استان مرکزی بهره‌ای از ارتقای درآمدها نداشت
کد خبر: 3926655
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

استان مرکزی بهره‌ای از ارتقای درآمدها نداشت

استاندار مرکزی گفت: سال گذشته ۱۰۶ درصد درآمدهای استان محقق شد، اما متأسفانه استان بهره‌ای از ارتقای درآمدها نداشت که انتظار می‌رود به منظور افزایش انگیزه مدیران این مهم محقق شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید علی آقازاده، استاندار مرکزی امروز، دهم مهر ماه در سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که با حضور نوبخت، معاون رئیس جمهور برگزار شد، از پایین بودن نرخ بیکاری استان ابراز خرسندی کرده و نرخ بیکاری بهار امسال را 6.5 درصد اعلام کرد و گفت: استان در هفت سال گذشته همواره نرخ پایین بیکاری را تجربه کرده است، این امر با پیگیری مسئولان، نمایندگان و تلاش تولیدکنندگان محقق شده است.

وی به تشریح وضعیت صنایع مشکل‌دار استان نیز پرداخت و اظهار کرد: مشکلات شرکت هپکو به عنوان یکی از این صنایع امروز تقریبا با همت دولت، مسئولان و شورای تأمین حل شده است و شرکت در چشم‌انداز آینده‌ای امیدوارکننده قرار دارد، بسیار امید داریم تا پایان سال جاری شرکت وارد تولید انبوه شود.

آقازاده ادامه داد: روند بهبود در اکثر صنایع مشاهده می‌شود و این امر جای بسی خشنودی است. هنوز مشکلاتی در برخی از صنایع باقی مانده که امیدست با تلاش و پیگیری مسئولان این مشکلات نیز با شتاب بیشتری رفع شود.

وی همچنین به صادرات غیرنفتی استان نیز اشاره کرد و افزود: سال ۹۷ رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار در حوزه صادرات به ثبت رسیده است و همین رقم تقریبا در سال 98 تکرار شد، با وجود مشکلات ارزی، سرمایه‌گذاری و شیوع کرونا، میزان صادرات استان در ۶ ماهه سال جاری ۴۱۰ میلیون دلار گزارش شده است که امیدست رقم یک میلیارد دلاری تا پایان سال به ثبت رسد.

آقازاده بیان کرد: به دنبال وقوع سیل در استان و خسارت‌های وارده بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان بازسازی و بهسازی شده است. بازسازی واحدهای مسکونی در روستاها باعث شده است تا رغبت و گرایش جوانان به بازگشت به روستاها بیشتر باشد.

وی ادامه داد: استان مرکزی در زمینه وصول درآمدها رتبه ۱۱ کشور و در زمینه توزیع بودجه و اعتبارات رتبه 23 را داراست. استان امسال باید 4هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. رتبه 23 در ردیف توزیع بودجه سبب ایجاد گلایه از مجموعه استان شده و انتظار می‌رود استانی که در بخش اقتصادی، خلق پول، ثروت و تولید تلاش خوبی دارد، در توزیع اعتبارات نیز مورد توجه ویژه تری قرار گیرد. سال گذشته ۱۰۶ درصد درآمدهای استان محقق شد، اما متاسفانه استان بهره‌ای از ارتقای درآمدها نداشت که تقاضا داریم به منظور افزایش انگیزه مدیران، این مهم محقق شود.

این مقام مسئول گفت: در ردیف‌های اعتباری مربوط به جرائم رانندگی، ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن و ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده، استان در دو سال اخیر تخصیص مطلوبی را شاهد نبوده است  و این مهم نیز به عنوان یکی از مطالبات مهم استان مطرح است.

به‌گفته آقازاده استان در خصوص قانون اعتبارات متوازن تخصیص خوبی نداشته است. اکثر پروژه‌های استان از محل همین اعتبارات تأمین بودجه می‌شود، این در حالی است که حداکثر تخصیص در سال‌های گذشته ۳۰ درصد بوده و این موضوع شرایط سختی را در روستاهای کم برخوردار و محروم ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: امسال با وجود تمام مشکلات موجود در کشور و دولت در خصوص درآمدها، در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۴۲ درصد از تخصیص کل بودجه به استان ابلاغ شده که ۶۰ درصد از این میزان به صورت نقدی بوده که این رقم نسبت به سال‌های گذشته بی‌نظیر بوده است. در پایان سال گذشته تنها حدود ۴۳ درصد تخصیص بودجه ابلاغ شده به استان اختصاص یافت.

استاندار مرکزی در پایان اظهار کرد: انتظارست در این سفر تکلیف پروژه‌های سفر ریاست جمهور و هیئت دولت مشخص شود. حدود ۲۰ پروژه جدا از پروژه‌های سفر ریاست جمهوری در استان با پیشرفت حدود ۸۰ درصدی وجود دارد که برای تکمیل نیازمند ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار هستند که در صورت تزریق اعتبار به این پروژه‌ها شاهد بهره‌برداری از آنها در پایان دولت و ایجاد رضایتمندی در میان مردم استان خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha