ضرورت برقراری ارتباط ائمه جمعه با دانش‌آموزان
کد خبر: 3912011
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹

ضرورت برقراری ارتباط ائمه جمعه با دانش‌آموزان

امام جمعه محلات گفت: ارتباط با دانش آموزان از سوی ائمه جمعه و تشکیل گروه یاوران جمعه از میان آنان به رونق و توسعه نماز جمعه کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام مهدی ربانی، امام جمعه محلات در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن گرامیداشت 5 مرداد سالگرد برگزاری اولین نماز جمعه در نظام جمهوری اسلامی، اظهار کرد: اهمیت نماز جمعه را حداقل می‌توان در سه نگاه آیات و روایات، رها کردن امور دنیوی و تلاش برای حضور در اجتماع مؤمنان بررسی کرد.

وی بیان روایات متعدد با مضامین تشویق به حضور در نمازجمعه و تهدید در ترک آن را نشان از اهمیت این فریضه الهی دانست و گفت: به جز اقامه نماز جمعه، نماز عید فطر و قربان هیچکدام از فریضه‌ها در اسلام بطور الزامی مشتمل بر خطابه نیست. گرچه پیامبراکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) در فریضه حج از فرصت اجتماع مسلمانان برای ایراد سخن بهره می‌بردند، ولی خطابه جزء واجبات، ارکان حج و هیچ واجب دیگری نیست ولی در نماز جمعه ایراد خطبه از واجبات است.

وی معرفت و معنویت در جامعه، ایجاد وحدت و همدلی بین نیروهای انقلاب، ارتقای مشارکت سیاسی مردم، خنثی کردن نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان خارجی و منافقین داخلی، مشارکت مردم در رفع مشکلات اجتماعی و ایجاد رابطه تعاملی بین مردم و دولت را از جمله دستاوردهای نماز جمعه بیان کرد.

حجت‌الاسلام ربانی نماز جمعه را پایگاه مهم اسلام و حکومت اسلامی برشمرد و اظهار کرد: در اهمیت این سنت الهی علاوه بر آیات و روایات  آثار و برکات بسیاری را در نظام تجربه کردیم نقشی که این پایگاه در بصیرت افزایی مردم و خنثی سازی توطئه‌های دشمنان نظام داشته بی‌بدیل است .

وی برلزوم هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن نماز جمعه تأکید کرد و افزود: اضافه کرد: عظمت این مراسم، دشمنان اسلام و انقلاب را دچار یأس، ناامیدی و ضعف می‌کند، برگزاری بهتر این مراسم نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها خصوصا  نهادهای فرهنگی است. همچنین لازم است جهت حضور حداکثری مردم به ویژه جوانان در کنار نماز جمعه می‌توان از خدمات متنوع میز خدمت، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، مهدکودک بهره برد.

حجت‌الاسلام ربانی با اشاره به لزوم مردمی بودن و ساده زیستی امام جمعه، گفت: یکی از مواردی که می‌تواند مردم را به حضور در نمازجمعه متوجه سازد رفتار، برخورد و مردمی بودن خطیب جمعه است. پیگیری مطالبات و توجه به مشکلات معیشتی، اجتماعی و فرهنگی مردم از شاخصه‌های خطیب جمعه است.

وی فراهم کردن زمینه حضور جوانان در نماز جمعه را متذکر شد و افزود: مشارکت جوانان در اجرای مراسم و واگذاری مسئولیت‌های ستاد نماز جمعه حتی الامکان به آنان می‌تواند مشوق حضورشان باشد. ارتباط با دانش آموزان از سوی ائمه جمعه و تشکیل گروه یاوران جمعه از میان آنان به گردهمایی جامعه هدف در این مراسم معنوی کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام ربانی با استناد به فرمایش رهبری که نماز جمعه را قلب فرهنگی شهر بیان فرمودند، اظهار کرد: بیان سخنان معرفتی، عبادی و سیاسی در خطبه‌ها به تعالی فرهنگ مخاطبان منتج می‌شود. البته توسعه فرهنگ فقط منحصر به خطبه‌ها نیست و حضور در این پایگاه فرهنگی که متولی آن امام جمعه است می‌تواند در تعالی فرهنگی شهر بسیار مفید باشد. مجموعه توصیه‌های معنوی، اجتماعی و سیاسی می‌تواند باید ها و نبایدها و هنجارهای فرهنگی را در جامعه نهادیه کند.

وی با اشاره به اینکه همه متولیان امور فرهنگی همیاری مستمر داشته باشند، اضافه کرد: از آنجایی که نماز جمعه دارای آثار و برکات فراوانی است، بی‌اعتنایی به آن از دو بعد فردی واجتماعی قابل بررسی است؛ در بُعد فردی روایات بسیار وارد است، اما در بعد اجتماعی می‌تواند پیامدی همچون ضعیف شدن این پایگاه فرهنگی را در بر داشته باشد.

انتهای پیام
captcha