طراحی پلتفرمی برای کلاس‌های مجازی مؤسسات قرآنی / اظهارنامه‌های مالیاتی؛ مشکل این روزهای مؤسسات
کد خبر: 3933843
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱

طراحی پلتفرمی برای کلاس‌های مجازی مؤسسات قرآنی / اظهارنامه‌های مالیاتی؛ مشکل این روزهای مؤسسات

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان بوشهر از طراحی پلتفرم اینترنتی برای مؤسسات قرآنی کل کشور خبر داد و گفت: مؤسسات از طریق این برنامه می‌توانند کلاس‌های مجازی خود را به‌صورت یکپارچه و مدون برگزار کنند.

طراحی پلتفرمی برای کلاس‌های مجازی مؤسسات قرآنی / اظهارنامه‌های مالیاتی؛ مشکل این روزهای مؤسساتابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با فعالیت حال حاضر اتحادیه، گفت: در حال حاضر پیگیر خرید یک پنل اینترنتی برای کل مؤسسات قرآنی هستیم که مانند برنامه شاد در آموزش و پرورش، برنامه‌ای برای مؤسسات قرآنی طراحی شود و اگر این کار انجام شود، فتح بابی برای استفاده از آن در کل کشور است.

وی افزود: ما می‌توانیم در این پلتفرم کار آموزشی انجام دهیم. پیش از این اگر مؤسسه‌ای قرآنی به طور مثال می‌خواست کلاس تجوید برگزار کند، فقط افرادی از روستا یا در شهر کوچکش می‌توانستند در آن شرکت کنند. الان اینگونه نیست و می‌توانیم در این پلتفرم به او کد بدهیم، کلاس تجوید برگزار کنیم و مثل برنامه اسکای‌روم که در آن کلاس‌های مختلف برگزار می‌شود، کلاس برگزار شود. مثلاً یکی از مؤسسات از استاد موسوی‌بلده یا استاد شاه‌میوه استفاده ‌کند و شاگردان هم می‌توانند از تهران، تبریز، بوشهر و حتی کل ایران باشند.

مرادی اظهار کرد: تاکنون چند نشست مقدماتی با سازنده طرح داشته‌ایم و هیئت مدیره به ما مجوز داده و مصوب کرده که می‌توانیم این کار را انجام دهیم. هزینه طرح بین 15 تا 30 میلیون تومان برآورد شده است. حداقل آن را حدود 15 میلیون در نظر گرفته‌ایم و در حال رایزنی با دستگاه‌ها هستیم که بتوانند به ما کمک کنند. همین طور در ازای اجازه به مؤسسات برای استفاده از این پلتفرم، مبلغ اشتراکی در حد 300 هزار تومان دریافت می‌شود و اگر 50 مؤسسه نیز متقاضی باشند، هزینه‌ آن را جبران می‌کند. این مهم‌ترین اقدام ما است که باید زودتر از این پیگیری می‌کردیم. از این پلتفرم می‌توانیم با فروش شارژ موبایل و پرداخت قبوض مقداری درآمد نیز کسب کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان بوشهر اظهار کرد: ویروس منحوس کرونا جامعه ما را گرفتار کرده است و ما باید از این تهدیدها و فرصت‌ها استفاده کنیم. این تهدید نوعی فرصت است. کلاس‌های روخوانی، روان‌خوانی، صوت و لحن را می‌توانیم از این طریق برگزار کنیم. حتی الان اوقاف نیز مسابقات بین‌المللی‌ را به‌صورت ضبط و کنفرانسی برگزار می‌کند. صرفه‌جویی انرژی  نیز از مزایا و نکات مثبتی است که این طرح دارد.

وی گفت: هنوز این طرح را در جایی استفاده نکرده‌اند و ان‌شاء‌الله به‌زودی این کار به سرانجام می‌رسد. این طرح پشتوانه فنی دارد و ان‌شاءالله پیگیری شود و به شرطی که همکارها و مؤسسات همکاری کنند، به خوبی پیش برود. ان‌شاءالله به محض اینکه شروع شود، به جامعه قرآنی و مؤسسات اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

تبصره‌های مالیاتی؛ مشکل این روزهای مؤسسات قرآنی

مرادی با اشاره به مشکلی که در حال حاضر گریبان مؤسسات را گرفته، بیان کرد: مورد بعد مشکلات عدیده‌ای است که در حوزه مالیاتی گریبانگیر مؤسسات شده است. متأسفانه آموزش خوبی به مؤسسات داده نشده که چگونه کارهای قانونی‌شان را انجام بدهند. مؤسسات قرآنی به لطف قانون معاف از پرداخت مالیات هستند، اما قانون‌گذار، آیین‌نامه‌ها، بخش‌نامه و تبصره‌هایی آورده که به شرط انجام تکالیف قانونی، مؤسسات معاف می‌شوند و تکالیف قانونی نیز اخیراً بسیار زیاد شده است.

وی ادامه داد: گرفتن دفاتر، پلمب دفاتر کل، ثبت اظهارنامه ارزش‌افزوده، ثبت اظهارنامه عملکرد و همچنین موردی که بسیار مهم است، ثبت معاملات فصلی است، اصلاً مؤسسات قرآنی نمی‌دانند معاملات فصلی چیست و معاملاتی نیز ندارند. اینها را باید با به‌وسیله یک کد رهگیری در سامانه ثبت کنند تا معافیت شامل آن‌ها شود. فعالیت‌هایی که ذکر شد، جزء وظایف یک مؤسسه‌دار نیست و باید یک حسابدار خبره و متخصص به آن بپردازد. هیچ حسابداری نیز با کمتر از 15 تا 20 میلیون این کار را انجام نمی‌دهد. مؤسسه‌ای که در طول سال یک میلیون تومان نیز به او نمی‌دهیم، آیا رواست که 15 میلیون به حسابداری بدهد تا کارهای مالیاتی‌اش را انجام دهد که معاف شود؟ این موضوع دغدغه‌ای برای مؤسسات قرآنی است و اکثراً آن‌ها را به سمت رکود و تعطیلی و فرار از فعالیت‌های داوطلبانه می‌کشاند و اگر این روند ادامه پیدا کند، آینده بسیار بدی در انتظار مؤسسات خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان بوشهر بیان کرد: در مجموع 340 خانه قرآن شهری و روستایی در استان بوشهر داریم که 88 مورد آن‌ها مؤسسه قرآنی هستند. درگیری جامعه با کرونا به درازا کشیده است، مؤسسات قرآنی نیز مثل مؤسسات آموزشی مجبور به تعطیلی شدند، از فضای مجازی نیز استفاده شده، مؤسساتی داشتیم که در ماه رمضان گروه‌هایی تشکیل دادند و مسابقاتی ترتیب می‌دادند و دو گروه در مجموع 500 نفری، 450 نفر آنلاین مسابقات شب‌های ماه رمضان را برگزار می‌کردند.

وی افزود: هم‌اکنون نیز برنامه صوت و لحن را داریم که کلاس‌های استعدادهای درخشان قرآنی روزهای پنجشنبه در برنامه اسکای‌روم برگزار می‌‌شود و حدود 30 نفر شرکت‌کننده دارد، اساتید کلاس‌ها نیز محبوبی، هاشمی، اسماعیلی و کشت‌کار هستند.

مرادی گفت: 50 درصد مؤسساتمان در حوزه فضای مجازی فعال هستند، ولی مابقی به اجبار تعطیل هستند. این رکود باعث شده که مؤسسات آسیب جدی ببینند. به همه اصحاب هنر، صیادان و همه حوزه‌ها به استثنای جامعه قرآنی در ایام کرونا به‌عنوان گروه‌های آسیب‌پذیر نگاه و کمک شد و اینها به بی‌رغبتی مسئولان مؤسسات قرآنی دامن زده است.

انتهای پیام
captcha