۱۳۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان کرمان هستند
کد خبر: 3917530
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

۱۳۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان کرمان هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان گفت: در حال حاضر ۱۳۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند که با شیوع کرونا عضویت جدید دو درصد رشد داشته است.

به گزارش ایکنا از کرمان، احمد وفایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان عصر دیروز سه‌شنبه، 28 مردادماه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: نشست انجمن کتابخانه‌های کرمان به ریاست استاندار برگزار می‌شود و سیاست‌گذاری امور کتابخانه‌ها در این جلسه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در انجمن کتابخانه‌ها با استفاده از توان دستگاه‌ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها تلاش می‌شود، افزود: 130 باب کتابخانه در استان داریم که 30 کتابخانه از سوی خیران ساخته شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان با اشاره به اینکه 4.5 درصد فضای کتابخانه‌های کل کشور در استان کرمان است، بیان کرد: به ازای هر 100 نفر جمعیت دو متر مربع فضای کتابخانه‌ای در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه به‌ شدت نیازمند توسعه فضای کتابخانه‌ای در استان هستیم و با تغییر کاربری برخی فضاها امکان توسعه وجود دارد، تصریح کرد: زرند نیازمند تأسیس کتابخانه مرکزی است و زمین آن نیز واگذار و کلنگ‌زنی شده است.

وفایی با اشاره به اینکه امیدواریم روند ساخت این کتابخانه که سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم دارد تسهیل شود، افزود: یکی از مشکلات بزرگ کتابخانه مرکزی کرمان بنای تاریخی آن است.

وی با بیان اینکه روزانه هزاران نفر به این کتابخانه مراجعه دارند اما این ساختمان ایمنی لازم را ندارد، گفت: نیاز است که کتابخانه مرکزی در شهر کرمان احداث شده و کتابخانه فعلی تبدیل به موزه شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان با اشاره به اینکه شهرداری این شهر در این زمینه اعلام آمادگی کرده است و امیدواریم ساخت این کتابخانه به‌زودی آغاز شود، بیان کرد: در حال حاضر 130 هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان کرمان هستند که با شیوع کرونا عضویت جدید دو درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و 647 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد، گفت: نیاز است تعداد و عناوین کتاب در کتابخانه‌های استان افزایش پیدا کند تا نیاز مراجعان به کتابخانه‌ها برطرف شود.

وفایی با اشاره به اینکه خرید 3 هزار جلد کتاب با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون تومان کتاب در استان در دستور کار است، ادامه داد: در تفاهم‌نامه‌ای 24 هزار جلد کتاب از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گرفتیم و در کتابخانه مرکزی استان گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و 258 هزار و 371 جلد کتاب سال گذشته از کتابخانه‌های استان به امانت گرفته شده و 18 درصد رشد داشته‌ایم، افزود: بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر در سال گذشته به کتابخانه‌های استان مراجعه کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه بیشترین عنوان کتابی که به امانت گرفته شده در حوزه ادبیات و دین بوده است، اظهار کرد: 380 نفر نیروی انسانی در کتابخانه‌های استان کرمان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه 19 کتابخانه با زیربنای 18 هزار متر مربع در سال گذشته بازسازی شده‌اند، افزود: 21 هزار و 900 متر از فضای کتابخانه‌ای استان نیاز به تعمیرات دارد که نیازمند حدود چهار میلیارد تومان اعتبار است.

وفایی با اشاره به اینکه تمام کتاب‌ها و کتابخانه‌های استان بیمه بوده و تمام کتابخانه‌ها مجهز به دوربین مداربسته هستند، تصریح کرد: هزار و 243 کلیپ معرفی کتاب سال گذشته تولید و در فضای مجازی منتشر شده است.

وی با بیان اینکه کتابخانه چترود نیمه تمام مانده و این کتابخانه نیاز اصلی مردم است و در منطقه چترود کتابخانه وجود ندارد، تأکید کرد: این کتابخانه که در ورودی شهر چترود است حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال‌ها اعتباری برای آن گذاشته نشده و از زمان کلنگ‌زنی کتابخانه چترود حدود 10 سال می‌گذرد.

انتهای پیام
captcha