از تحولات در مدیریت حوزه تا اظهارنظرات درباره مجالس عزاداری محرم
کد خبر: 3912190
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
سرخط علم/

از تحولات در مدیریت حوزه تا اظهارنظرات درباره مجالس عزاداری محرم

در هفته‌ای که گذشت، بحث درباره برگزاری حج و مجالس عزاداری امام حسین(ع) در ایام محرم با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا و شنیده‌ها درباره ساختار جدید مدیریتی حوزه علمیه از جمله مباحث مورد توجه در حوزه علمیه بود. خبرگزاری ایکنا در هفته گذشته تلاش کرد تا در اخبار و گفت‌وگوهای خود این دو مسئله را بیشتر پیگیری کند.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت، شاهد برگزاری نشست‌های علمی، جلسات درس تفسیر و خبرهایی درباره تغییر مدیریتی حوزه و رویدادهای دیگری در حوزه علمیه بودیم. در ادامه مروری بر مهم‌ترین این رویدادها از دریچه اخبار ایکنا داریم؛

تغییرات مدیریتی در حوزه

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان موحد، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه در گفت‌و‌گو با ایکنا، ضمن تأیید ایجاد تغییراتی در تیم جدید مدیران حوزه، گفت: در دوره دوم مدیریت آیت‌الله اعرافی بر حوزه علمیه، مانند هر دوران مدیریتی، تغییراتی به صورت طبیعی انجام می‌شود.

وی افزود: شورای عالی حوزه‌های علمیه در ایام آینده تشکیل جلسه می‌دهند تا پیشنهادات ارائه شده از سوی آیت‌‌الله اعرافی در خصوص معاونان و مدیران جدید را بررسی کنند و در صورتی که اکثریت اعضاء موافق تغییرات پیشنهادی باشند، جایگزینی افراد انجام می‌شود.

ابقای حجت‌الاسلام رستم‌نژاد در معاونت آموزش حوزه

در جلسه شورای عالی حوزه در شامگاه یکشنبه، ۲۹ تیرماه، مقرر شد تا حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، در سمت خود در این معاونت ابقاء شود.

برخی منابع غیررسمی از ابقای حجج اسلام والمسلمین میرمعزی و ملکی به عنوان معاونان پژوهش و تهذیب حوزه و استعفای حجت‌الاسلام نبوی از سمت معاون فرهنگی و تبلیغ حوزه خبر داده‌اند. همچنین شنیده‌ها حاکی است میرطالبی، جایگزین ملکدار در معاونت امور طلاب خواهد شد و محمودی هم جایگزین حسین‌نژاد، معاون اداری و مالی می‌شود. البته این اخبار صرفاً در قالب شنیده‌هاست و تا زمان تصویب در مجمع به هیچ عنوان تأیید رسمی نمی‌شود.

گفت‌وگوی ایکنا با معاونان پژوهش و تهذیب

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد در گفت‌وگو با ایکنا به تبیین الزامات و بایسته‌های تحول در حوزه پرداخت و بیان کرد: معاونت آموزش حوزه و مجموعه کلی مدیریت حوزه در دوره‌های گذشته برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دادند که شامل اصلاح برنامه‌های آموزشی و تدوین کتب و ایجاد رشته‌های تخصصی بود. در دوره اخیر یعنی در این چهار سال، علاوه بر برنامه‌­های جدید، در بخش‌­های سابق نیز تلاش شد، شتاب بیشتری صورت گیرد. از جمله این فعالیت‌ها، توسعه برنامه آموزشی جدید از حیث اجرایی بود و مدارس بیشتری برای اجرای این برنامه استقبال کردند.

وی افزود: در این برنامه ویژگی‌ها و مزایایی وجود دارد که از جمله آن­ها می‌توان به کوتاه شدن زمان تحصیل، تدوین، اصلاح و تنقیح متون کتاب­‌های آموزشی و برخی اصلاحات در فرایند‌های اجرایی و اختیارات مدارس اشاره کرد. در این برنامه طول مدت تحصیل برای دارندگان مدارک دیپلم به بالا، از ۶ سال به ۵ سال کاهش یافته و حجم و زمان دروس هم متناسب‌­تر شده است.

معاون آموزش حوزه با اشاره به تدوین درخت‌واره دانشی به مثابه نقشه راه علمی حوزه­‌ها برای پاسخگویی به نیازهای جامعه، نظام و امور بین‌الملل، اظهار کرد: اگرچه در برخی موارد وارد فاز عملیاتی شده‌ایم، ولی اهداف، سرفصل­‌ها و زیرساخت‌های این رشته‌ها باید فراهم شود تا به مرحله نظریه‌پردازی عملیاتی برسیم. کارهای جزیره‌ای به شکل نظام­‌مند و فرماندهی‌شده از سوی یک اتاق فکر، به تدریج در حال رخ دادن است.

حوزه با وجود خشکسالی مالی پیشرفت‌های خوبی دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه علمیه، نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به دستاوردهای حوزه علمیه به ویژه در چهار سال گذشته، گفت: یکی از فعالیتهای موفقی که در دوره اخیر مدیریت حوزه صورت گرفت، بحث طرح‌های بلندمدت و قانونمند شدن اسناد بالادستی بود. اسناد بالادستی اندکی در حوزه وجود داشت، ولی در این دوره این اسناد با دقت زیادی تدوین شد و هر مدیری برنامه پنج‌ساله روشن و طرح‌های بلندمدت را در اختیار دارد. همچنین در مورد کارکردهای روحانیت، طرح‌هایی با جزئیات تبیین شده است؛ ضمن اینکه درختواره رشته‌ها به عنوان یک کار ریشه‌ای و اساسی، طراحی و معرفی شده و نتایج آن در ۱۰ سال آینده شکوفا خواهد شد.

معاون تهذیب حوزه علمیه اظهار کرد: در حوزه قم چند مرکز تفسیر قرآن وجود داشت که یک رشته را تا سطح چهار می‌گذراندند ولی الان ده‌ها رشته و گرایش طراحی شده و هر مرکزی می‌تواند چند رشته را با گرایش‌های متفاوت برعهده بگیرد. در این مراکز، طلابی تربیت می‌شوند که در زمینه‌های مختلف مانند اقتصاد در قرآن، فقه و اخلاق و اعتقادات در قرآن، تفسیر موضوعی اعتقادی و اخلاقی و تربیتی متخصص می‌شوند. دو تا سه سال برای تدوین درختواره دانشی زمان صرف شده و این درختواره محصول هم‌اندیشی استادان مختلف حوزه در رشته‌های گوناگون است.

کرونا در ایام محرم

نظر آیت‌الله وحید درباره مجالس عزاداری محرم در ایام کرونایی

آیت‌الله وحید خراسانی در پاسخ به این پرسش که وظیفه ما در ایام محرم الحرام نسبت به اقامه عزاء حضرت سیدالشهداء(ع) و سایر مناسبات أهل بیت(ع) با وجود این بیماری (کرونا) چیست؟، بیان کردند: شعائر اهل بیت(ع) و خصوصاً اقامه‌ عزای حضرت سیدالشهداء(ع) نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه می‌کنند.

احکام شرعی کرونا در سیمای ملی بیان شود

جلسه درس خارج فقه آیت‌الله هادی عباسی خراسانی با عنوان «مسائل کرونا در فقه اسلامی» ‌شنبه، ۲۸ تیرماه در فضای مجازی منتشر شد. وی در این جلسه اظهار کرد: در مسائل کرونا به یک بحث بسیار با اهمیت رسیدیم ‌که تزاحم در احکام و در حقوق است. وقتی ما موضوع را بشناسیم، می‌توانیم به راحتی حکم را تشخیص بدهیم؛ چون موضوعات متغیرند، اما احکام الهی تغیر ندارند. بحث این بود در این ایامی که دکترها توصیه به مراقبت می‌کنند، آیا تکلیف ما این است که هیئات، ادارات و کسب‌ و کارها را تعطیل بکنیم یا خیر.

این استاد حوزه علمیه افزود: ما بحث حج را مطرح کردیم و گفتیم حج، تعطیل‌بردار نیست. بحث اربعین را مطرح کردیم و گفتیم در تعارض و تزاحم و تنافی مراقبت‌های ویژه با بحث تعظیم شعائر، وجوب نمی‌تواند با استحباب تعارض داشته باشد و وجوب مراقبت‌های ویژه بر تعظیم شعائر مقدم است؛ ولی در بحث حفظ شعائر، حفظ شعائر مرحله بالاتری است. مال برای حفظ جان است و جان برای حفظ جانان و اسلام است و حفظ اسلام بر همه چیز اولویت دارد. ما امثال اربعین، حج و حتی زیارت عتبات و امام رضا(ع) را در قسمت اصل حفظ دین واجب می‌دانیم و دولت و ملت باید برای دائر بودن آن تلاش کنند.

چالش‌های دین‌ورزی در ایام کرونا

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی با بیان اینکه در شرایط کنونی صور دین‌ورزی دچار چالش‌هایی شده است، گفت: برای نمونه اگر کسی درکش از مفهوم زیارت فقط حضور در حرم‌های ائمه(ع) بوده، اکنون با چالش مواجه شده، اما نکته مهم این است که حقیقت و جوهره اصلی دین هرگز به چالش کشیده نشده است. از طرفی باید این مسئله را نیز مدنظر داشت که توجه بیش از حد به مناسک اجتماعی موجب نشود که انسان عبادتش را به عادت اجتماعی تنزل دهد.

وی تأکید کرد: بیشترین تأثیر منفی کرونا بر دین‌ورزی‌های عرفی و اجتماعی بوده است. انسان‌های دین‌مدار و شریعت‌مند که به طور فزاینده‌ای حال و روز معنوی خود را در اختلاط و ارتباط جمعی شارژ می‌کردند و عادت به خلوت‌های بنیادین و عمیق معنوی نداشتند، در شرایط پساکرونایی با بحرانی واقعی مواجه شدند. کسی که زیارت ضریح امام رضا(ع) از نزدیک و به طور فیزیکی مهم‌ترین سبک زیارتی او بوده و تجربه زیست روحی و معنوی و فرامکانی با امام رضا(ع) در زندگی و سبک حیات او جاری نبوده، در شرایط خاصی که به هر دلیل درب عتبات بسته شود، او با چالش دین‌ورزانه‌ای در تجربه دینی خود مواجه می‌شود. این البته چالش بر سر راه دین نیست، بلکه معضلی در مسیر و فرایند دین‌ورزی است، اما این دین‌ورزی می‌تواند به تعداد شرایط انفسی و آفاقی مردم متنوع و متکثر باشد. عالمان دینی می‌توانند و باید در این امر و تصحیح مفاهیم عرفی و اجتماعی مردم نقش‌آفرینی کنند و به آرامش معنوی و روحی آنان کمک کنند.

دروس خارج و نشست‌های علمی

اقوال مختلف در انتساب هدایت و ضلالت به خداوند

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد حوزه و دانشگاه، ۳۱ تیرماه در ادامه مباحث تفسیری خود در فضای مجازی، با اشاره به تعبیر قرآنی «يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا»، گفت: این تعبیر نظیر تعبیر «کذَلِک یضِلُّ اللَّهُ مَنْ یشَاءُ وَیهْدِی مَنْ یشَاءُ» در سوره مدثر است. با این تفاوت که در سوره مدثر، بدون گزارش دادن از شمار افراد، ضلالت و هدایت به مشیت الهی تعلیق شده است، اما در این آیه از شمار ضلالت و هدایت از سوی خداوند سخن به میان آمده است.

وی افزود: خداوند در این آیه چنان که دأب او در سرتاسر قرآن است، از ذکر دقیق شمار گمراهان و هدایت‌یافتگان در پی تمثیل به پشه اجتناب کرده است؛ زیرا افزون بر آنکه با فخامت سخن سازگاری ندارد، عدد و رقم در عصر نزول آیات و تا روز قیامت پیوسته می‌تواند در حال تغییر باشد.

بررسی «شاخصه‌های طلبه انقلابی»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه علمیه، اول مردادماه در نشست «شاخصه‌های طلبه انقلابی» در مدرسه علمیه شهابیه قم گفت: یکی از شرایط طلبه انقلابی آن است که با گذر زمان بر ساعات مطالعه، مباحثه و درس خواندن خود بیفزاید.

وی اضافه کرد: شاخصه دیگر یک طلبه تراز انقلاب، التزام به ولایت فقیه و تبعیت صددرصد از دستورات ولی‌فقیه است؛ هم اعتقاد و هم تبعیت باید وجود داشته باشد؛ ما معتقدیم که ولی اصلی مؤمنان، خداوند است، الله ولی الذین آمنوا ...؛ یعنی جامعه مؤمن، جامعه‌ای است که ولایت الله و زمامداری او را قبول دارد. اگر جامعه‌ای صددرصد به ولایت خدا دل ببندد و تبعیت داشته باشد جامعه، نورانی و خدایی خواهد شد و از ظلمات خارج می‌شود.

خدمت صد هزار دانش‌آموخته حوزه خواهران در نهادهای کشور

معصومه ظهیری، اول مرداد در نشست آنلاین ویدئوکنفرانسی مرکز تربیت مبلغ معلم با نمایندگان استانی و رابطان در حوزه علمیه خواهران در سخنانی اظهار کرد: قرآن کریم بر اساس آیه شریفه «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» بحث تعلیم و تربیت، همچنین اهتمام به این مسئله را بسیار تاکید کرده و در همین راستا حوزه‌های علمیه خواهران نیز جزء اهداف اصلی و اولویت‌های آموزشی و مهارتی خود مسأله تعلیم و تربیت قرار داده است.

وی ادامه داد: با این تفاسیر، مسیر، مسیر تهذیب، تعلیم و تعلم است. تعدادی از دانش‌آموختگان ما که بیش از ۵۰ هزار نفر هستند به علاوه دانش‌آموختگان جامعه الزهرا(س) اگر به این آمار افزوده شوند، ما بیش از صد هزار دانش‌آموخته در سراسر کشور داریم که بعضی از دانش‌آموختگان ما در ارگان‌ها و نهادها از جمله وزارت آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند.

بررسی یک شبهه تاریخی در خصوص ازدواج امام جواد(ع)

آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی، استاد تاریخ اسلام حوزه علمیه، ۳۱ تیرماه در نشست «بررسی یک شبهه تاریخی در خصوص ازدواج امام جواد(ع)»، گفت: در روایت بیان شده است که امام جواد(ع) فرمودند فرزندانتان را به نام من نامگذاری کنید، اما با کنیه ابوالقاسم جمع نکنید؛ در همین رابطه یکی از فتاوای شاذ مرحوم صدوق آن است که طبق ظاهر این حدیث، حکم به حرمت استفاده همزمان از نام «محمد» و کنیه ابوالقاسم داده است.

وی با بیان اینکه یکی از شبهات پیرامون زندگی امام جواد(ع)، بحث ازدواج با ام‌الفضل است، اضافه کرد: البته این شبهه در میان شیعه مطرح نیست که امام رضا یا خود امام جواد(ع) ام‌الفضل را خواستگاری کرده باشند و همه متفق‌اند که مأمون این ازدواج را پیشنهاد کرد.

بدنه اصلی فمنیست‌های ایران مذهبی هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده، ۳۰ تیرماه در ادامه مباحث جریان‌شناسی فمینیسم ایران بعد از انقلاب که در فضای مجازی منتشر شده است، با اشاره به فعالیت برخی از فمینیست‌ها درباره ایران، گفت: «مارگوت بدران» کسی است که فمینیسم اسلامی را در کشورهای مختلف توضیح داده است؛ زیبا میرحسینی، مقیم انگلیس تمرکز بر این بحث دارد؛ نیره توحیدی سابقه چپ غیرمذهبی دارد و در اوایل دهه ۷۰ متنی در این باره نوشته است؛ حامد شهیدیان هم در این زمینه بحث دارد.

وی افزود: در تفسیر فمینیسم اسلامی، گاهی اوقات اضطرابی در گفته‌ها دیده می‌شود و برخی به فمینیست‌های مسلمان، فمینیست اسلامی می‌گویند که درست نیست، زیرا فمینیست مسلمان ممکن است سکولار و دیدگاه لیبرالی داشته باشد. مثلاً محبوبه عباس‌قلی‌زاده در دهه ۷۰ جزء فمینیست‌های اسلامی بود، ولی بعداً فمینیست سکولار شد؛ فمینیسم اسلامی تلفیقی میان دین، ادبیات دینی و فمینیست است، هدفش فمینیستی است، ولی از روش و ادبیات دینی برای اثبات آموزه‌های مدنظر خود بهره می‌برد.

خطبه فدکیه یک راهبرد مدیریتی از حضرت زهرا(س)

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، شامگاه شنبه، ۲۸ تیر، در آیین اختتامیه مسابقه خطبه‌خوانی حضرت زهرا(س) در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در سخنانی اظهار کرد: یکی از اضلاع خطبه حضرت زهرا(س)، تشریح داستان فدک است، زیرا حضرت به تحکیم مبانی فقهی اهل بیت(ع) می‌پردازند و حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) در عین جایگاه و مرتبه‌ای که داشتند مصالح عالم اسلام را در نظر می‌گرفتند و پیشگام وحدت بودند، به طوری که پرچم بزرگ فدک هم معرفت‌افزا و هم آغازگر وحدت و همگرایی در امت اسلام است.

وی افزود: حضرت زهرا(س) اگرچه بین شیعیان مشهور است که ۱۸ سال عمر کردند و عمر ایشان علی‌الظاهر و براساس تقویم اجتماعی اندک است، اما در تقویم معرفتی، فکری، اجتماعی، سیاسی عمر کوتاه حضرت به اندازه قرن‌ها ارزش دارد. اگر عمر به ظاهر کوتاه حضرت از بُعد علمی، معرفتی و اثرگذاری ارزیابی شود، نماد «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ…» است و خطبه حضرت ماندگار، سازنده و هدایت‌گر باقی ماند و تا قیامت اثربخش است.

مصاحبه با حوزویان

ترویج بعد احساسی دین و کاهش خردورزی

حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه مداحان در حد یک دین عاطفی و حکیمان در سطح دین خردمحور با مردم سخن می‌گویند، اظهار کرد: از آنجا که امروزه رسانه‌های رسمی و غیررسمی دینِ احساسی و عاطفی را ترویج می‌کنند، از دین عقل‌گرایانه و دینی که در آن آگاهی، شناخت و معرفت افزون است، کمتر سخن به میان می‌آید. باید بگوییم دین اسیر دست افرادی است که آن را در حد احساسات و عواطف خلاصه کرده‌اند و در نتیجه از دینِ عقلانیت و خردمندی چندان بهره‌ای به جامعه نمی‌رسد.

وی افزود: علت این است که یک مداح جامعه را با احساسات و عواطف پیش می‌برد و این استخفاف است. استخفافی که باعث می‌شود جامعه خفیف شود و در حد احساس و عواطف اداره شود، اما از خردمندی، پختگی، عقلانیت، آگاهی، شناخت و معرفت خبری نباشد و طبیعی است که با این روند پای آن منبر ۱۰ هزار نفر می‌آید و پای این منبر شاید ۱۰ نفر هم نیایند و در حقیقت ما بین امام حسینی(ع) که با اشک و آه معرفی می‌شود، با امام حسینی که با ظلم و تضعیف سنت‌های الهی مبارزه می‌کند و به دنبال احیای دین است، فرقی نمی‌گذاریم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عهده‌دار این مسائل نیز متولیان فرهنگی و رسانه‌های رسمی هستند که باید در پیشگاه ملت و خداوند پاسخگو باشند، گفت: تبلیغ کردن از دینِ عقلانیت و خردمندی و دینی که آگاهی و شناخت حقیقی به جامعه می‌دهد با دینی که بر اساس عواطف و احساسات است تفاوت دارد و دین عقل‌گرا می‌تواند نقش بهتری را ایفا کند. با این روندها، بین امام حسینی که با اشک و آه معرفی می‌شود با امامی که با عقلانیت، خردمندی و آگاهی مطرح می‌شود نمی‌توانیم فرق بگذاریم و این دو را از هم تشخیص دهیم. در نهایت باید گفت که امروز دین، اسیر دست مداحی‌هایی است که از خردمندی و عقلانیت برخوردار نیستند.

نظام‌سازی قرآنی با شبکه تحقیقاتی و پژوهش‌های گروهی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به مفهوم نظام‌سازی قرآنی، تصریح کرد: مطالعات نظام‌سازی قرآنی به مجموعه‌ای از مطالعات اطلاق می‌شود که منجر به طراحی، بازطراحی، اصلاح و ارتقای نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و خرده‌نظام‌های آن‌ها مبتنی بر مفاهیم و معارف قرآن می‌شود.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های قرآنی نیازمند یک نظام شبکه‌ای تحقیقاتی است، تصریح کرد: به این معنا باید پژوهش قرآنی به سمت مرجعیت و نظام‌سازی سوق داده شود. باید علوم انسانی متناسب با مبانی اسلامی داشته باشیم، به این معناکه تولید را از فردگرایی به گروه‌گرایی سوق دهیم و بتوانیم در درون یک شبکه سازماندهی شده، تلاش کنیم.

رفتارشناسی مردم در مواجهه با کرونا با استناد به سوره «واقعه»

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسدالله موسوی عبادی، دبیر کارگروه مرجعیت علمی قرآن پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا به موضوع رفتارشناسی بهشتیان و دوزخیان در دنیا و رابطه آن با ماجرای کرونا پرداخت.

وی با اشاره به آیه «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ»(مدثر/۳۸)، گفت: براساس این آیه، در روز قیامت ثواب و عذاب و عقاب نتیجه دستاورد اعمال خود انسان است؛ در قرآن در سوره «واقعه» هم وقتی قیامت توصیف می‌شود، حال مردم سه دسته است؛ وَكُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً ﴿۷﴾؛ فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿۸﴾؛ وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿۹﴾؛ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿۱۰﴾؛ أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿۱۱﴾.

نعمت‌بخشی و عذاب از جمله شئون انبیاء و اولیاء در لسان قرآن است

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه اصل مهدویت همچون اصل موعود مورد اتفاق همه مسلمین و ادیان الهی است، گفت: چالش عمده در این زمینه، بحث عصر غیبت است؛ یعنی اهل سنت مطرح می‌کنند که امام مهدی در دوره و زمان مقدر به دنیا آمده و ظهور می‌کند، ولی بسیاری از فرقه‌های شیعه معتقدند که در هر دوره‌ای حجت حی الهی باید حاضر باشد و این جزء ساختارهای نظام عالم است.

کلباسی تصریح کرد: از دید روایات، این مسئله کاملاً روشن است و روایات اهل بیت(ع) دال بر این است که اگر حجت خدا روی زمین نباشد، یکی از علل ثبات و دوام عالم مختل و مساوی با نبود عالم است؛ «لولا الحجة لساخت الارض باهلها»، اما پیگیری این مسئله در آیات قرآن به علت اینکه اساس و پایه است، مهم است.

سایر رویدادها

تعطیلات تابستانی حوزه

معاونت منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طبق سنوات گذشته تعطیلات تابستان امسال مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه (مراکز صفی و ستادی) از تاریخ ۴ مرداد آغاز و تا ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت. تمامی طلاب و فضلای حوزه علمیه، جهت انجام امور اداری در بخش‌های مختلف مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، باید قبل و بعد از این تاریخ به واحد مربوطه مراجعه کنند.

پذیرش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مقطع دکتری

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، از میان برادران طلبه برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مقطع دکتری در رشته‌های اقتصاد اسلامی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و مدیریت دولتی دانشجو می‌‌پذیرد.

از شرایط اختصاصی پذیرش در مقطع دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دارا بودن مدرک سطح دو حوزه به همراه مدرک کارشناسی‌ارشد مرتبط و یا سطح سه حوزه با مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد مرتبط، سپردن تعهد مبنی بر تحصیل تمام وقت در مقطع دکتری تا پایان زمان تدوین رساله و موفقیت در آزمون کتبی ورودی از دروس رشته تخصصی و مصاحبه همچنین موفقیت در آزمون شفاهی(از دروس تخصصی حوزوی در سطح رسائل و مکاسب) است.

جلد دهم تفسیر «منیة الطالبین» آیت‌الله سبحانی منتشر شد

جلد دهم تفسیر «منیة الطالبین» تألیف آیت‌الله العظمی سبحانی، مشتمل بر تفسیر سوره انعام، منتشر شد. تاکنون جلدهای دهم تا سی‌ام این تفسیر ترتیبی نوشته و منتشر شده است. مابقی مجلدات این تفسیر که شامل مجلدات یک تا ۹ می‌شود، در آینده چاپ خواهند شد.

همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی(ع) برگزار می‌شود

آیت‌الله احمد عابدی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی، اول مردادماه در نشست خبری همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی(ع) با بیان اینکه عرفان بدون سیدالشهداء معنا و مفهوم ندارد، گفت: عرفه یکی از ارکان حج است. البته برخی ارکان این عبادت شرعی همانند عبادت‌های دیگر، فرض‌الله و برخی فرض‌النبی هستند. فرض‌الله اموری است که خداوند خودش واجب کرده و فرض‌النبی برخی چیزهایی است که پیامبر به دستور خداوند فرض و واجب ساخته است؛ مثلاً در مورد نماز گفته می‌شود که دو رکعت اول، فرض‌الله و دو رکعت آخر فرض‌النبی است؛ در مورد حج هم وقوف مشعر، فرض‌الله و وقوف عرفات، فرض‌النبی است.

انتهای پیام
captcha