کودکانی که امید زندگی می‌شوند / ثواب بسیار در انتظار خانواده‌ها
کد خبر: 3911194
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹

کودکانی که امید زندگی می‌شوند / ثواب بسیار در انتظار خانواده‌ها

خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که متأسفانه بسیاری از کودکان ناخواسته از داشتن چنین نهاد و کانون گرمی محروم و در انتظار شانه‌ای پر مهر مانده‌اند.

دغدغه خانواده‌ها برای پذیرش فرزند خوانده/ ثواب بی‌حد برای خانواده‌ها با پذیرش فرزندخوانده

داشتن فرزند دیر یا زود یکی از آرزوهای اصلی هر زوج به شمار میرود، در این بین برخی افراد موفق به فرزندآوری نشده و امید اصلی آنها برای داشتن کودک به «فرزندخواندگی» ختم میشود.

خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است که متأسفانه بسیاری از کودکان ناخواسته از داشتن چنین نهاد و کانون پرمهری محروم ماندهاند، کودکانی که در انتظار شانهای پر مهر که به آن تکیه دهند ماندهاند.

ایکنا خراسان شمالی، برای آشنایی بیشتر با مسائل «فرزندخواندگی» گفتوگویی با حجتالاسلام علی خادمی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان، سمیه شکاری، کارشناس مسئول شبه خانواده بهزیستی خراسان شمالی و مادری که کودکی را به فرزندخواندگی قبول کرده داشته است که در ادامه میخوانید:

یک مادر که دارای فرزندخوانده است، در گفت‌وگو با ایکنا خراسان شمالی، بیان کرد: چهارسال در انتظار پذیرش فرزند بودیم و در خواست ما نیز نوزاد پسر بود، اما با پیگیری‌های بسیاری که انجام شد و مدت زمان طولانی که گذشت، کودکی در بهزیستی با شرایط ما وجود نداشت. پس از انتظار طولانی مدت تصمیم گرفتیم که اگر در سن بالاتر نیز بچه‌ای وجود داشت آن را به فرزندخواندگی بپذیریم و پس از چهار سال انتظار دختری حدوداً پنج ساله را به فرزندخواندگی پذیرفتیم.

وی با تأکید بر اینکه دغدغه برقراری ارتباط مناسب با پذیرش بچه‌ای بیش از سه سال را داشتیم، اظهار کرد: پس از اینکه کارهای پذیرش انجام شد و دخترمان را به خانه آوردیم، دلتنگی‌های خاصی برای دخترم وجود داشت و این مسئله نیز به دلیل حضور در شرایط محیطی جدید بود، اما با تعامل خوبی که برقرار کردیم، دخترمان نیز خیلی زود با شرایط جدید کنار آمد.

فضیلت بی‌حد برای پذیرش فرزندخوانده

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، در ادامه در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: یکی از نیازهای خانواده ضرورت وجود فرزند است که گرمابخش کانون خانواده است، اما خانواده‌هایی از این نعمت الهی برخوردار نیستند و برای رفع این کمبود راه‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند که یکی از این راه‌ها پذیرش فرزندخوانده است.

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام نیز زیدبن حارثه را به فرزند خواندگی پذیرفته بودند و این مسئله نشان می‌دهد که پذیرش فرزندخوانده از گذشته رواج داشته است.

خادمی با تأکید بر رعایت مسائل شرعی از سوی خانواده‌ها، بیان کرد: خانواده‌هایی که حضانت فرزندی را قبول می‌کنند باید اصل محرمیت را مورد توجه قرار دهند و مقدمات این امر را در نظر داشته باشند. در اسلام سه راه برای محرم شدن وجود دارد که نسب، رضاع و سبب راه‌های محرمیت هستند و افرادی که فرزندخوانده قبول می‌کنند از راه دوم فرزند خود را به خانواده محرم می‌کنند.

وی با اشاره به ثواب پذیرش فرزندخوانده، تصریح کرد: ثواب و فضائل فرزندخواندگی قابل احصاء نیست و ثواب بی‌حدی از سوی خداوند شامل حال خانواده‌ها می‌شود.

خادمی با بیان وظایف فرزندخوانده نسبت به افرادی که وی را به فرزدخواندگی پذیرفتند، تأکید کرد: افرادی که فرزندی را بزرگ می‌کنند و تعلیم می‌دهند حق پدر یا مادری بر گردن آن دارند و از همین جهت فرزندخوانده نیز باید آداب احترام به بزرگتر را رعایت کند و حق فرزندی را ادا کند.

خادمی با تأکید براینکه حضانت فرزندخوانده در فقه امامیه نیز اتفاق‌نظر شده است، ادامه داد: تربیت و رسیدگی به بچه‌ای که یا والدین خود را ازدست داده‌اند و یا دارای والدین بدسرپرست هستند به طور قطع ثواب بسیاری دارد و برکت این کار به زندگی افراد روح تازه‌ای می‌دهد. بین پدرخوانده و فرزندخوانده نوعی قرارداد منعقد می‌شود، اما فرزندخوانده ارثی را نمی‌تواند داشته باشد و ارث بردن فرزندخوانده از اموال خانواده‌ای که او را پذیرفته بودند، به وصیت خانواده باز می‌گردد در غیر این صورت از اموال خانواده ارثی ندارد.

187 خانواده در انتظار پذیرش فرزند

سمیه شکاری، کارشناس مسئول شبه خانواده بهزیستی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه 187 خانواده در استان در انتظار پذیرش فرزند هستند، تصریح کرد: در سال جاری 11 مورد واگذاری وجود داشته است و از این تعداد یک مورد بالای سه سال سن داشته و موارد دیگر نوزاد بوده‌اند. در سال جاری حدود 15 مورد درخواست جدید داشتیم، اما بسیاری از این فرزندان که در بهزیستی هستند، قابلیت واگذاری ندارند و یکی از مشکلات اساسی ما همین مسئله است.

شکاری بیان کرد: بیشترین درخواست خانواده‌ها برای پذیرش این فرزندان در سن کمتر از سه سال است و از همین جهت با کمبود فرزدان که قابلیت واگذاری دارند مواجه هستیم. یکی از نگرانی خانواده‌ها برای پذیرش فرزندان بیش از سه سال، تربیت این فرزندان  و برقراری ارتباط مناسب بین والدین و فرزندان است و خانواده‌ها نیز می‌خواهند این فرزندان از دوران نوزادی در اختیار خودشان باشند تا از نظر تربیتی و آموزشی با مشکل مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه مشاوره‌های فرزندپذیری برای خانواده‌ها و کودکان برگزار می‌شود، اظهار کرد: پس از شیوع کرونا تعداد خانواده‌هایی که متقاضی فرزند هستند، افزایش داشته است و در حال حاضر 187 خانواده پشت نوبت هستند. کودکانی که حکم سلب حضانت آنان صادر شده باشد را واگذار می‌کنیم و تأکید نیز بر این است که مواردی که شرایط واگذاری دارند در مراکز بهزیستی نمانند و به آغوش گرم خانواده‌ها بازگردند. در سال‌های گذشته واگذاری بچه‌هایی که بیش از سه سال سن داشتند اتفاق افتاده و با مدیریت درستی که خانواده‌ها داشتند، شاهد پیشرفت این فرزندان در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم.

شکاری در پایان تأکید کرد: از فروردین ماه سال جاری درخواست‌ خانواده‌ها بررسی شده و واگذاری بچه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شده است.

انتهای پیام
captcha