ثبت 500 موقوفه در شهرستان‌های تایباد و باخرز
کد خبر: 3931110
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰

ثبت 500 موقوفه در شهرستان‌های تایباد و باخرز

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های تایباد و باخرز گفت: تاکنون 500 موقوفه و مسجد در این دو شهرستان ثبت سیستم اوقاف شده است.

ثبت 500 موقوفه در شهرستان‌های تایباد و باخرز

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدابوالفضل محمودی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های تایباد و باخرز شامگاه گذشته سوم آبان‌ماه، در نشست با اصحاب رسانه تایباد که به مناسبت دهه وقف، در این اداره برگزار شد، اظهار کرد: یکی از رسالت ‌های اصلی اوقاف در سال‌های اخیر بحث سنددار کردن رقبات و موقوفه‌هاست، بسیاری از مساجد سالهاست که زمین آن وقف شده، اما هنوز اقدامات تنظیم سند انجام نشده و این موارد مشکلات بسیاری را پس از پایان حیات واقف به‌همراه دارد.

وی با اشاره به اساسی‌ترین مشکل در این قسمت وقف اموال عنوان کرد: در وقف‌هایی که واقف متولی است، پس از اینکه وی از دنیا می‌رود، وارث به دلیل اینکه از موضوعات حقوقی اطلاع صحیح و دقیقی ندارند، دچار مشکل می‌شوند و در چنین شرایطی انجام بحث نظارتی برای اداره اوقاف زمان‌بر است.

محمودی بیان کرد: سال گذشته ۱۱۶ سند اجاره در سامانه اوقاف توسط این اداره ثبت گردیده است، تمام این اسناد با نظارت کارشناسان رسمی دادگستری بررسی و قیمت‌گذاری شده است. همچنین در سال گذشته مدت اعتیار سندهای دفترچه‌ای به پایان رسیده و در همین راستا تاکنون ۲۵ سند تبدیل و ۲۲ سند جدید نیز اخذ شده است.

770 میلیون ریال هزینه مرمت دو بقعه تاریخی در تایباد

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های تایباد و باخرز در ادامه این نشست مطرح کرد: دو بقعه شاخص مزار مولانا و شاهزاده قاسم جزء آثار فرهنگی، مذهبی و میراثی این شهرستان محسوب می‌شوند و تاکنون اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تایباد هزینه‌های بسیاری برای مرمت و بازسازی آنها متقبل شده است، طی چندسال گذشته با مشارکت اداره اوقاف و امورخیریه، بخشی از هزینه‌های نگهداری و حفظ این دو اثر تاریخی و مذهبی مهم از محل موقوفات این دو بقعه تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: در یک سال اخیر برای مرمت مزار شاهزاده قاسم شامل تعمیر سردرب، سیستم روشنایی، سرویس بهداشتی و تعمیرات داخلی بقعه حدود 270 میلیون ریال و جهت مباحث عمرانی و فرهنگی مزار مولانا 500 میلیون ریال هزینه شده است.

محمودی با اشاره به تعیین تکلیف زمین‌های کناری مزار مولانا تصریح کرد: حریم مزار مولانا مصوب شده و امکان ساخت و ساز جدید وجود ندارد، طرح تحول مزار یک طرح عظیم است که چنانچه اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان تایباد این طرح را تایید کند و نهادهی ذی‌ربط همکاری و مشارکت در این حوزه داشته باشند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های تایباد و باخرز بیان کرد: مجموعه مزار مولانا در بحث گردشگری ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی دارد و سالانه مسافران زیادی از نقاط مختلف داخلی و خارجی برای بازدید این بقعه به تایباد سفر می‌کنند، اگر چنانچه در این حوزه تمهیدات درستی انجام شود و امکانات رفاهی مزار مجهز شود می‌توان از این فرصت برای توسعه اقتصادی بهره‌مند شد.

وی با بیان اینکه به مزار مولانا توجه زیادی نشده است، افزود: مولانا یک شخصیت بزرگ تاریخی است که اگر در هر مکان دیگری دفن شده بود، استفاده بیشتری از ظرفیت آن می‌شد، اما متاسفانه در تایباد بیشتر افراد این بقعه شاخص تاریخی را تنها یک قبرستان و محل دفن اموات می‌شناسند.

فروش موقوفات تابع موارد فقهی است

محمودی در خصوص وضعیت موقوفه «مزار خواجه» و «حوض سهم» جوزقان اظهار کرد: اراضی اوقاف در جریان اصلاحات اراضی در دهه چهل به مشکل خورد، این اراضی تحت هیچ شرایطی قابل سند زدن نیست، به همین دلیل در دهه پنجاه حکومت پهلوی طی خیانتی با عنوان «تبدیل به احسن» موقوفات را تکه‌تکه کرد، فروش موقوفات تابع موارد فقهی است و نمی توان آن را به سادگی  واگذار کرد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های تایباد و باخرز اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی با فتوای امام راحل(ره) موقوفات برگشت داده شده و نیت واقف در آن جاری شده است، در خصوص وقف آب قنات اصلی جوزقان استعلام گرفته خواهد شد و آنچه در قالب اصلاحات اراضی واگذار شده، ثبت گردیده و در صورت ثبت، اوقاف ورود کرده و اسناد را باطل خواهد کرد، همچنین حق و حقوق را محاسبه کرده و موقوفات را پس می‌گیرد.

از ابتدای امسال تاکنون چهار وقف جدید در تایباد و باخرز به ثبت رسیده و 2 پرونده دیگر در دست اقدام است.

انتهای پیام
captcha