توسعه مشاغل خانگی؛ راهی برای رونق اقتصاد و رفع مشکل بیکاری
کد خبر: 3926530
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷

توسعه مشاغل خانگی؛ راهی برای رونق اقتصاد و رفع مشکل بیکاری

رئیس جهاد دانشگاهی سیستان‌وبلوچستان گفت: توسعه مشاغل خانگی، از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به رونق اقتصاد بیانجامد و رفع مشکل بیکاری و همچنین برطرف ساختن مشکلات معیشتی جمع کثیری از اجتماع را به همراه داشته باشد.

به گزارش ایکنا از سیستان و بلوچستان، نشست هم‌اندیشی در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی امروز، چهارشنبه 9 مهرماه با حضور ریاست جهاددانشگاهی استان، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و مدیران اجرایی این طرح، در دفتر امور بانوان و خانواده استانداری برگزار شد.

منصور تاجری در این نشست گفت: جهاد دانشگاهی از رویش‌های خود انقلاب است و رهبر معظم انقلاب در مورد آن می‌فرماید بحمدالله آن نهال نورس اميدبخش (جهاد دانشگاهی) امروز به درخت تناور و ثمربخشی تبديل شده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است که در همه حوزه‌ها دستی دارد، اظهار کرد: ما اعلام کرده‌ایم که هر جا کاری در سازمانی روی زمین مانده باشد، ما این آمادگی را داریم که بر عهده بگیریم و به انجام برسانیم تا باری از دوش سایر سازمان‌ها برداشته باشیم.

رئیس جهاددانشگاهی استان افزود: مجموعه جهاددانشگاهی به‌دنبال انجام کارهای گزیده است، کارهای شاخصی که نیاز به تجربه، دانش و همت جهادی دارد، زیرا این ظرفیت در نیروهای جهادگر این نهاد وجود دارد و نمونه کارهای شاخص آن امروز در حوزه‌های مختلف، مشهود است.

وی با اشاره به اهمیت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، بیان کرد: مسأله بیکاری از موضوعات مبتلا به جامعه است، به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان که این مسأله اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. این طرح نیز در راستای رفع مشکل بیکاری، کمک به اقتصاد کشور و معیشت مردم اجرا می‌شود.

تاجری اضافه کرد: طرح توسعه مشاغل خانگی یک طرح ملی است که در سال 96 توسط معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصوب شد و اجرای آن نیز به جهاد دانشگاهی محول گردید.

وی با بیان اینکه این طرح سعی در ایجاد اشتغال و پایدارسازی مشاغل موجود برای حدود ۵۴ هزار نفر در سطح کشور دارد، ادامه داد: طرح توسعه مشاغل خانگی در سه مرحله شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی در استان، توانمندسازی متقاضیان و همچنین اتصال به بازار طراحی شده که سهمیه استان سیستان‌وبلوچستان، ۲۵۰۰ نفر است.

توانمندسازی اقتصادی، آثار مثبت اجتماعی و فرهنگی به همراه دارد

زهرا ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری نیز در این جلسه بیان کرد: توسعه مشاغل خانگی در شرایط امروز، اهمیت بسیاری دارد، اما باید با احتیاط در این حوزه کار کرد تا بیشترین موفقیت را به دست آورد.

وی افزود: باید از جایی شروع کرد که امید تجلی کند، زیرا موفقیت‌های نسبی می‌تواند در جامعه ایجاد امید کند، اما به شرطی که کار ما، در سطح جامعه نمود پیدا کرده باشد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اظهار کرد: باید توجه داشت که توانمندسازی اقتصادی، توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی را هم به دنبال دارد و در شرایط امروز نیز تنها راه برون‌رفت از مشکلات فعلی، ایجاد اشتغال است.

وی با بیان اینکه اگر مسیرها را هم‌گام با یکدیگر طی نکنیم، اثر عکس خواهد داشت، گفت: مشاغل خانگی، اسم آن «خانگی» است، اما باید آن را از خانه بیرون آورد و به سطح جامعه کشید، تا بتوانیم در فرهنگ تأثیرگذار باشیم. باید کاری کرد تا این طرح، علاوه بر حل مشکلات اقتصادی افراد، رهاورد فرهنگی هم بر جای بگذارد. هدف ما از اجرای این طرح‌ها، باید این باشد که کاری کنیم تا برای مردم بماند، نه اینکه خودمان بمانیم.

گفتنی است، علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این طرح می‌توانند به سامانه inhb.ir مراجعه کنند. همچنین شرایط متقاضیان ثبت‌نام در این طرح، حداقل سن ۱۸ سال، بومی استان محل ثبت‌نام، عدم اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی است.

انتهای پیام
captcha