بررسی شخصیت امام موسی صدر در وبینار «خاطراتی از امام وطن و انسان»
کد خبر: 3920687
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳

بررسی شخصیت امام موسی صدر در وبینار «خاطراتی از امام وطن و انسان»

اندیشمندان حاضر در وبینار «خاطراتی از امام وطن و انسان» که به مناسبت سالروز ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش، در بیروت برگزار شد، بر ابعاد شخصیتی و مبارزاتی ایشان تأکید کردند.  

به گزارش ایکنا؛ رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با همکاری فرهنگسرای بین‌الملل وابسته به شهرداری تهران و دفتر جنبش امل در تهران به مناسبت چهل و دومین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش، نشستی وبیناری با عنوان «خاطراتی از امام وطن و انسان» را با حضور حورا صدر، دختر ایشان و جمعی از فرهيختگان و شخصيت‌های مذهبی لبنان برگزار کرد.
 
ابتدا عباس خامه يار، رايزن فرهنگی كشورمان با ياد آوری جايگاه امام موسی صدر در ميان طرفداران اديان، مذاهب و طوايف مختلف گفت: تمام مردم به رغم وجود اختلافات قومی و گرايش‌های مذهبی و دينی و حتی سياسی، امام موسی را دوست داشتند و او فراتر از محدوده زمانی و مكانی بود، وی از جمله افراد نادری بود كه شايسته الگو قرار گرفتن از سوی جهانيان بوده و سيره‌اش فراموش نخواهد شد.
 
وی در ادامه افزود: سيره امام موسی بر دل و جان ملت لبنان و ملت‌های منطقه بيش از گذشته در حال تأثير گذاری است. به لطف اخلاق والا، توانست جايگاه مردمی گسترده‌ای به دست آورد و همين امر باعث شد تا رهبران معنوی مسيحيت و اسلام و عموم مردمی كه از نزديک او را می‌شناختند، دور او جمع شوند.
 
خامه يار اظهار داشت: امام موسی هر كجا كه قدم می‌گذاشت، معيارش، لطف و محبت به فقرا و مستضعفان بود. ايشان در برپايی و شكوفايی منابر امام حسين(ع) در منطقه جبل عامل، تأسيس مجلس اعلای اسلامی شيعیان و راه‌اندازی جنبش مقاومت بر ضد اشغالگران در جنوب و منطقه پيش قدم بود.
 
بررسی زندگی و شخصیت امام موسی صدر در وبینار بین المللی «خاطراتی از امام وطن و انسان»

رايزن فرهنگی كشورمان با بيان اين نكته كه صفات امام موسی صدر باعث شد كه عملا به يك پرچمدار وحدت ملی در لبنان تبديل شود، افزود: لبنان كه به صورتی زيبا تعددگرايی را در خود دارد، با وجود امام موسی صدر، رهبر همزيستی، شاهد محبت و الفت ميان مردمش در مناطق مختلف و اديان و فرقه‌های مختلف بود. اما مسئله هميشگی او مبارزه بی‌ملاحظه با رژيم صهيونيستی بود.
 
وی در پايان به كلام رهبر معظم انقلاب درباره گراميداشت شخصيت امام موسی صدر اشاره کرد كه گراميداشت علامه سيد موسی صدر را عملی ستوده دانستند و خالی بودن عرصه لبنان از حضور شخصيت ارزشمندی مانند او را خسارتی بزرگ می‌دانند.
 
در ادامه آيت‌الله دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری به بيان ويژگی‌های اين شخصيت ارزشمند پرداخته و افزود: امام صدر از خشونت دوری می‌جست و خواستار نظامی در لبنان با حضور متنوع تمام طوایف و به صورت همه‌جانبه با حفظ وحدت ملی و همزیستی بود. وی براین باور بود که هر اقدامی خارج از این دیدگاه در جهت منافع صهیونیست‌ها قرار خواهد گرفت، لذا مهمترین مصلحت را در وحدت این امت در برابر دشمن مشترک می‌دانست و همیشه به دوری جستن از منازعه و فتنه‌های داخلی، گذشت و برقراری ارتباط و حل مشکلات بین لبنانی‌ها از طریق گفتگو، تأکید داشت.

 
بررسی زندگی و شخصیت امام موسی صدر در وبینار بین المللی «خاطراتی از امام وطن و انسان»

عضو خبرگان رهبری در ادامه به معرفی خدمات اجتماعی، فرهنگی و فكری امام موسی از تأسيس جنبش محرومين تا آموزش نظامی جوانان جهت دفاع از سرزمينشان پرداخت و سپس به مسئله فلسطين اشاره کرد كه از نگاه وی مسئله فلسطين مهم‌ترين جايگاه در ميان ديگر مسائل را به خود اختصاص می‌داد.

آيت الله دولابی امام موسی صدر را شخصیتی اسلامی، متمدن و انعطاف پذیر در برابر تمام انسان‌ها دانست و شخصیتی شیعی و دارای رسالتی انعطاف پذیر نسبت به واقعیت موجود اسلامی معرفی كرد.
 
وی در پايان ربوده شدن اين شخصيت را نتیجه تبانی و توطئه‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی به خاطر مواضع برحق و ضد استعماری وی دانست و گفت: امام موسی قدرت و نفوذی که در لبنان و در تمام منطقه عربی به دست آورده بود، مراکز قدرت و فئودال‌های سیاسی را به وحشت انداخته بود و او را تهدیدی برای وجود خود و مانعی بزرگ در برابر تحقق منافع و اجرای طرح‌ها و توطئه‌های خویش و به ویژه اسرائیل در لبنان و منطقه می‌دیدند. جنبش مبارزاتی امام موسی صدر پیشرفت کرد و به اوج خود رسید، و همین امر عامل توطئه منطقه‌ای و دور کردن وی از فضای لبنان بود.
 
در ادامه كاردينال «عصام يوحنا درويش» سراسقف روم كاتوليك در مناطق فرزل، زحله و بقاع، ضمن يادآوری تأثيرات فكری، معنوی، تربيتی و سياسی حضور امام موسی صدر در لبنان به اولين ديدارش با ايشان اشاره کرد و گفت: او انسان بزرگی بود كه حساسيت‌های دينی و طايفه‌ای را پشت سر گذاشته و خود را در جهت خدمت به انسان‌ها وقف كرده و رابطه خوبی با تمام گروه‌ها و مردم لبنان ايجاد كرده بود.
 
وی در ادامه امام موسی صدر را پرچمدار خدمت به محرومان، يتيمان و نيازمندان معرفی كرد و ويژگی‌های مهم اين شخصيت را اطلاع گسترده از وضعيت موجود آن زمان، آگاهی از علوم روز مانند پزشكی، رياضيات، و آشنايی با زبان‌های فارسی، عربی، انگليسی و فرانسوی، و اشراف وی به علوم دينی و فقهی و نيز حقوق، سياست و فن خطابه، دانست و همين امر باعث تأثيرگذاری و موفقيت وی در تمام نشست‌ها، ديدارها، مقالات و سخنرانی‌هايش بود.
 
بررسی زندگی و شخصیت امام موسی صدر در وبینار بین المللی «خاطراتی از امام وطن و انسان»

كاردينال عصام درويش يكی از مهمترين اقدامات امام موسی صدر را تأسيس مجلس اعلای اسلامی شيعیان دانست و او را امتی جمع شده در يك شخصيت واحد معرفی كرد كه مشكلات كل مردم لبنان و به ويژه محرومين را بدون هرگونه استثنايی با خود حمل می‌كرد و در پی ايجاد همزيستی ميان تمام طرف‌های مختلف لبنانی بود.
 
وی در پايان از دولت لبنان خواست تا از مكتب امام موسی صدر بهره بجويند و انديشه‌های وی را برای نسل‌های بعدی منتشر كنند و در مدارس به دانش آموزان آموزش دهند.
 
حجت الاسلام «محمد حسن اختری» رئیس مؤسسه بین‌المللی عاشورا طی سخنانی در این وبینار، امام موسی صدر را پرچمدار اندیشه و فکر برتر نسبت به دیگر شخصیت‌های دینی و سیاسی در دنیا معرفی کرد و حمایت ایشان از انقلاب اسلامی را یکی دیگر از خصوصیات این شخصیت دانست.
 
حجت الاسلام اختری در ادامه افزود: ایشان بین طوایف و گروه‌ها و احزاب تفاوتی قائل نبود و در ادامه جنبش امل را تأسیس کرد و از مسئله فلسطین حمایت می‌کرد و از اختلافات موجود بین کشورهای اسلامی و سران آن کشورها رنج می‌برد.
 
بررسی زندگی و شخصیت امام موسی صدر در وبینار بین المللی «خاطراتی از امام وطن و انسان»

رئیس مؤسسه بین‌المللی عاشورا در پایان به توطئه‌های دشمنان در از بین بردن تلاش‌ها و در نهایت حذف فیزیکی ایشان اشاره کرد و گفت: بعضی‌ها سعی می‌کردند سید موسی را از صحنه خارج و دور کنند، آنها با توطئه آمریکا و اسرائیل کار می‌کردند و سرانجام با دست جنایتکاران حاکم بر لیبی، این اتفاق ناگوار افتاد.
 
«قبَلان قبلان»، عضو شورای رياست جنبش امل، از امام موسی صدر به عنوان پديده‌ای استثنايی در دوران معاصر ياد كرد و گفت: او پرچمداری در تمام ابعاد سياسی، دينی، اجتماعی، ملی، وحدت اسلامی و همزيستی ميان اديان و مذاهب به شمار می‌رفت  و پيش از وی كسی چنين ابعاد همه جانبه را يكجا در خود جمع نکرده است.
 
عضو شورای رياست جنبش امل، عدالت محور بودن رفتار امام موسی صدر را الگويی برای تمام لبنانی‌ها معرفی كرد و گفت: امام موسی صدر هميشه به مسئولان لبنانی می‌گفت: پيش از آن كه در زباله‌دان تاريخ قرار بگيريد، به عدالت رفتار كنيد.
 
قبلان قبلان، در ادامه به بيان مسئله فلسطين و اهميت آن نزد امام موسی صدر پرداخت و گفت: او هميشه نسبت به خطر صهیونیسم گوشزد می‌كرد و می‌گفت: ما در آينده در برابر يك جنگ بزرگ با صهيونيست‌ها قرار خواهيم گرفت و بايد به خاطر دفاع از سرزمين خود تا پای جان بايستيم، لذا مقاومت را در لبنان تأسيس كرد و اسرائيل را دشمن اصلی لبنان و منطقه معرفی كرده و آن را به عنوان شر مطلق توصيف کرد و تعامل با آن را حرام دانست.
 
بررسی زندگی و شخصیت امام موسی صدر در وبینار بین المللی «خاطراتی از امام وطن و انسان»

وی در پايان گفت: ما همچنان نيازمند انديشه‌های امام موسی صدر و فريادهايش بر سر مسئولان لبنانی در شرايط محاصره اقتصادی و سياسی هستيم و به عنوان فرزندان امام موسی صدر تا آخر در مسير  مقاومت تا شكست كامل دشمن گام بر خواهيم برداشت.
 
در ادامه این وبینار «محمود القماطی» وزير پيشين لبنان، طی سخنانی ،امام موسی صدر را انديشمندی انقلابی دانست كه به كار دينی روحيه‌ای انقلابی بخشيد و با حضورش در كليسا و ميان طوايف ديگر، نگاه ديگران را نسبت به اسلام تصحيح كرد.
 
محمود القماطی با اشاره به همراهی خويش با مصطفی چمران در دوران تأسيس جنبش امل و برگزاری دوره‌های آموزش نظامی جهت مقابله با صهيونيست‌ها گفت: امام موسی صدر به عنوان يك قهرمان در ميان تمام طرفدارانش شناخته شده بود و حتی گروه‌های فلسطينی نيز از او در كنار ياسر عرفات به عنوان يک قهرمان ياد می‌كردند. او تلاش کرد تا روابط سوريه با گروه‌های مقاومت فلسطينی را بهبود ببخشد و حتی تهمت‌هايی را به ايشان زدند تا وی را از اين كار منع كنند اما در نهايت مسئله اول او، مسئله فلسطين و كمك به مقاومت فلسطين و مقابله با دشمن صهيونيستی بود.
 
بررسی زندگی و شخصیت امام موسی صدر در وبینار بین المللی «خاطراتی از امام وطن و انسان»

عضو دفتر سياسی حزب الله، علت ناپديد شدن امام موسی صدر را وجود تصوير منفی انتشار يافته از سوی دشمنان درباره ايشان و حمايت‌های بی دريغش از مقاومت فلسطين، احزاب داخلی و جنبش ملی لبنان دانست.
 
وی در پايان به تأسيس مقاومت ملی توسط ايشان كه بعدها به مقاومت اسلامی تبديل شد اشاره کرد و گفت: ايشان از هر تلاشی جهت كاستن درد و رنج مردم لبنان فروگذار نكرد و با تمام وجود به دين، سرزمين و جامعه خدمت كرد.
 
در پايان شيخ «خضر الكبش» رئيس جريان «الارتقاء» و پدر شهيد محمد الكبش، شخصيت امام صدر را شخصيتی فراملی و منطقه‌ای بر شمرد و گفت: امام موسی صدر شخصيتی فراطايفه‌ای و مذهبی بود و در برابر تجاوزهای صهيونيست‌ها به مسجد اهل تسنن در «كفرشوبا» در كنار آنها ايستاد، و از نخستين افرادی بود كه از برادران مسيحی در «دير الاحمر» و «القاع» دفاع كرد. ايشان امام همين مقاومتی است كه هم اكنون در لبنان و منطقه به بركت خون شهدايش به ثمر نشسته، همان مقاومتی كه هسته‌های اوليه‌اش توسط وی ايجاد شد.
 
شيخ خضر الكبش در ادامه افزود: سيد موسی صدر حتی يك لحظه نيز از مقابله با قدرت سياسی فاسد ترديد به خود راه نداد. وی بر اين باور بود كه تنها راه نجات و رهايی لبنان، وحدت ملی اين كشور است و براين باور بود كه لبنان بايد رابطه‌ای برادرانه با سوريه داشته باشد چرا كه بسياری در تلاش هستند كه لبنان را از محيط عربی‌اش دور كنند تا وابسته به خارجی‌ها و آمريكایی‌ها شود تا در نهايت به رژ‍يم صهيونيستی غاصب و اشغالگر خدمت كند.
 
بررسی زندگی و شخصیت امام موسی صدر در وبینار بین المللی «خاطراتی از امام وطن و انسان»

رئيس جريان «الارتقاء» در پايان ياد آور شد كه ما همچنان مدافع لبنان و مدافع فلسطين كه مسئله اول ما و هدف ماست خواهيم ماند و روزی خواهد رسيد كه ان‌شاءالله وارد مسجد الاقصی خواهيم شد و نماز بجا خواهيم آورد.
 
بررسی زندگی و شخصیت امام موسی صدر در وبینار بین المللی «خاطراتی از امام وطن و انسان»
انتهای پیام
captcha