رتبه سوم ایران در ارائه پروژه‌های تحقیقاتی کرونا در دنیا
کد خبر: 3913492
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸

رتبه سوم ایران در ارائه پروژه‌های تحقیقاتی کرونا در دنیا

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم را در ارائه پروژه‌های تحقیقاتی مبارزه با کرونا در سطح جهان به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید کامل تقوی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز چهارشنبه هشتم مردادماه در ستاد مدیریت بیماری کرونا که در ساختمان الغدیر استانداری مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه مدیریت بیماری کرونا در ایران نسبت به کشورهایی که از نظر زیرساخت‌ها، تجهیزات، منابع مالی و امکانات وضعیت بهتری دارند موفق‌تر بوده است. میزان منابع مالی تزریق شده در برخی از کشورها با ایران قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم را در ارائه پروژه‌های تحقیقاتی مبارزه با کرونا در سطح جهان به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: امکانات و زیرساخت‌های چین که خاستگاه این ویروس است و نیز برخی کشورهای اروپایی چندین برابر ایران است و خوشبختانه در کشور ما به گونه‌ای این بیماری با تلاش و فداکاری همه جانبه مدیریت و کنترل شد که در زمره کشورهای موفق قرار گرفته و کارنامه درخشانی از عملکرد خود در مقابله با این بیماری داریم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: ستاد مدیریت کرونا استان مرکزی با انجام کارهای بزرگ و اقدامات پیشگیرانه توانست بسیار موفق عمل کند و آمار مبتلایان و جانباختگان در این استان که جزو سه استان نخست شیوع بیماری کرونا در کشور محسوب می‌شد، مدیریت شود.

وی به حمایت و توجه مقام معظم رهبری و دولت از مقابله جدی کادر سلامت و درمان با بیماری کووید ۱۹ نیز اشاره کرد و افزود: تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و اختصاص آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از جمله سیاست‌های حمایتی نظام اسلامی برای تأمین تجهیزات و زیرساخت‌ها بوده است.

تقوی‌نژاد از تخصیص ۷۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ستاد مدیریت مبارزه با کرونا به استان مرکزی خبر داد و گفت: از آنجاکه تخصیص اعتبارات، دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب را دارد، لذا در همین رابطه تفاهم نامه‌ای با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به امضا رسیده است تا این مبلغ در حساب جداگانه واریز و هزینه شود. در این تفاهم نامه ۱۲۰ میلیارد تومان برای استان مرکزی پیش بینی شده است که تاکنون ۴۸ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است و ۲۴ میلیارد تومان دیگر صرفا برای مدیریت و درمان کرونا از سایر منابع در نظر گرفته شده است.

وی تکمیل بیمارستان ولیعصر(عج) اراک را از مطالبات به حق استان مرکزی دانست و بیان کرد: اعتباراتی برای تکمیل طرح‌های درمانی در حال احداث استان در نظر گرفته شده است و با پیگیری‌های لازم زمینه تسریع در بهره‌برداری پروژه ها با تخصیص منابع مالی لازم فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه تقویت نیروی انسانی و کادر سلامت از نظر وضعیت استخدامی، معیشتی و رفاهی از برنامه‌های وزارت بهداشت است، اظهار کرد: براساس اعلام معاونت تحقیقاتی و فناوری وزارت بهداشت، ایران از لحاظ طرح‌های تحقیقاتی مبارزه با بیماری کووید ۱۹ سومین کشور دنیاست و هم اکنون تمامی طرح های تحقیقاتی پذیرفته شده و در مرحله بررسی است. همچنین رهبر معظم انقلاب تاکید بر استفاده تجهیزات لازم با نگاه به تولید ملی و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان دارند و هم اکنون قراردادهایی در این خصوص منعقد شده است.

سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی هم در این جلسه گفت: اگر بیمارستان‌های بخش خصوصی و خیرساز استان نبود مشکلات زیادی برای این استان ایجاد می‌شد ولی این ظرفیت‌ها در بهبود وضعیت نقش مؤثری دارد. بیمارستان ولیعصر(عج) اراک به عنوان یک طرح ملی و از طرح‌های مهم وزارت بهداشت محسوب می‌شود که تکمیل آن یک ضرورت است که در ۲ ماه گذشته تصمیمات خوبی برای این طرح از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتخاذ شده است.

آقازاده ادامه داد: ۴۰۰ میلیارد ریال نیز برای خرید تجهیزات این بیمارستان در نظر گرفته شده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این طرح تا پایان دولت دوازدهم به  ثمر می‌رسد. همچنین در نشست با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای تکمیل بیمارستان خمین با پیشرفت حدود ۸۰ درصد درنظر گرفته شده است که جای تقدیر دارد.

وی بیان کرد: شهرستان شازند با وجود ۱۱۰ هزار نفر جمعیت هنوز دارای یک بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و در حدود ۲ سال گذشته توافق‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت با وزارت نفت برای ایجاد یک بیمارستان از سوی پتروشیمی شازند امضاء شده که تجهیز و تامین نیروی آن برعهده وزارت بهداشت است. شنیده‌ها حاکی از آن است که پتروشیمی شازند قصد دارد ۴۰۰ میلیارد ریال برای این طرح اختصاص دهد، اما این طرح دارای تعهدنامه است و باید هزنیه کامل ایجاد بیمارستان از سوی پتروشیمی پرداخت شود.

آقازاده افزود: برخی از شهرستان‌های استان مرکزی در زمینه تجهیزات درمانی با مشکلاتی بیشتر از مرکز استان  مواجه هستند که نیاز است به این مناطق نیز نگاه ویژه شود. استان مرکزی با تلاش‌ها و اقدامات مطلوب کادر بهداشت و درمان در زمینه شیوع بیماری و میزان مرگ و میر کووید ۱۹ در رتبه ۲۴ کشور قرار دارد و اقدامات خوبی تاکنون در زمینه مقابله با این بیماری صورت گرفته است. بیش از ۱۰۰ پزشک و پرستار استان مرکزی به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و این استان نیز در امر مقابله با این بیماری شهید پرستار تقدیم کرده است.

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس هم گفت: شیوع ویروس کرونا مشکل سرانه تخت بیمارستانی در استان مرکزی به ویژه اراک را با مشکلات جدی‌تری مواجه کرده و در این راستا بیمارستان تخصصی آیت الله خوانساری در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است. اگر بیمارستان ولیعصر(عج) تکمیل شده بود نیازی به تخلیه بیمارستان تخصصی نبود و بسیار لازم است اقدام ویژه برای تکمیل این طرح و اضافه شدن ۵۰۰ تخت بیمارستانی به استان مرکزی و شهر اراک صورت گیرد.

وی ادامه داد: تخصیص اعتبارات یکی دیگر از مطالبات است، برخی ناعدالتی‌ها در تخصیص اعتبارات استانی دیده می‌شود که این موضوع دور از انصاف است. استان مرکزی در شیوع بیماری و زمان شروع این ویروس فاصله‌ای با استان‌های قم و مازندران ندارد، اما به لحاظ تخصیص اعتبارات فاصله زیادی دارد.

آصفری اظهار کرد: کمبود دارو نیز یکی دیگر از مشکلات جدی در امر مقابله ویروس کرونا در استان مرکزی است که باید در این خصوص نیز نگاه ویژه صورت گیرد. صنوف استان مرکزی با ویروس کرونا به شدت آسیب دیده و متأسفانه هنوز هم برخی صنوف تعطیل هستند و به واقع پرداخت تسهیلات ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلیون ریالی دولت با سود ۱۸ درصد، مشکلی از آنها حل نمی‌کند و باید چاره‌ اندیشی ویژه در این خصوص صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha