کاهش حساسیت‌ها در تولید فیلم‌های دینی نتیجه‌بخش خواهد بود
کد خبر: 3922219
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷

کاهش حساسیت‌ها در تولید فیلم‌های دینی نتیجه‌بخش خواهد بود

یک کارشناس و منتقد سینما گفت: هر چقدر فیلتر‌ها و حساسیت‌ها در تولید فیلم‌هایی با مضامین دینی و مذهبی کمتر شوند، احتمال حضور فیلم‌سازان مطرح در این عرصه بیشتر خواهد شد.

کنترل حساسیت‌ها در تولید فیلم‌های مذهبی نتیجه بخش خواهد بودعلی جعفری، کارشناس و منتقد سینما و سردبیر مجله بین‌المللی هنر، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت 21 شهریورماه و روز ملی سینما، در خصوص موقعیت سینمای دینی در ایران اظهار کرد: آنچه از آن به سینمای دینی تعبیر می‌شود، در تمامی عرصه‌های سینما جهان وجود داشته و دیگر کشورها نیز به آن می‌پردازند، در کشور ما نیز به واسطه وجود یک نگاه مذهبی در پس حرکت‌های فرهنگی، همواره تلاش برای تولید فیلم‌هایی با مضامین دینی و مذهبی وجود داشته و خواهد داشت.

وی ادامه داد: با وجود تلاش‌ها و استقبال مردم از فیلم‌هایی با مضامین دینی و مذهبی، باید این مسئله را در نظر داشت که سینما هنر گران قیمتی است و نیازمند هزینه و سرمایه زیادی خواهد بود، بنابراین برنامه‌ریزی در این صنعت باید به گونه‌ای انجام شود که امکان بازگشت سرمایه برای تهیه کننده وجود داشته باشد.

این منتقد سینما مطرح کرد: از طرفی علاوه بر هزینه‌بر بودن ساخت فیلم‌ها باید این مسئله را در خصوص فیلم‌های با مضامین مذهبی مدنظر قرار داد که چنین فیلم‌هایی بخاطر وجود شرایط خاص شامل دکور، لباس و... هزینه‌ای چند برابر هزینه فیلم‌های دیگر در بر خواهند داشت.

جعفری تصریح کرد: سینما ایران انبوهی از عرصه‌های مختلف را شامل می‌شود که در مواقعی کمرنگ و یا پررنگ می‌شوند، به طور مثال در زمانی سینما کمدی  و در زمانی دیگر سینما اجتماعی اوج خواهد گرفت. در میان عرصه‌های مختلف سینما، سینما مذهبی به واسطه ظرایف، محدودیت‌ها و امکانات موردنیاز خود همواره با مشکلات و موانع بیشتری‌ روبه‌رو بوده است.

وی افزود: وجود تعداد زیادی از خطوط قرمز در سینما مذهبی، باعث شده تا سینماگران کمتری به سمت تولید چنین فیلم‌هایی حرکت کنند، موضوعات مطرح شده در چنین فیلم‌هایی موضوعات بسیار حساسی هستند و جامعه نسبت به آنها واکنش بیشتری نشان خواهد داد، اگر اتفاقی در فیلم رخ دهد که نتیجه ذوق و سلیقه شخصی فیلم‌ساز بوده اما با تلقی جامعه از آن مسئله هم‌خوانی نداشته باشد، مشکل‌ساز خواهد بود.

این کارشناس و منتقد سینما اظهار کرد: در باب موضوعات تاریخی و آنچه که از آن به عنوان مذهب یاد می‌شود، روایات و احادیث زیادی وجود دارد، گاهی این روایات با یکدیگر تناقض داشته و نمی‌توانند یکدیگر را از نظر موضوعی هم‌پوشانی کنند. فیلم‌های تاریخی می‌توانند بر مبنا روایات و موضوعاتی ساخته شوند که با نگاه‌های دیگر در تقابل قرار گیرند، بنابراین گاهی خود موضوعات نیز موانعی بر سر تولید فیلم‌ها خواهند بود.

جعفری خاطرنشان کرد: موضوعات زیادی وجود دارند که می‌توانند دست‌مایه فیلم‌سازان شوند تا دست به تولید فیلم‌هایی با مضامین تاریخی و مذهبی بزنند، اما باید مسائل و موضوعات مختلف تحلیل شوند و از طرفی این اطمینان به فیلم‌سازان به وجود آید که آنها در عرصه‌ای فعالیت می‌کنند که باید مسائلی که سال‌ها شنیده‌ایم را به تصویر بکشند.

وی ادامه داد: طبیعتا تبدیل شنیده‌ها به تصاویر اختلاف‌نظر‌ها زیادی را دربر خواهد داشت، باید این اجازه به فیلم‌ساز داده شود که تا حدودی بتواند تصویر‌گر برداشت خود از موضوع بوده و آنطور که شایسته است آن را به تصویر بکشد و بنابراین هر قدر فیلتر‌ها و حساسیت‌ها در این زمینه کمتر شوند، احتمال حضور فیلم‌سازان مطرح در این عرصه بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha