پرهیز از مواجهه هیجانی با پدیده‌ها در جامعه / مدرسه نباید تعطیل شود
کد خبر: 3935778
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
حاجی‌میرزایی تصریح کرد؛

پرهیز از مواجهه هیجانی با پدیده‌ها در جامعه / مدرسه نباید تعطیل شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه کانون پیوند خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان است و اگر تعطیل شود، این حلقه اتصال از بین خواهد رفت، گفت: تنها زمانی مجاز به بستن مدرسه هستیم که به هیچ‌کس اجازه ندهیم به محل کار خود برود. اگر کسانی بنا به ضرورت به محیط کار خود می‌روند، قطعاً یکی از آنها کادر آموزشی مدارس هستند.

پرهیز از مواجهه هیجانی با پدیده‌ها در جامعه / مدرسه نباید تعطیل شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در دومین اجلاسیه سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان که امروز سه‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه به صورت مجازی برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: اجتماع مفاهیمی همچون اتحاد، وحدت، اجتماع، اسلام، انقلاب، جوانی و داوطلبانه بودن، ویژگی‌های نابی است که جهت‌های مهمی را برای کار تشکیلاتی پربرکتی همچون اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به وجود آورده و سطح توقعات ما را بالا می‌برد. محیط زندگی انسان امروز بسیار پویا و تغییرات در آن سریع، پرشتاب و متنوع است. دائماً نسبت ما با تغییرات پیرامونی دگرگون می‌شود و نقش‌ها و مسئولیت‌های جدیدی به وجود می‌آید و کیفیت ایفای نقش‌های قبلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برای مثال آموزش پیش‌تر طور دیگری دنبال می‌شد و امروز به نحو دیگری پیگیری می‌شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: این تغییرات علاوه بر آنکه سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد، موجب خواهد شد که افراد از یک موجود فعال به یک فرد منفعل و از یک موجود تأثیرگذار به یک موجود تأثیرپذیر تبدیل شوند. باید از نسلی که با آن سر و کار داریم مراقبت کنیم تا از آسیب ناشی از تهدید‌ها مصون باشد. در میان مجموعه تلاش‌هایی که انجمن اسلامی دانش‌آموزان انجام می‌دهد، شاید یکی از توقعاتی که در زمره دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری نیز هست، این باشد که از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری شود. نسل امروز دانش‌آموزان بیش از پیش در معرض این آسیب‌ها قرار دارد.

وی افزود: یکی از بهترین شرکای ما در طرح و اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان که اخیراً طراحی شده، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی است. بر همین اساس، در ابتدا باید انجمن‌ها از آسیب مصون بمانند و در مرتبه بعدی عرصه فعالیت‌های دانش‌آموزی مورد توجه و مراقبت بیشتری قرار گیرد. در مجموع گزارش‌های فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی که به دست ما رسیده است، اقدامات مهمی بوده و جای این نوع فعالیت‌ها خالی است و نیازمند توجه به این موضوع هستیم.

لزوم توجه عمیق به پدیده‌ها


وزیر آموزش و پرورش گفت: ما و جهان در برابر پدیده‌ای غیرمنتظره قرار داریم که همه اهداف و مأموریت‌های ما را در معرض خطر قرار داده است. همه ما برای سال‌های سال از روش‌های دیگری استفاده می‌کردیم و فرایندها و ساختار‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما حول جهت دیگری شکل گرفته بود که مبتنی بر حضور دانش‌آموز در مدرسه بود. امیدواریم به تدریج جامعه ما از مواجهه هیجانی با پدید‌ه‌های مهم انصراف دهد و به این پدیده‌ها توجه عمیق‌تری شود. مدرسه جایی است که از دانش‌آموزان مراقبت می‌شود. باید به فرزندانمان آموزش دهیم که در شرایط شیوع گسترده ویروس چگونه از خود مراقبت کنند. اگرچه همچنان معتقدیم که در این شرایط نیز می‌توان امکان برگزاری حضوری کلاس‌ها را فراهم کرد. دانش‌آموزان سال اول ابتدایی قادر نخواهند بود که بدون حضور معلم درس را فراگیرند. اگر بنا شد دانش‌آموزان به مدرسه نیایند، مدرسه نباید تعطیل شود، تعطیلی مدرسه موضوع دیگری و نیامدن دانش‌آموزان به مدرسه امری دیگر است. مدرسه کانون پیوند مدرسه و خانواده‌ها و معلمان با دانش‌آموزان است، اگر مدرسه تعطیل شود یعنی این حلقه اتصال را از بین برده‌ایم. تنها زمانی مجاز به بستن مدرسه هستیم که به هیچ‌کس دیگری اجازه ندهیم به محل کار خود برود. اگر کسانی هستند که بنا به ضرورت به محیط کار خود می‌روند، قطعاً یکی از آنها کادر آموزشی مدارس هستند.

نقش انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی در زمان شیوع کرونا


حاجی‌میرزایی با بیان اینکه فعالیت آموزشی در چنین شرایطی، فرصت‌ها و تهدید‌هایی پیش رو دارد که باید در این باره تدبیر کرد، افزود: یکی از مجموعه‌هایی که در این شرایط می‌تواند ایفای نقش کند، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است. انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان باید نقش خود را در شرایط کرونا تبیین کنند.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه فضای شبکه شاد ظرفیت بالایی برای تعامل میان بخش‌های مختلف آموزش و پروش ایجاد کرده است، گفت: شبکه شاد مولود چند ماهه‌ تلاش و نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر است. همین فضا بستر مناسبی را برای فعالیت انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی فراهم کرده که لازم است از آن استفاده مناسبی صورت پذیرد. جامعه باید بتواند در شرایط غیرمنتظره تعادل خود را حفظ کند و سر پا بایستد. جامعه زنده، هوشمند و تراز جامعه‌ای است که در برابر بحران‌ها می‌تواند به فعالیت‌ ادامه دهد.

وی با اشاره به برخی فعالیت‌ها و برنامه‌ها و برگزاری امتحانات حضوری دانش‌آموزان در شرایط کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: امتحانات نهایی نزدیک به ۷۰۰ هزار دانش‌آموز طی سه هفته به صورت حضوری برگزار شد و هیچ مشکلی به وجود نیامد. همچنین کنکور امسال با نظارت مستقیم وزارت بهداشت برگزار و طبق گزارش‌های مسئولان وزارت بهداشت، تمامی پروتکل‌ها رعایت و با کمترین خطرات برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان به تغییرات کتب درسی و نیز حذف تصویر قرآن از نگاره کتاب فارسی اول دبستان اشاره کرد و افزود: برخی گفتند این اقدام در جهت اجرای سند ۲۰۳۰ بود که این حرف نادرستی است، تمامی افراد و دست‌اندرکاران اعمال این تغییرات از جمله حذف تصویر قرآن خودشان از منتقدان این سند هستند. لذا از موضع دفاع از قرآن دست به این تغییر زدند و هدف آن‌ها حمایت از قرآن و نه حذف آن بوده، اگرچه بی‌دقتی‌هایی در این‌باره صورت گرفت.
انتهای پیام
captcha