صدور فرهنگ ضداستکباری از موهبت‌های آیین اربعین است
کد خبر: 3926941
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
در نشست «اربعین و تمدن‌سازی» مطرح شد؛

صدور فرهنگ ضداستکباری از موهبت‌های آیین اربعین است

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص)، گفت: صدور فرهنگ ضداستکباری، ضدظلم و ضدصهیونیسم و بازتولید فرهنگ انقلاب اسلامی، از موهبت‌ها و پیام‌های اربعین است.

صدور فرهنگ ضداستکباری و ضدصهیونیسم مهمترین پیام همایش اربعین استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی‌مهر، عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص)، امروز در نشست «اربعین و تمدن‌سازی» در قم، گفت: یک بُعد اربعین هم زیارت اربعین و هم در همایش پیاده‌روی آن، مربوط به اخلاق و معنویت به عنوان یکی از بنیادهای مهم تمدن اسلامی است؛ یکی از خلأهای تمدن مغرب‌زمین و دنیای لیبرال، مسئله اخلاق و معنویت است، در حالی که تحول اخلاقیِ زیارت اربعین، ما را به سمت تمدنی جدید دعوت می‌کند.

وی افزود: در بخش آخر زیارت اربعین، وضع موجود در عصر سیدالشهدا به تصویر کشیده و هدف امام برای تحول اخلاقی تبیین شده است؛ فرموده است که «و قد توازر علیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالارذل الأدنی؛ فریب زندگی، آنها را به خود مشغول و دنیای مادّی، زخارف دنیایی، شهوات و هواهای نفس، از خود بی‌خودشان کرده بود»؛ چنان شد که مردم بر علیه آن حضرت همدست شدند؛ کسانی که دنیا آنان را فریب داده بود. بسیاری آمده بودند غنیمت از جنگ به دست آورند یا کسی مانند عمرسعد برای حکومت ری آمد و آن را هم به دست نیاورد.

عاشورا؛ قیام در برابر دنیاپرستی

علوی‌مهر تصریح کرد: مردم دوره امام حسین(ع)، آخرتشان را در برابر دنیای بی‌ارزش و ناچیز از دست دادند و خود را در چاه هوا و هوس سرنگون کردند و هم امام و هم پیامبر را خشمگین کردند. این افراد از کسانی پیروی کردند که اهل نفاق و شقاق بودند و از کسانی که اهل گناه و فساد و مستوجب عذاب الهی بودند. بنابراین امت در آن زمان تابع فحشا، فساد و دنیاپرستی شده بود و امام در برابر این وضعیت، قیام کرد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص)، اضافه کرد: وقتی از میلیون‌ها انسان از ملیت‌های مختلف بپرسیم که برای چه به پیاده‌روی اربعین می‌روند، خواهند گفت برای هدف اصلی قیام امام حسین آمده‌اند؛ خواهند گفت چون امام مظلومانه شهید شده و استکبارستیزی و مبارزه با دنیاپرستان داشته است. این حضور بین‌المللی در پیاده‌روی به ما این پیام را می‌دهد که باید تعصب عربیت را کنار بگذاریم، همان طور که قرآن هم حمیت جاهلیت را محکوم کرده است.

علوی‌مهر تصریح کرد: پیام دیگر عاملیت این همایش برای دفع تهاجم فرهنگی و ایجاد دیالوگ فرهنگی میان اقوام مختلف بر محور «الحسین یجمعنا» است. صدور فرهنگ ضداستکباری، ضدظلم و ضدصهیونیسم از دیگر پیام‌های این همایش است، همچنین بازتولید فرهنگ انقلاب اسلامی از موهبت‌های اربعین است.

وی اضافه کرد: قرآن، اصل را در هدایت انبیاء، تزکیه و تربیت می‌داند و تزکیه را مقدم داشته است؛ بنابراین اخلاق و انسان‌سازی از اهداف مهم امام حسین بوده است؛ عفو و گذشت از دیگر دروس اربعین است، قرآن کریم در آیات متعدد بحث عفو و گذشت را مطرح کرده است و مردم عراق هم با ازخودگذشتگی و ایثار و گذشت از مال و جانشان به راهپیمایی اربعین کمک می‌کنند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: اطعام طعام هم از نکات اخلاقی دیگر در اربعین است که در این مسیر از سوی مردم عراق و غیر آن دیده می‌شود و ما را یاد آیه 9 سوره انسان «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا » می‌اندازد؛ بنابراین در حوزه اخلاق، این راهپیمایی تأثیرات فراوانی گذاشته و تحول عجیبی ایجاد کرده است و آن محبت و عشق نسبت به اولیاء الهی است.

وی ادامه داد: وقتی سیاهپوستان آمریکا که شیعه هم نبودند، سال قبل وارد یکی از ایستگاه‌ها شدند، در مصاحبه خود گریه می‌کردند، زیرا امام حسین رابطه میان بندگان و خداوند است.

خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در اربعین متجلی است

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد امینی‌تهرانی، مدیر گروه علوم و فنون قرائات مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، به ارتباط اربعین و بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: شخصیت مقام معظم رهبری اولین بُعد ارتباطی اربعین و بیانیه گام دوم انقلاب است؛ سیره فردی ایشان سرشار از عشق به امام حسین(ع) است و جملات و تعابیر ایشان بیانگر خضوع و خشوع در محضر امام است؛ جلسات روضه‌ای که امسال برگزار و دست توسل و نیاز به دامان امام دراز کردند، برای ما الگو شد.

وی با بیان اینکه معظم له مکرراً در جملاتشان غبطه کسانی را می‌خورند که در اربعین حضور داشتند، اضافه کرد: بُعد دیگر را می‌توانیم در سیره اجتماعی رهبری بدانیم؛ ایشان دستور می‌دهند که هر نوع حمایتی از زائران اربعین صورت بگیرد؛ همچنین بُعد دیگر شخصیت ایشان، سیره سیاسی و رابطه آن با اربعین است؛ شجاعت ایشان در مسائل سیاسی کاملاً مشهود است و صداقتی که ایشان با مردم دارند، متأثر از امام حسین است. ایشان مردم را فریب نمی‌دهد و دعوت به ایستادگی می‌کند، همان طور که قیام امام حسین(ع) و یارانش صادقانه در پای آرمان‌ها ایستادند.

تجلی رابطه امت و امامت

امینی تهرانی با بیان اینکه روی اصلی نظام و جامعه اسلامی، رابطه امام و امت است، اظهار کرد: تجلی نظام امت و امامت در پیاده‌روی اربعین وجود دارد، زیرا خیل عظیم جمعیت همه سختی‌ها را به جان خریده و با نیت امام برخاسته و قیام و قعود دارند.

وی با بیان اینکه حماسه حسینی محرک ایجاد نظام اسلامی است، اضافه کرد: اربعین نظام اسلامی را بیمه می‌کند؛ این همه دشمنان تلاش می‌کنند تا با تبلیغات و رسانه‌ها جوانان را گمراه کنند، اما پیاده‌روی اربعین همه آنها را نقش بر آب می‌کند و شبهات را می‌زداید، همان طور که خون سردار شهید سلیمانی چنین کاری کرد.

امینی با بیان اینکه اربعین از مختصات منحصر به فرد امام حسین(ع) است و بقیه اولیاء الهی اربعین ندارند، تصریح کرد: خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی عیناً در اربعین متجلی می‌شود؛ حرکت افراد از لحظه آغاز این مسیر تا رسیدن به کربلا، تجلی خودسازی است؛ اربعین، پیاده‌سازی تمدن‌سازی و مقدمه برای شناساندن امام به جهانیان است.

وی با بیان اینکه اربعین کمک می‌کند که نظام اسلامی با شتاب بیشتری به مسیر خودش برسد، تأکید کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، شش شعار کلیدی و ابدی را معرفی فرمودند که انقلاب آنها را پیگیری می‌کند؛ آزادی، اخلاق، معنویت، عزت، عقلانیت و برادری که این مسئله عینا در پیاده‌روی اربعین متجلی می‌شود.

بروز ایثار و خودگذشتگی

عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) اضافه کرد: برخی زائرین اربعین مانند کسانی که در مواکب و فعالیت‌های مختلف مشغول خدمت‌رسانی هستند، یک ماه در این مسیر حضور دارند که خود این موضوع و اینکه زندگی و خانواده خود را یک ماه رها کرده و وقتشان را صرف این مسیر کرده‌اند، نوعی تجلی آزادگی است.

وی افزود: همچنین اربعین، شعار اخلاق و کرامت انسانی، از خودگذشتگی است و قرآن خواندن‌ها و عزت و صلابت را تجلی و بروز می‌دهد و در کنار عاطفه، عقل افراد را رشد می‌دهد؛ عقلی که به فرموده روایت، «العقل ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان» است و از طرف دیگر هم اربعین سینه‌زدن زیر خیمه و پرچم انسان و رهبری(مقام معظم رهبری) است که مسیر را درست پیش می‌برد.

انتهای پیام
captcha