خلأ گستردگی حضور در اربعین را با فعالیت جهادی پر کنیم
کد خبر: 3925492
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
حجت‌الاسلام امرودی:

خلأ گستردگی حضور در اربعین را با فعالیت جهادی پر کنیم

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه فضای جهادی و مجازی عرصه‌ای بزرگ برای نمایش عظمت اربعین است، گفت: بر همین اساس خلأ گستردگی حضور در اربعین را یقیناً مردم در فضای جهادی و فضای مجازی پر خواهند کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره اربعین و ضرورت پرداخت هرچه بیشتر به مسئله فرهنگی ـ مذهبی این رویداد بزرگ جهانی در شرایط کرونا گفت: یکی از اتفاقاتی که در محرم و فضای کرونا رخ داد این بود که فعالیت‌ها در دو بعد حقیقی و مجازی شکل گرفت؛ در کنار این دو بعد تقریباً سه نوع فعالیت هم در این رابطه نه تنها در ایران بلکه در سایر کشور‌های اسلامی رخ داد؛ البته به صورت خاص در برخی از کشور‌های غیراسلامی هم اتفاقات خوبی را شاهد بودیم. به این معنا که علاوه بر برنامه‌های واقعی مانند برپایی تکایا و هیئت‌های مذهبی که مردم به صورت شایسته در آن‌ها با رعایت موارد بهداشتی شرکت کردند، فعالیت‌های مجازی هم گسترده‌تر شد.

وی افزود: در این میان همان‌طور که مردم برای دیدن و استفاده از فضای مجازی هجوم آوردند، شاهد حضور گسترده‌ای از تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگانی بودیم که با سلیقه و میزان ارادتشان به ابا‌عبدالله(ع)، برنامه‌ها و محتوا‌هایی را تولید کردند که در فضای مجازی در حال انتشار است. سومین اتفاقی که در این رابطه رخ داد، حرکت جهادی مردم بود که در قالب خدمت مؤمنانه، مواسات و همدلی رخ داد که در حوزه‌هایی مانند تولید ماسک، طبخ غذا، لوازم آموزشی و... انجام شد و هرکسی در حد توان، وسع، توفیق و علاقه‌اش وارد میدان شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: مراسم اربعین حسینی هم به همین شکل است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، مردم رعایت خواهند کرد و حال که ستاد کرونا به مردم اجازه خروج از منزل را نداده، در خانه دعا‌های اثرگذاری که برای اربعین وارد و خواندن آن‌ها بسیار توصیه شده قرائت می‌کنند. در کنار این موارد از اقدامات جهادی و مؤمنانه و محتوا‌های موجود در فضای مجازی بهره‌مند می‌شوند.

حجت‌الاسلام امرودی اظهار کرد: در حقیقت فضای جهادی و فضای مجازی یک عرصه بزرگ برای به نمایش گذاشتن عظمت اربعین است؛ ضمن آنکه تعدادی از مردم عراق در این روز، پیاده‌روی اربعین را به صورت نیابتی از سوی تمام شیعیان جهان و شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) در همان مسیر نجف تا کربلا انجام خواهند داد؛ بر همین اساس خلأ گستردگی حضور در اربعین را یقیناً مردم در فضای جهادی و فضای رسانه‌ای مجازی پر کرده و خواهند کرد.
 
وی با تأکید بر خواندن زیارت اربعین در منازل و پرداختن به دعاهای تأثیرگذار در روز اربعین گفت: در زیارت اربعین آمده است که «حضرت اباعبدالله(ع) مقام همه انبیا را در خود جمع دارد.» بر همین اساس زیارت امام حسین(ع) و زیارت اربعین از افضل مستحبات است و در صورت عدم امکان حضور زیارت، قطعاَ از راه دور هم دارای ثواب و فضیلت بسیاری است و از طرفی با توجه به جریان کرونا حفظ جان هم واجب است؛ لذا می‌توان این ادعیه و توسلات را به اشکال دیگری پیاده کرد.
انتهای پیام
captcha