قرآنی‌ای که فرم خاص ارائه گزارش را تکمیل و ارسال کنند پرداخت شود و در قالب یک میلیون تومان وام بلاعوض به آنها تعلق گیرد. پیش‌بینی ما دریافت گزارش از حدود سه هزار مؤسسه است. کمیته مشترک در استان‌ها(متشکل از مدیرعامل اتحادیه‌های استانی و نماینده اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در استان) به منظور بررسی گزارشهای مؤسسات تشکیل شده و تاکنون از حدود هفت استان به تعداد حدود 600 مؤسسه گزارش دریافت شده است که با این روند تا پایان تیرماه اعتبارات از طریق اتحادیه‌های استانی به حساب مؤسسات واریز می‌شود.

وی گفت: درباره نحوه تخصیص سه میلیارد دوم، تصمیم کمیته 16 نفره این است که براساس طرح‌های ویژه استانی و ملی مؤسسات تخصیص پیدا کند. اتحادیه‌های مدغم استانی در حال جمع‌آوری‌ طرح‌ها هستند و به محض اینکه طرح‌ها واصل شود، در کمیته 16 نفره بررسی می‌شود و اگر بعد از انتخابات اتحادیه مدغم کشوری، سوم مردادماه، طرح‌ها دریافت شود، هیئت مدیره جدید اتحادیه مدغم کشوری آنها را بررسی خواهد کرد و سپس اعتبار مربوطه از طریق اتحادیه‌های مدغم قرآنی استان‌ها به حساب مؤسسات واریز خواهد شد.

قربانی در خصوص اینکه اگر معیار تخصیص اعتبار دوم ارائه طرح باشد، ممکن است محدود به مؤسساتی شود که همیشه این اعتبارات را دریافت می‌کنند، اظهار کرد: یکی از معیارهای انتخاب طرح‌ها، ملی بودن آن است، اما معیارهای دیگر شامل تأثیرگذاری طرح در مؤسسات و استان، ابتکار در طرح، کارایی و ایجاد تحول خاص قرآنی و رساندن نفع آن به عموم مؤسسات نیز مد نظر است.

وی درباره اینکه با توجه به افزایش اجاره‌بها، تدبیری اندیشیده شده است؟ گفت: یکی از ایرادات شورای توسعه فرهنگ قرآنی این است که بخش عظیمی از اعضای شورای توسعه را دستگاه‌های دولتی تشکیل داده‌اند. لذا دردهای مردم را درک نمی‌کنند. شورای توسعه فرهنگ قرآنی مسئول اصلی این جریان است که باید در شرایط بحرانی مؤسسات، فارغ از برنامه‌ریزی‌هایی که دارد، تشکیل جلسه دهد و تصمیم‌گیری کند.


بیشتر بخوانید:


مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور اضافه کرد: درخواست می‌کنیم که در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جلسه مجمع مشورتی شورا به طور ویژه به بخش مردمی توجه شود. البته در قالب کارگروهی چندین جلسه‌ تشکیل دادند و مواردی پیشنهاد شد اما از اردیبهشت‌ سال جاری تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است.

15 تا 20 درصد مؤسسات تعطیل شده‌ یا در آستانه تعطیلی‌اند

وی با تأکید بر اینکه با پیگیری‌هایی که داشته‌ایم، حدود 15 تا 20 درصد مؤسسات یا تعطیل شده‌اند یا در آستانه تعطیلی هستند، ادامه داد: مسئولان امور قرآنی موظفند که از فعالیت‌ها پشتیبانی کنند. بودجه بخش مردمی کافی نیست، به طور مثال اگر در شرایط فعلی از سه میلیارد تومان اعتبار به سه هزار مؤسسه یک میلیون تومان داده شود، کدام مشکل را با این مبلغ رفع کنند؟ افزایش اجاره‌بها، بیمه، انشعابات و ... .

قربانی در پایان تأکید کرد: خیلی از مسئولان امور قرآنی دغدغه‌ای برای بخش مردمی ندارند. باید به صورت ویژه و در قالب جلسات فوق‌العاده به مشکلاتی که در حال حاضر مؤسسات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند رسیدگی شود. البته این موضوع را از جوانب مختلف پس از انتخاب هیئت مدیره جدید اتحادیه مدغم کشوری مطالبه‌ خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha