بیانیه عتبات عالیات کربلا درباره حوادث روز گذشته
کد خبر: 3927928
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷

بیانیه عتبات عالیات کربلا درباره حوادث روز گذشته

بخش شعائر، موکب‌ها و هیئات حسینی عراق و جهان اسلام وابسته به دو آستان مقدس حسینی و عباسی، در خصوص حوادث سه‌شنبه، 15 مهرماه، در کربلای معلی بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از آستان عباسی، در این بیانیه تأکید شده است: «بر مؤمنان پوشیده نیست که تلاش‌های امنیتی هر ساله از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در کربلا و دولت مرکزی عراق انجام می‌شود تا مراسم اربعین حسینی و حزن و اندوه پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت ایشان(ع) را به بهترین شکل نشان دهد و بیانگر اخلاق ملت بزرگوار عراق باشد که فداکاری‌های بسیاری را در راه امام حسین(ع) و اصلاح انحرافات و گمراهی‌ها در دین جد ایشان، حضرت رسول(ص)، انجام داده‌اند.
 
عُرف عزاداری‌های حسینی در عراق اینگونه است که دهه اول ماه محرم‌الحرام هر سال در هر یک از شهرهای این کشور عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)‌ برپا می‌شود و مراسم اربعین مختص شهر کربلای معلاست که موکب‌های عزاداری هر استان در این مراسم مشارکت می‌کنند، به استثنای موکب‌های کربلای معلا که در دهه اول ماه محرم برپا شده است و به موکب‌‌های سایر استان‌ها همچون میهمانان خود خدمت‌رسانی می‌کنند.
 
همه می‌دانند که بخش شعائر و موکب‌ها و هیئات حسینی در عراق و جهان اسلام، از زمان تأسیس در آستان‌های مقدس عباسی و حسینی  پس از سقوط نظام سابق، در انجام شعائر حسینی به بهترین وجه و تسهیل امور، نقش خوبی داشته است که اقدامات آن در دو بخش انجام می‌شود:

1-    سازمانی: شامل ثبت‌نام موکب‌های خدماتی و عزاداری جدید و موکب‌هایی که هرساله اضافه می‌شوند، و ارائه اوراق شناسایی به سرپرست و کارکنان هر موکب پس از حصول اطمینان از قابل اعتماد بودن سرپرست موکب.

2-    امنیتی: انجام تدابیر امنیتی با همکاری دستگاه‌های امنیتی دولتی و حصول اطمینان از قابل اعتماد بودن هر موکب جهت خدمت رسانی به زائران.
 
و گرفتن تعهد از سرپرست هر موکب برای تضمین آشنایی با تمام کسانی که در عزاداری یا خدمت‌رسانی به زائران شرکت دارند، تا از هرگونه نفوذ امنیتی جلوگیری شده و جان زائران در امان باشد. با توجه به اینکه موکب‌های ثبت‌ شده در منطقه بین‌الحرمین و شهر کربلا در حال رفت و آمد هستند.
 
با توجه به این مسئله، هر موکبی که در بخش ما ثبت نشده باشد، نمی‌تواند در جدول عزاداری‌های روزانه قرار گیرد چرا که مجوزهای قانونی برای تضمین سلامت زائران را دریافت نکرده است و در نتیجه از برای حفظ سلامتی همه زائران از ورود او جلوگیری خواهد شد. اما آنچه در موکب برادران ما از استان ذی‌قار رخ داد و عده‌ای در 18 صفر 1442 اصرار داشتند که بدون حصول مجوز یا موافقت اصولی وارد منطقه عزاداری شوند، در واقع موکب آنها ثبت نشده بود و ورود آنان غیرقانونی بود.
 
زمانی که به آنها ابلاغ شد که این آموزش‌ها و قوانین برای حفاظت از خود آنها و همچنین دیگر زائران است و به منظور نظم دهی به مراسم عزاداری حسینی انجام می‌شود، آنان از پذیرش این امر سر باز زده و با زور قصد ورود داشتند که این امر به معنای در خطر قرار دادن امنیت زائران و عزاداران و تخریب هیبت عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) و نادیده گرفتن عرف عزاداری است که با احترام به همگان انجام می‌شود. به همین دلیل نیروهای امنیتی از ورود آنها جلوگیری کرده و اجازه ورود به آنها ندادند.
 
توجه به این نکته لازم است که این اقدام در مورد همه افراد یکسان است و با برادران عزادار و صاحبان موکب‌های عزاداری و خادمان به یک شکل برخورد می‌شود. اما در خصوص شعارهایی که در موکب‌ها سر داده می‌شود، تا زمانی که موکب قوانین و تعهدات لازم را به خوبی رعایت کند، به بخش موکب‌ها و هیئات حسینی ارتباطی ندارد. از این رو هر مطلبی که از جهات مختلف گفته می‌شود، خلاف واقع است و نیاز به اثبات دارد.
 
خداوند همه ما را برای احیای شعائر الهی و حفظ هیبت عزاداری حسینی و حفظ سلامت و امنیت زائران و عزاداران موفق بدارد.»
انتهای پیام
captcha